دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵
۰ نفر

همزمان با رشد قیمت مسکن و اجاره بها در تهران تقاضا برای دریافت وام مسکن در فرابورس افزایش یافت.

به گزارش همشهري، آمارهاي رسمي نشان مي‌دهد از شهريورماه تاكنون تقاضا براي خريد وام مسكن افزايش يافته است. اين اتفاق از زماني افتاد كه با تغيير نرخ بهره، بازار مسكن دچار تغيير و تحول شد. از فصل بهار به اين سو، كه بحث‌هاي مربوط به كاهش نرخ سود بانكي داغ شد،

رفته رفته نرخ اجاره بها و همگام با آن قيمت مسكن افزايش يافت. با كاهش نرخ سود بانكي مالكان آپارتمان‌هاي اجاره‌اي كه اين موضوع را به نفع خود نمي‌ديدند مقدار رهن را كاهش و مبلغ نقدي اجاره را افزايش دادند درنتيجه بخشي از مستأجران به بازار خريد مسكن سرازير شدند و بخشي از اين رشد به بازار خريد مسكن منتقل شد،

در واقع نرخ رشد اجاره بها كه بسيار بيشتر از افزايش قيمت در بازار واقعي مسكن بود برخي اجاره‌نشين‌ها را به اين فكر انداخت كه به جاي پرداخت مبالغ سنگين بابت رهن اوليه و اجاره بهاي آپارتمان بهتر است دست به‌كار شوند و خود صاحبخانه شوند. همين عامل هم موجب شد كه حجم تقاضا براي خريد خانه با افزايش مواجه شود.

آمار‌ها نشان مي‌دهد تحت‌تأثير همين رويداد‌ها و اثر دومينووار افزايش اجاره قيمت هر مترمربع آپارتمان به‌طور ميانگين در مناطق 22گانه تهران از 4ميليون و 375هزار تومان در فروردين‌ماه در پايان تير‌ماه به 4ميليون و 711هزار تومان رسيد. در اين مدت تعداد معاملات مسكن از 5هزار معامله به نزديك 14هزار معامله در پايان‌ماه اول تابستان رسيد. اين رويه در طول مرداد و شهريور هم تكرار شد و در فصل نقل و انتقال‌ها خيلي‌ها دست به‌كار خريد خانه شدند.

به‌دنبال افزايش تقاضا در بازار واقعي مسكن حجم تقاضا براي خريد وام مسكن هم كه در تهران معادل 100ميليون تومان است رشد كرد و اين معاملات در مهرماه به اوج خود رسيد به‌طوري كه در اتفاقي كم سابقه حجم كل معاملات وام مسكن كه با نام اوراق تسهيلات مسكن در فرابورس شناخته مي‌شود، 72درصد افزايش يافت. در اين مدت همچنين ارزش معاملات اين وام‌ها هم با رشد مواجه شد. اين آمار نشان مي‌دهد متقاضيان خريد از اول امسال تاكنون 756ميليارد تومان وام گرفته‌اند كه اين مقدار در مقايسه با مهر پارسال 52درصد افزايش نشان مي‌دهد.

اين آمارها را كه جمع كنيم به‌طور ميانگين ارزش كل معاملات وام مسكن در 7‌ماه امسال نسبت به سال قبل 22درصد و حجم آن 40درصد رشد داشته است.در اين مدت قيمت وام مسكن در فرابورس از يك رويه با ثبات پيروي كرده و بين 74تا 78هزار تومان در نوسان بوده و هرگز از اين رقم تجاوز نكرده است. درصورت افزايش قيمت وام مسكن نرخ بهره مؤثر اين اوراق افزايش مي‌يابد و صرفه اقتصادي آنها از بين مي‌رود، بنابر اين كنترل قيمت اين اوراق عمدتا به نفع مصرف‌كننده تمام مي‌شود. هم‌اكنون نرخ بهره مؤثر اين اوراق در محدوده 19تا 20درصد است.

  • علت رشد در مهرماه

عليرضا توكلي‌كاشي مدير ابزارهاي نوين مالي فرابورس درباره دلايل رشد معاملات وام مسكن در مهر‌ماه به همشهري گفت: علت اين موضوع شايد اين باشد كه دريافت وام مسكن يك فرايند مدت‌دار است و احتمالا خريد اين اوراق مربوط به مبادلات واقعي مسكن در فصل تابستان بوده است.

او اضافه كرد: معمولا پس از چند‌ماه كه از خريد يك ملك مي‌گذرد خريد اوراق انجام مي‌شود و به‌نظر مي‌رسد كه رشد معاملات در مهرماه تحت‌تأثير افزايش معاملات در تابستان بوده است. او در عين حال تأكيد كرد: اطلاعات مربوط به معاملات مسكن از شركت سپرده‌گذاري مركزي دريافت مي‌شود و براي انجام تحليل‌هاي دقيق‌تر بايد داده‌هاي مربوط به مهر‌ماه پس از ارائه توسط شركت سپرده‌گذاري مركزي مورد بررسي قرار بگيرد.

کد خبر 386059

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha