تأخیر پس از تأخیر، زمان تأخیر هم از یک تا چند ساعت و بعضا لغو پروازها! به تیتر برخی خبرگزاری‌ها درباره وضعیت پروازها طی چند‌ماه اخیر بنگرید:

تأخير چندساعتي در پروازهاي يك شركت هواپيمايي، سرگرداني مسافران در فرودگاه هاشمي‌نژاد مشهد، پايان سرگرداني مسافران پرواز قشم - مشهد پس از 12ساعت، مدير فرودگاه همدان اعلام كرد: تأخير در پرواز كيش، لغو پرواز مشهد، تيم بازرسي براي بررسي علت‌ تأخير پروازهاي ديشب عازم مشهد شد، تأخير در پرواز تهران - خرم‌آباد، به‌دليل تأخير 4ساعته: پياده نشدن مسافران پرواز زاگرس از هواپيما.

كافي است در اخبار جست‌وجويي كنيد تا با انبوهي از اين خبر‌ها مواجه شويد.اين تأخيرها و پاسخگو نبودن مسئولان فرودگاهي بعضا به درگيري و تنش كلامي بين مسافران و خدمه هواپيماها هم منجر شده است. مسافران در پاره‌اي موارد و پس از رسيدن به مقصد حاضر به ترك هواپيما نشده و خواستار توضيح مسئولان فرودگاهي شده‌اند. انتقادات و درخواست‌هاي متعدد براي جلوگيري از تأخيرهاي پروازي نتيجه نداد تا اينكه معاون قضايي دادستان كل كشور از ورود دادستاني به موضوع تأخير پروازها خبر داد و تأكيد كرد: يكي از مهم‌ترين مسائلي كه بايد در اين زمينه ساماندهي شود موضوع پروازهاي چارتري است كه جلساتي در اين زمينه برگزار كرده‌ايم.

به گزارش روابط عمومي دادستاني كل كشور، محمد جواد حشمتي روز گذشته افزود: به‌منظور رسيدگي فوري به شكايت معترضان در اين زمينه شوراي حل اختلاف فرودگاهي تشكيل شده است. اين مقام قضايي كشور موضوع يادشده را در شمار حقوق عامه قرار داده كه طبق قانون تير‌ماه سال94 در شمول وظايف دادستان‌ها قرار گرفته است.

  • زمان و ميزان تأخيرها چقدر است؟

طبق آخرين آمار ارائه شده از سوي سازمان هواپيمايي كشوري بيش از ۵۰درصد پروازهاي انجام شده در ارديبشهت‌ماه۱۳۹۶ در فرودگاه مهرآباد با تأخير انجام شده است. به گزارش ايسنا، براين اساس از ۶۱۶۲پرواز صورت گرفته در فرودگاه مهرآباد تهران ۳۰۲۳پرواز به موقع و ۳۱۳۹پرواز با تأخير انجام شده است.

همچنين شركت فرودگاه‌هاي كشور آمار پروازهاي صورت گرفته با محوريت فرودگاه امام خميني در فروردين‌ماه سال۱۳۹۶ را منتشر كرده كه بر اين اساس در اين فرودگاه ۵۹۰۸پرواز به ثبت رسيده است. به گزارش ايسنا، اين پروازها كه در مسيرهاي داخلي و به وسيله ايرلاين‌هاي ايراني انجام شده‌اند در ۵۱.۵درصد بدون تأخير و در ۴۸.۵درصد با تأخير انجام شده‌اند. براين اساس ۳۰۲۹پرواز بموقع و ۲۸۷۹پرواز با تأخير انجام شده‌اند.

  • حقوق عامه و تأخيرهاي پروازي

موضوع تأخيرهاي پروازي كه حدود نيمي از پروازهاي داخلي را شامل مي‌شود، علاوه بر اينكه به زيان ايرلاين‌هاي داخلي است با حقوق شهروندي و حق مسافراني كه براي سفري راحت‌تر پول بيشتري پرداخت كرده‌اند، ارتباط مستقيم دارد. به‌عنوان مثال فاصله زميني تهران تا خرم‌آباد حدود 6ساعت است. حال اگر پروازي از تهران به اين شهر با تأخير 3 يا 4ساعته انجام شود، عملا زمان بيشتري را از مسافر نسبت به سفر زميني مي‌گيرد.

درحالي‌كه چند برابر پول پرداخت كرده و احتمالا زمان سفرش را به‌گونه‌اي تنظيم كرده تا وقت لازم را براي انجام امورش داشته باشد. با اين حال مسافري كه به فرودگاه مي‌آيد، به‌ناگاه با تأخير چندساعته پرواز روبه‌رو شده و عملا كاري هم از دستش برنمي‌آيد. تمام اقدامات براي پاسخگو كردن مسئولان فرودگاهي و ايرلاين‌ها هم براي پايان دادن به اين وضعيت بدون نتيجه بوده است.

آمارهاي فروردين و ارديبهشت96 نشان مي‌دهد كه نيمي از پروازها تأخير دارند. كلافگي مسافران در فرودگاه‌ها موج مي‌زند و هيچ‌كس مطمئن نيست پروازش بموقع انجام خواهد شد. سلب اعتماد از مسافران هم بزرگ‌ترين زيان اقتصادي است كه دامن ايرلاين‌ها را مي‌گيرد و كلا استاندارد صنعت هوايي در ايران را پايين مي‌آورد.

با اين حال به‌نظر مي‌رسد مسئولان فرودگاهي و صاحبان ايرلاين‌ها به چنين بي‌اعتمادي اهميت نمي‌دهند و تلاشي را هم براي رفع نواقص به‌عمل نمي‌آورند كه اگر چنين تلاش‌هايي انجام مي‌شد، تأخير 50درصدي پروازها در فرودگاه مهرآباد يا فرودگاه امام خميني ثبت نمي‌شد. با اين حال ورود دادستاني كل به موضوع تأخير پروازها و لحاظ شدن اين موضوع در شمار حقوق عامه مي‌تواند روزنه‌اي جديد براي رفع اين مشكل اساسي در صنعت هوايي باشد. بايد منتظر ماند و ديد كه آيا دادستان‌ها مي‌توانند به چنين مشكلي پايان بدهند؟

کد خبر 375043

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha