چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۸
۰ نفر

حرف درباره حج تمتع امسال زیاد است، ظرفیت برخی کاروان‌ها در شرف تکمیل‌شدن است، افراد واجد شرایط با توجه به قطع روابط دیپلماتیک ۲ کشور و موضعگیری‌های خصمانه دولت سعودی و بلاتکلیف‌ماندن سرانجام ماجرای فرودگاه جده و فاجعه منا، چندان از رفتن به حج تمتع استقبال نکردند.

حج

در اين بين برخي معتقدند كه بايد شوراي‌عالي امنيت ملي در اين‌باره تصميم‌گيري كند و برخي هم مي‌گويند نيازي به اين كار نيست. البته دست‌اندركاران حج مي‌گويند موضوع حج با مسائل سياسي از هم جداست و نبايد اين دو موضوع با هم خلط شود.
سرپرست حجاج ايراني در اين‌باره به خبرگزاري ميزان گفت: در جلسات برگزارشده در شوراي‌عالي امنيت، حج تمتع سال ۹۶ بدون هيچ مشكلي برگزار خواهد شد.

سيدعلي قاضي‌عسكر اينگونه توضيح داد: شوراي‌عالي امنيت ملي در جلسه10روز قبل خود اعزام زائر به حج تمتع امسال را تأييد كرد و هم‌اكنون هيچ مشكلي براي اعزام حجاج به حج تمتع سال96 وجود ندارد. اين تصميم اتخاذ شده و ديگر جاي هيچ ترديدي در برگزاري حج امسال وجود ندارد.

وي افزود: همه اركان نظام پاي حج تمتع امسال ايستاده‌اند و همه ملزم به برگزاري هرچه باشكوه‌تر مراسم حج هستند، بنابراين حج96 به‌عنوان تصميم نظام معرفي شده است.نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت گفت: در كميسيون امنيت ملي و فرهنگي مجلس حج تمتع امسال در قالب يك برنامه ويژه و جامع به نمايندگان مجلس اعلام شده و تفاهمنامه ايران با كشور عربستان و اقدامات صورت‌گرفته در راستاي حج تمتع به‌صورت گزارشي كامل به مجلس ارائه شده است.

  • نياز به اعلام نظر مجدد شورا

درحالي‌كه سرپرست حجاج ايراني از تأييد اعزام زائران ايراني به حج تمتع در شوراي عالي امنيت ملي خبر مي‌دهد، نايب‌رئيس كميسيون فرهنگي مجلس برگزاري حج امسال را منوط به ابراز نظر مجدد اين شورا دانست.حجت‌الاسلام احمد سالك به تسنيم گفت: بازنگري در توافقات صورت‌گرفته با عربستان درباره اعزام حجاج به سرزمين وحي، ضروري است و تاكنون كميسيون جلساتي با نماينده مقام معظم رهبري در سازمان حج و زيارت و رئيس اين سازمان داشته و موضوعات مرتبط با حج را بررسي كرده است.

وي با اعلام اينكه عربستان خواسته‌هاي ايران براي اعزام حجاج به سرزمين وحي را پذيرفته، افزود: البته مذاكرات با طرف عربستاني از زماني شكل گرفت كه موضوع در شوراي‌عالي امنيت ملي مطرح شد و موافقت‌هاي لازم انجام گرفت.سالك با اشاره به تغييرات صورت‌‌گرفته در رأس حاكميتي عربستان گفت: مسئولان سازمان حج و زيارت معتقدند كه تعهدات نهادهاي زيرمجموعه حاكميتي عربستان منافاتي با تغييرات حاكميتي ندارد، اما درباره اين موضوع جديد بايد شوراي‌عالي امنيت ملي نظر دهد. مسئولان شوراي‌عالي امنيت ملي به عربستان سفر و موضوع حج را بررسي كرده‌اند و اكنون بايد در اين زمينه اظهارنظر كنند.

  • نيازي به‌ نظر شورا نيست

البته گروهي نيز معتقدند كه اعزام زائران ايراني به حج تمتع نيازي به اعمال نظر مجدد شوراي عالي امنيت ملي ندارد.
سخنگوي كميسيون فرهنگي مجلس برخلاف نايب‌رئيس اين كميسيون به ايلنا گفت:‌ ورود شوراي‌عالي امنيت ملي به بحث برگزاري حج، صرفا اقدامي براي ارتقاي امنيت زائران است.

احد آزادي‌خواه با اشاره به برگزاري مراسم حج امسال زيرنظر شوراي‌عالي امنيت ملي اعلام كرد: قطعا مراسم حج امسال منوط به‌نظر شوراي‌عالي امنيت ملي نخواهد بود و احتمالا مسئله به اشتباه منعكس شده بلكه نكته اين است كه كليه فرايند برگزاري مراسم حج و تمامي تصميم‌گيري‌هاي مربوط به آن با هماهنگي اين شورا انجام خواهد شد.براساس توافق مسئولان حج ايران و عربستان، امسال بيش از 86هزار زائر ايراني از مرداد‌ماه به حج تمتع 96 اعزام مي‌شوند. سال گذشته هيچ زائري از ايران به حج تمتع و عمره اعزام نشد.

کد خبر 375293

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha