همشهری آنلاین: مجری طرح برقی کردن راه‌آهن کشور گفت: اسناد فنی مناقصه طرح برقی کردن راه‌آهن تهران - مشهد در دست تهیه است و به زودی انجام خواهد شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، عباس قربانعلی بیک گفت: تاکنون حدود 10 شرکت ایرانی و خارجی برای اجرای این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند.
وی گفت: هزینه این طرح حدود 300 تا 400 میلیارد تومان است که با احتساب لوکوموتیوها و ناوگان برقی ویژه به ‌حدود 800 میلیارد تومان نیز خواهد رسید.

مجری برقی کردن راه آهن افزود: با اجرای این طرح، سرعت قطارهای موجود به 200 کیلومتر در ساعت و سرعت قطارهای ویژه به حدود 230 کیلومتر در ساعت خواهد رسید.

وی اضافه کرد: با نصب سامانه‌های دیگری که در این مسیر پیش بینی شده است از جمله سامانه کنترل اتوماتیک قطار و رفع گذرگاه‌های همسطح، بازسازی بخش‌های قدیمی مسیر، انتظار داریم زمان سفر با قطار در مسیر تهران - مشهد از 12 ساعت ابتدا به 8 ساعت و سپس به 6 ساعت کاهش یابد و برای قطارهای ویژه به کمتر از 5 ساعت برسد.

قربانعلی بیک اضافه کرد: با اجرای این طرح ظرفیت جابجایی مسافر دراین مسیر با دو تا سه برابر افزایش به سالانه به حدود 40 میلیون نفر خواهد رسید.
وی درباره احتمال همکاری شرکت‌های چینی در طرح راه آهن برقی تهران - مشهد گفت: یک شرکت چینی‌ از حدود یک سال و نیم قبل در این خصوص بسیار فعالانه کار کرده است.

مجری طرح برقی کردن راه آهن ایران بدون اشاره به نام این شرکت چینی گفت: این شرکت در مقایسه با سایر شرکت‌ها از موقعیت نسبتا خوبی دراین مناقصه برخوردار است.
وی برقی کردن مسیر راه آهن بافق - بندرعباس و لرستان - جنوب را گزینه‌های بعدی برقی کردن راه آهن در آینده اعلام کرد.

قربانعلی بیک همچنین از مطالعه برقی کردن مسیر تهران- اصفهان خبر داد و افزود:
با اجرای این طرح، سرعت قطار در این مسیر بالای 250 کیلومتر در ساعت خواهد بود.

وی افزایش ظرفیت شبکه راه آهن و سرعت قطارها، کاهش تاخیر و کاهش وابستگی به موتورهای دیزلی سنگین را از مزایای برقی کردن خطوط راه آهن عنوان کرد و افزود: با برقی شدن راه آهن کشور، خسارت سوانح رانندگی در جاده ها، آلودگی صوتی و زیست - محیطی کاهش می‌یابد و سالانه معادل 200 میلیون دلار صرفه‌جویی خواهیم داشت.

مجری برقی کردن راه آهن افزود: راه آهن سریع السیر، پیش نیاز برقی کردن راه آهن است.
وی راه اندازی سیستم کنترل اتوماتیک قطار (ATC) را پیش نیاز برقی شدن مسیر تهران - مشهد دانست که قرارداد آن با یک شرکت داخلی (مهاران) منعقد شده است و در مدت سه سال اجرا می‌شود.

قربانعلی بیک افزود: این سیستم، ساخت داخل است و با سیستم‌های موجود همخوانی و مطابقت دارد و با راه‌اندازی آن ظرفیت اسمی مسیر، به 50 میلیون نفر در سال می‌رسد.
وی تصریح کرد: با توجه به خودکفایی کشور در زمینه صنعت برق، پروژه‌های برقی کردن خطوط راه آهن با سرعت انجام خواهد گرفت.

سابقه راه آهن برقی در ایران به برقی کردن راه آهن تبریز - جلفا در سال1354 به طول 148 کیلومتر می‌رسد.

کد خبر 37593

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز