چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۶
۰ نفر

آلودگی هوا ۸ تهدید جدی برای سلامت هر انسان دارد که هر یک می‌تواند چالشی جدی بر سر راه زندگی باشد. برخی از این خطرات اگرچه در جامعه بارها شنیده شده‌اند اما اگربدانیم یک ریشه مشترک دارند، از آن به‌سادگی نمی‌گذریم.

احتمال ابتلا به سرطان‌های سر و گردن در هوای آلوده افزایش می‌یابد
  • حمله قلبي و سكته

تحقيقات نشان مي‌دهد كه ذرات ميكروسكوپي دوده خارج‌شده از اگزوز خودروها مي‌تواند از طريق ريه وارد خون‌شده و دانه بيماري‌ها را در داخل شريان‌ها بيفشاند. دانشمندان معتقدند كه اين ذرات معلق كه هزاران مرتبه كوچك‌تر از قطر مو هستند، همراه سموم قدرتمندي بوده و با عبور از ريه در مناطق آسيب‌پذير عروق خوني و همينطور در ذخاير چربي تجمع يافته و خطر ابتلا به حمله قلبي و سكته مغزي را افزايش مي‌دهند.

  • پيري پوست

مطالعه دانشمندان روي اثرات آلودگي هوا نشان مي‌دهد كه ذرات معلق مي‌تواند موجب تسريع بروز چروك‌شدن پوست و ايجاد لكه‌هاي مربوط به سن شده و مشكلات پوستي مانند اگزما و كهير را وخيم‌تر كند. اگرچه پوست انسان عملكردي مانند محافظ در مقابل آلاينده‌ها شيميايي و فيزيكي دارد، ولي مواجهه با مقادير زياد آلاينده‌ها و يا مواجهه طولاني‌مدت، موجب تأثيرات منفي روي پوست مي‌شود. قرارگرفتن پوست در معرض آلودگي هوا زمينه ساز پير شدن پوست و التهاب آن مي‌شود و همچنين حساسيت‌هاي پوستي نظير آكنه و صدفك را در پي دارد.

  • بدخوابي

مطالعات اخير صورت‌گرفته توسط دانشگاه واشنگتن نشان مي‌دهد كه آلودگي هوا با مشكل بدخوابي در ارتباط است. براساس اين تحقيق كساني كه در مواجهه با ميزان زياد آلاينده NO2 هستند، 60درصد بيش از افرادي كه محل سكونت آنها از غلظت‌هاي كمتر اين آلاينده برخوردارند، دچار اختلال در خواب مي‌شوند. دانشمندان بر اين باورند كه آلودگي هوا با تأثير بر سيستم‌هاي تنفسي و عصبي، مي‌تواند روي كيفيت خواب انسان نيز اثرگذار باشد.

  • آلزايمر و زوال عقل

در ساليان اخير چندين پژوهش، ارتباط ميان آلودگي هوا و افزايش خطر آلزايمر و ديگر انواع موارد زوال عقل را مشخص كرده است. در يكي از اين مطالعات نشان داده شد افرادي كه در فاصله كمتر از 50متر از خيابان‌هاي با ترافيك سنگين سكونت دارند، 7درصد بيش از ديگران در خطر ابتلا به زوال عقل هستند و پژوهشي ديگر بيان كرد كه نانوذرات مغناطيسي كه داخل ذرات آلاينده هوا وجود دارند، با بيماري‌هايي نظير آلزايمر ارتباط دارد.

  • سرطان سينه

زندگي در مناطقي با ميزان زياد آلودگي هوا، مي‌تواند خطر ابتلا به سرطان سينه در زنان را افزايش دهد. نتايج تحقيقات حاكي از آن است كه امكان ابتلا به سرطان سينه براي زناني كه در مناطق با سطوح بالاي ذرات معلق زندگي مي‌كنند، بيشتر است.

  • افزايش وزن

تحقيقات انتشار يافته در سال 2016 نشان‌دهنده ارتباط ميان آلودگي هوا و خطر افزايش وزن است. دانشمندان در تحقيقات خود دريافتند كه استنشاق هواي آلوده به‌مدت 3هفته، موجب كاهش سطح متابوليسم بدن و بروز علائم افزايش وزن مي‌شود. از آنجايي كه التهاب مزمن به‌عنوان يك عامل مؤثر بر چاقي شناخته‌شده و از آنجا كه بيماري‌هاي متابوليك مانند ديابت و چاقي ارتباط نزديكي با هم دارند، يافته‌هاي دانشمندان نشان مي‌دهد كه مواجهه با آلودگي هوا خطر ابتلا به چاقي را افزايش مي‌دهد.

  • ناباروري

يك مطالعه 10ساله كه سال گذشته به چاپ رسيد، نشان داد كه ميزان ناباروري در ميان زناني كه در نزديكي بزرگراه‌هاي اصلي زندگي مي‌كنند، 11درصد بيش از زناني است كه در مناطق حومه و يا روستاها در حال زندگي هستند. در مطالعه ديگري كه در مجله آمريكايي اپيدميولوژي به چاپ رسيده نيز از آلودگي هوا به‌عنوان يك عامل اختلال در غدد داخلي ذكر شده است. بر اين اساس مواجهه با مقادير زياد ذرات معلق قبل از تولد دختران، با ميزان رشد آنان هنگام بلوغ مرتبط بوده و همچنين مواجهه با دي اكسيد گوگرد و دي اكسيد نيتروژن قبل از زمان تولد، بر رشد پسران در سنين بلوغ اثرگذار است.

  • تهديد روان

تنها سلامت جسمي انسان نيست كه بايد نگران آن بود بلكه شواهد نشان مي‌دهد كه دود خروجي از خودروها روي احساس رضايت انسان نيز به ميزان بسيار زيادي تأثير منفي مي‌گذارد و اين احساس مي‌تواند اثرات و مشكلاتي هم‌تراز مشكلاتي مانند عزاداري و يا طلاق باشد. محققان دانشگاه يورك پس از انجام تحقيقات به اين نتيجه رسيدند كه بين ميانگين غلظت سالانه NO2 محيطي و رضايت از زندگي رابطه معنا‌دار و منفي وجود دارد و علاوه بر اين، اين اثرات مضر، قابل مقايسه با بسياري از رويدادهاي مهم و ضربات سخت زندگي انسان است.

کد خبر 375295

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha