همشهری‌آنلاین : نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک تامعاصر با دبیری علیرضا مشایخی، آهنگساز و رهبر ارکستر موسیقی نو درروزهای 8 تا 13 آذر در تالار رودکی برگزار می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین در نشست مطبوعاتی که یکشنبه 4 آذر، با حضور عوامل اجرایی و هنری جشنواره موسیقی کلاسیک تامعاصر در تالار وحدت برگزار شد، ابتدا بابک رضایی رئیس انجمن موسیقی ایران با اشاره به تحرک مثبتی که در فضای موسیقی کشور به وجود آمده است، از چگونگی ارائه این طرح سخن گفت و اضافه کرد: طرح برگزاری جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر از سوی آقای مشایخی داده شد و به یک اتفاق خوب در موسیقی تبدیل شد.

وی با اشاره به حمایت انجمن موسیقی ایران از شاخه‌های مختلف موسیقی و اینکه این انجمن درآینده هم به پیشه‌های و تولیدات موسیقی هم خواهد پرداخت گفت: انجمن موسیقی متعلق به همه موسیقی ایران است و تنها به یک نوع خاصی از موسیقی نمی‌پردازد.

در ادامه علیرضا مشایخی که در تمامی این سال‌ها از حمایت وزارت ارشاد و مرکز موسیقی از برنامه های خود روبرو بوده است، به مظلومیت نوع موسیقی که خود رواج دهنده آن است اشاره کرد و گفت: ما با چند موضوع مختلف در ارتباط با مسئله موسیقی جدی و کلاسیک برخورد می‌کنیم که مهمترین آن مسئله خواب طولانی ملت ایران در این رشته خاص است چرا که به موسیقی بیشتر به حالت تفنن نگاه می‌کنند تا یک موضوع جدی که بتوان به آن فکر کرد.

وی افزود: به عقیده من اگر می‌خواهیم کشور متمدنی باشیم باید جریان موسیقی برایمان اهمیت داشته باشد چرا که هیچ پیشرفتی نمی‌تواند مجزا از کار فرهنگی باشد.

این آهنگساز ادامه داد: هدف از تشکیل ارکستر موسیقی نو بردن موسیقی معاصر به میان توده مردم و توجه به جوانان است.متاسفانه جوانان ما جایی برای نشان دادن خودشان ندارند.بر این اساس در کنار دو سالانه‌های نوازندگی که برگزار کردیم شروع کردیم به برنامه‌ریزی برای یکسری کنسرت‌های غیر رقابتی کردیم که بتوانیم به واسطه آن عرصه را برای شرکت وسیع هنرمندان جوان باز کنیم.

وی اضافه کرد: از ابتدای شکل‌گیری این جریان جوانان بسیاری آثارشان را فرستادند و کمیته انتخاب، افراد مورد قبول را برای اجرا انتخاب کرد.

در بخش سخنرانی نیز آهنگسازان جوان در هر روز به سخنرانی خواهند پرداخت که پایان بخش این بخش سخنرانی«شاهین فرهت»خواهد بود.

وی تصریح کرد: تمام این اجرا برای عموم آزاد است و تنها برای سه کنسرت از جمله رسیتال پیانو دلبر حکیم آوا در تاریخ 11 آذر، رسیتال پیانو مارک ویتانتونیو 12 آذر و اجرای ارکستر موسیقی نو به رهبری من در 13 آذر بلیت فروشی شده است.

در ادامه این نشست فریماه قوام صدری نوازنده پیانو و مدیر هنری این جشنواره در خصوص انتخاب گروهها گفت:کیفیت آثار و سطح نوازندگی متقاضیان بلا بود به این خاطر تنها یک تعداد محدود برای حضور قبول نشده‌اند و از آنجایی که این جشنواره رقابتی نیست جوانان قطعات را به انتخاب خودشان اجرا می‌کنند.همچنین جدول اجراها به درخواست خود شرکت‌کنندگان بنا به درخواست روز اجرایشان تنظیم شده است.

مهرداد تیموری مدیر اجرایی جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر در خصوص گروه‌های شرکت کننده گفت:77 واحد نوازندگی در این دوره حضور دارند که شامل 7 سخنران با حضور آهنگسازان،3 رسیتال پیانو ،5 ارکستر،2 شب ارکستر موسیقی نو که 1 شب به رهبری مشایخی و 1 شب با رهبران جوان‌تر، ارکستر مدرسه پارس و ارکستر مدرسه صدا و سیما و... است که در طول این اجراها 155 قطعه و 44 ساعت موزیک نواخته می‌شود.البته این اجراها  از بین 110 گروه و فرد متقاضی  انتخاب شده‌اند.

مشایخی نیز در خصوص تداوم این برنامه در سال‌های آتی گفت:ادامه این برنامه بستگی به این دارد که چه قدر موفقیت‌آمیز برگزار شود.و اگر حمایت حداقل سالن‌ها و انجمن موسیقی ادامه یابد در کنار دو سالانه‌های نوازندگی یک خط در میان این جشنواره را برگزار خواهیم کرد.  

 گزارش همشهری آنلاین حاکیست، برابر اطلاعاتی که رهبر ارکستر موسیقی نو در این نشست در اختیار رسانه‌ها قرار داد،  برنامه‌های جشنواره  از ساعت 9 صبح شروع و تا 21 ادامه خواهد داشت و درآن علاوه بر اجراهای گروهها و افراد متقاضی شرکت در این جشنواره سخنرانی‌های آموزشی و پژوهشی هم صورت خواهد گرفت

کد خبر 37547

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز