شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۰
۰ نفر

به‌دنبال رشد قیمت‌ها در بازار مسکن حجم تقاضا برای خرید وام مسکن هم ۳۱ درصد افزایش یافت.

به گزارش همشهري، آمار‌ها نشان مي‌دهد متوسط قيمت هر مترمربع آپارتمان در تهران در سه ماه نخست سال 1396روند روبه رشدي را سپري كرده است. اين روند صعودي كه از ارديبهشت‌ماه آغاز شده است در خرداد‌ماه هم ادامه يافته و پيش‌بيني مي‌شود همچنان در تابستان ادامه پيدا كند.

براساس اين آمار متوسط قيمت هر متر آپارتمان در شهر تهران از پاييز سال94 تا بهار امسال دست‌كم 600هزار تومان افزايش داشته است. ضمن اينكه پس از يك افت مقطعي كوتاه در فروردين‌ماه قيمت‌ها از سطح 4ميليون و 350هزار تومان در پايان فروردين به سطح 4ميليون و 550هزار تومان رسيده است اين يعني اينكه در طول 2‌ماه قيمت هر متر مربع آپارتمان در تهران 200هزار تومان رشد كرده است.

آمارهاي برگرفته از وزارت راه و شهر‌سازي‌ نشان مي‌دهد شاخص قيمت مسكن در ارديبهشت‌ماه با رشد 3.12درصدي به 4ميليون و 512هزار تومان رسيد و در خرداد‌ماه نيز با 1.3درصد افزايش به 4ميليون و572هزار تومان رسيده است.
در عين حال با توجه به افزايش معاملات بازار مسكن در فصل تابستان و همچنين افزايش نرخ تورم در ماه‌هاي اخير، انتظار مي‌رود قيمت مسكن در ماه‌هاي آينده همچنان روند صعودي داشته باشد.

به باور تحليلگران رونق بازار مسكن در نيمه دوم سال 1396سريع‌تر از نيمه اول خواهد بود اما مقدار رشد قيمت مسكن از سقف تورم تجاوز نخواهد كرد. همچنين انتظار مي‌رود در صورت كاهش سود سپرده‌هاي بانكي بخشي از سپرده‌هاي بانكي به سمت بازار مسكن حركت كند.

  • افزايش تقاضا براي وام مسكن

به‌دنبال رشد قيمت‌ها در بازار مسكن حجم تقاضا براي وام مسكن هم در خرداد‌ماه افزايش يافت. اين اوراق مهمترين ابزار مالي مردم براي خريد خانه است. هم‌اكنون مردم براي تهيه يك وام 100ميليون توماني مسكن بايد 200برگه 500هزار توماني بخرند كه قيمت مهم‌ترين تاريخ‌هاي اين اوراق در پايان هفته قبل از مرز 78هزار تومان عبور كرد. حتي در پايان مبادلات روز چهارشنبه قيمت هر برگ اوراق تسهيلات مسكن خرداد96 به 78هزارو 500تومان هم رسيد.

آمار‌ها همچنين نشان مي‌دهد كه حجم معاملات وام مسكن هم در خرداد‌ماه 31درصد رشد كرده است. متقاضيان در خرداد‌ماه امسال جمعا 120ميليارد تومان وام مسكن خريداري كرده‌اند كه نسبت به سال قبل دست‌كم 20ميليارد تومان رشد نشان مي‌دهد.
هرچه قيمت اين اوراق افزايش يابد، هزينه تأمين مالي براي خريد خانه افزايش مي‌يابد. با توجه به اينكه متقاضيان دريافت وام مسكن به غيراز اقساط وامي كه با بهره 18.5درصد به بانك مسكن مي‌پردازند بايد دست‌كم 15ميليون تومان هم براي خريد اوراق تسهيلات مسكن پرداخت كنند نرخ بهره اين اوراق هم متناسب با تغيير قيمت وام تغيير مي‌كند كه به آن نرخ بهره مؤثر مي‌گويند.

با محاسبات انجام شده نرخ بهره (مؤثر) اين اوراق در محدوده 70هزار تومان كمتر از 20درصد و زماني كه قيمت اين اوراق از مرز 70هزار تومان عبور مي‌كند به بيش از 20درصد مي‌رسد.با اين همه مصرف‌كننده‌هاي اوراق اعتقاد دارند تسهيلات اعطا شده براي دريافت وام مسكن كفاف خريد خانه را نمي‌دهد و آنها را بيش از 1.5دهه زير ديون بانكي با بهره بالا تحت فشار قرار مي‌دهد.

تحليلگران مي‌گويند اين اوراق خود منجر به افزايش قيمت خانه مي‌شود و دولت بايد با كاهش هزينه توليد مسكن از طريق واردات تكنولوژي‌هاي جديد كه هزينه ساخت يك خانه و سرعت ساخت را تا 70درصد كاهش مي‌دهد به مردم براي خريد خانه به‌ويژه در شهر‌هاي بزرگ كمك كند.

اما دولت مدت‌هاست از طريق اعمال سياست افزايش طرف تقاضا تلاش مي‌كند منجر به رونق معاملات در بخش مسكن شود تا بتواند به رشد اقتصادي 6درصد دست يابد اما اين سياست‌ها بيشتر جنبه افزايش قيمت داشته است.براساس مصوبه شوراي پول و اعتبار بانك‌هاي ديگر نيز قادرند با طراحي سيستم‌هاي مالي نسبت به پرداخت وام مسكن اقدام كنند اما اين بانك‌ها تاكنون هيچ رغبتي براي پرداخت وام به مردم نشان نداده‌اند.

استاندارد بين‌المللي در حوزه اقتصاد مسكن اين است كه يك متقاضي با پس‌انداز كامل 5سال از حقوق خود يا ۳۰ درصد از حقوق خود طي مدت ۱۵ سال، قادر باشد صاحب خانه شود. درحالي‌كه اين نرخ براي ايران بيشتر است و متقاضي براي خريديك واحد مسكوني بايدبين ۸تا ۱۲ سال كل حقوق خود را پس‌انداز كند يا اينكه طي مدت ۲۴ سال، ۳۰ درصد از حقوق خود را پس‌انداز كند، چراكه سهم تأمين مسكن از هزينه‌هاي خانوار به‌طور متوسط 30درصد است و با توجه به روند صعودي قيمت مسكن اين نسبت روزبه‌روز در حال افزايش است و فاصله وام‌هاي بانكي با قيمت‌هاي واقعي بازار هم مدام افزايش مي‌يابد.

کد خبر 376128

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha