مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروهی از محققان دانشگاه مک‌گیل و کلمبیا در آزمایشی جدید موفق شده‌اند بخشی از خاطرات تعیین شده در حلزون‌ها را پاک کنند.

حافظه

براساس گزارش ساينس ديلي، هر انساني خاطراتی تلخ از گذشته را به دوش مي‌كشد كه پاك كردن آن مي‌تواند باري سنگين را از وجود بردارد.

از اين رو پژوهشگران دانشگاه مک‌گیل و کلمبیا در آزمايشي جديد تلاش كردند تا خاطراتی معین را از حافظه حلزون‌ها پاك كنند، تلاشي كه موفقيت‌آميز بوده‌است.

موفقيت در اين آزمايش دانشمندان را اميدوار كرده‌است كه روزي بتوانند داروهايي را با هدف پاك كردن درد و رنج‌ها و خاطرات گذشته براي انسان توليد كنند، دارويي كه بر خاطرات شيرين و مثبت اثري نداشته‌باشد.

خاطرات در ذهن فرایندی ویژه را دنبال مي‌كنند: خاطرات درازمدت از طریق سیناپس‌ها یا ارتباط بین سلول‌های عصبی صورت می‌گیرد. این ارتباط سیناپسی یا گفت‌وگوی سلول‌های عصبی از طریق سیناپس‌ها می‌تواند قوی یا ضعیف باشد. ارتباط سیناپسی قوی مسئول نگهداری خاطرات در بلندمدت است.

به گفته محققان با تغيير شدت فعاليت سیناپس‌ها مي‌توان خاطراتی مشخص را متوقف يا پاك كرد. در حافظه انسان دو نوع خاطره ضبط می‌شود: خاطرات فعال و خاطرات تصادفی. خاطرات فعال مربوط به رویدادی معین‌ هستند و خاطرات تصادفی با رشته‌ای از الهامات يا تداعي‌ها ارتباط دارند. دانشمندان دریافته‌اند که این دو نوع خاطره حاصل فعالیت دو نوع مختلف از مولکول PKM هستند. با غیرفعال کردن یکی از این دو نوع مولکول می‌توان نوع خاصی از خاطرات را نیز پاک کرد.

به گفته دانشمندان تعیین اينكه کدام سلول‌ها مسئول کدگذاری خاطرات معین‌ هستند كاري دشوار است؛ و دشوارتر از آن بررسی تغییرات در شدت خاطرات است. با این حال در آزمايش جديد دانشمندان توانستند شدت ارتباط سیناپسی که مخصوص حفظ خاطرات بلندمدت است را تغییر دهند. 

کد خبر 375484

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha