سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: شی جینپینگ، رئیس‌ جمهور چین به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هشدار داد که «برخی عوامل منفی» در حال لطمه زدن به روابط پکن و واشنگتن است.

اظهارات شی جينپينگ،رئيس‌جمهور چين در گفت‌گوی تلفنی با دونالد ترامپ،رئيس‌جمهور آمريكا در پی ابراز ناخرسندی چین به علت فروش تسلیحات آمریکا به تایوان، اعمال تحریم‌های آمریکا علیه یک بانک چینی در ارتباط با معاملات آن با کره شمالی و در تازه‌ترین مورد، تردد یک ناوشکن آمریکایی در محدوده آب‌های سرزمینی یک جزیره مورد ادعای مالکیت چین در دریای چین جنوبی، بیان شد.

پکن همچنین پس از آن که وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش تازه‌ای درباره قاچاق انسان نمره بدی به چین داد، دلخور شده‌است.

براساس گزارش رسانه‌های دولتی، شی در این گفت‌وگوی تلفنی به ترامپ گفت پکن انتظار دارد واشنگتن به مدیریت روابط براساس اصل «چین واحد» که تماس‌های رسمی را با تایوان رد می‌کند، ادامه دهد.

چین، تایوان را به عنوان بخشی از خاک خود قلمداد می‌کند.

تلویزیون دولتی چین با اشاره به دیدار شی با ترامپ در فلوریدا در ماه آوریل اعلام کرد: «شی جینپینگ تاکید کرد که از زمان دیدار من با رئیس‌جمهور (آمریکا) در مارا لاگو، روابط چین-آمریکا به نتایج مهمی دست یافته است».

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از آسوشیتدپرس، در ادامه این گزارش آمده است: «در همین حال، روابط دوجانبه تحت تاثیر برخی عوامل منفی قرار گرفته است. چین موضع خود را به آمریکا ابراز کرده است».

در تلاش برای تعدیل اندک این پیام، شی همچنین اعلام کرد روابط چین-آمریکا از زمان دیدار فلوریدا، به «نتایج مهمی» دست یافته است.

مشخص نیست آیا هیچ یک از این مسائل در گفت‌وگوها در نشست گروه 20 در آلمان، که انتظار می رود ترامپ و شی دیدار دوجانبه‌ای انجام دهند، مطرح خواهد شد یا خیر.

با این حال، هم اکنون به نظر می آید چین در حال مقابله با فشارهای آمریکاست که این زمینه را برای رویارویی احتمالی هموار می کند.

گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پاسخ به پرسشی درباره وضع روابط، اعلام کرد طبیعی است که «در روند توسعه روابط دوجانبه، با برخی مسائل» رو به رو شد.

کد خبر 375095

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha