دوشنبه ۵ آذر ۱۳۸۶ - ۰۸:۳۹
۰ نفر

ترجمه -ستاره سمائی: گزارش‌ها نشان داده اند میزان موارد جدید ابتلا به ایدز در اتحادیه اروپا از سال 1999 دو برابر شده است.

 بنا به گزارش مرکز اروپایی کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (ECDC) کشور استونی مقام اول، پرتغال و بریتانیا به ترتیب مقام‌های دوم و سوم را در شناسایی موارد جدید کسب کرده‌اند.

به گفته ECDC، سهم موارد جدید ابتلا که در هر یک میلیون نفر از سکنه در سطح اروپا گزارش شده، از 28.8 به 57.5 در سال 2006 رسیده است.

 سال گذشته این مقدار در استونی، به ازای هر یک میلیون نفر ، 504 مورد بوده است درحالی‌‌که دولت استونی اعلام کرده است، 6 سال پیش، 90 درصد از موارد جدید ابتلا به HIV معتادان تزریقی ‌بودند، اما آمارها نشان می‌دهد سال گذشته تعداد آن‌ها به کمتر از نصف تقلیل یافته است.

در گزارش اتحادیه اروپا آمده است افزایش آمار مبتلایان با تلاش های استونی برای مقابله با همه گیر شدن آن همراه بوده؛ تلاش‌هایی که درقالب یک برنامه 9 ساله شامل مراقبت، پیشگیری و درمان به اجرا درآمده است.

بنا بر گزارش اتحادیه اروپا، بیشترین تعداد ابتلا به ترتیب مربوط به استونی (504 مورد در یک میلیون نفر)، پرتغال (205 مورد در یک میلیون نفر)، بریتانیا (149 مورد در یک میلیون نفر)، لاتویا (130 مورد در یک میلیون نفر) و لوکزامبورگ (118 مورد در یک میلیون نفر) است.

همچنین کمترین موارد ابتلا مربوط به کشورهای بلغارستان (12 مورد در هر یک میلیون نفر)، جمهوری چک (9 مورد در هر یک میلیون نفر)، رومانی (8 مورد در هر یکی میلیون نفر)، مجارستان (8 مورد در هر یک میلیون نفر) و اسلواکی (5 مورد در هر یک میلیون نفر) بوده است.

البته آمار مبتلایان در مناطقی از اروپا که عضو اتحادیه اروپا نیستند نیز همچنان در حال افزایش است. این افزایش در اوکراین (با 288 مورد در هر یک میلیون نفر)، و روسیه (با 275 مورد در هر یک میلیون نفر) رشد بسیار قابل توجهی داشته است.

 بر اساس این گزارش، بیش از نیمی از ابتلاها به خاطر روابط جنسی رخ داده و مردان هم جنس گرا در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

 بر اساس آمار آژانس حفظ سلامت، در حال حاضر 73 هزار نفر در بریتانیا مبتلا به HIV هستند. انتشار گزارش اتحادیه اروپا درحالی است که گزارش جدید سازمان ملل متحد نشان داده است آماری که قبلا در مورد تعداد مبتلایان به آلودگی HIV در سطح دنیا تخمین زده شده (چیزی بین 33 تا 40 میلیون نفر) بسیار کمتر از آمار فعلی بوده است.

 اما آمار در مورد مردمی که در اروپا و مناطقی از آسیا زندگی می کنند، داستان متفاوتی دارد. سال گذشته تعداد 26 هزار و 220 نفر از موارد جدید ابتلا به HIV در ایالات عضو اتحادیه اروپا گزارش شد که این آمار میانگینی معادل 67 مورد در هر یک میلیون نفر را مشخص کرد.

رئیس ECDC، سوزانا جکاب، گفته است آمار واقعی اروپا باید چیزی بسیار بیشتر از تخمین های موجود باشد چراکه یک سوم افراد مبتلا که در اروپا زندگی می‌کنند، از ابتلای خود به HIV بی خبرند. او در توضیح این ادعای خود می‌گوید: احتمال آگاه شدن این افراد در مقابله با انتقال این ویروس بسیار کم است ضمن اینکه آن‌ها به راهکارهای درمانی نیز دسترسی ندارند.

 البته پیدا کردن مسیر این اپیدمی پنهان از اولویت‌های ECDC است.سال گذشته در آمار اولیه، تعداد موارد شناسایی شده جدید بریتانیا 8 هزار و 925 ، در فرانسه 5هزار و 750 نفر و در آلمان 2 هزار و 718 نفر بود، اما با توجه به نسبت جمعیت، استونی رتبه اول را داراست.

کمترین میزان رشد، با 27 مورد جدید ابتلا به HIV/ایدز که سال گذشته گزارش شد، مربوط به اسلواکی است.سخنگوی ECDC، بن دانکن، در مورد کشورهای غربی اروپا مثل بریتانیا و فرانسه گفته است یکی از دلایل اصلی موارد جدید، مهاجران مبتلا به این بیماری مسری از سراسر دنیا هستند. او می گوید: واضح است که تلاش های ما برای پیشگیری به اندازه دلخواه، کارساز نبوده و پیام «رابطه جنسی سالم» به اندازه‌ای که ما می‌خواستیم، قدرت کافی نداشته است!

بی بی سی
23 نوامبر 2007

کد خبر 37599

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز