همشهری آنلاین: وزیر دفاع قطر اعلام کرد، همسایگان این کشور با خنجری که از پشت به دوحه زده‌اند در تلاشند تا امیر آن را سرنگون کنند.

 وزیر دفاع قطر: آنچه رخ داده تلاش برای کودتایی جدید است | قطر را نمی‌توان راحت بلعید

به گزارش ایسنا، خالد العطیه، وزیر دفاع قطر در مصاحبه‌ای با شبکه خبری اسکای‌نیوز انگلیس همزمان با تمدید دو روزه ضرب‌الاجل کشورهای همسایه به دوحه برای پاسخ به درخواست‌هایشان گفت، کشورش در صورت لزوم برای دفاع از خود آماده است.

العطیه در این باره گفت: من امیدوارم که ما به مرحله‌ای نرسیم که مداخله نظامی صورت گیرد اما ما همیشه آماده‌ایم. ما هستیم تا از کشورمان دفاع کنیم.

وی همچنین به کشورهای همسایه خود هشدار داد که تاریخ ثابت کرده قطر کشوری نیست که به آسانی بتوان آن را "بلعید"!

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و تعداد دیگری از کشورها ضمن اعلام تحریم‌های اقتصادی و سیاسی علیه قطر، درخواست‌هایی را مطرح کرده‌اند که عمدتا نقض تمامیت ارضی این کشور است.

در ساعات اولیه امروز صبح، رسانه دولتی عربستان سعودی تایید کرد که این کشور و سه متحد عرب دیگرش با درخواست کویت برای تمدید دو روزه مهلت پاسخگویی دوحه به این درخواست‌ها موافقت کرده‌اند.

العطیه در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد، قطر احساس می‌کند که دوستانش از پشت به آن خنجر زده‌اند.

وزیر دفاع قطر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این کشورهای همسایه به دنبال تغییر رژیم در قطر هستند، عنوان کرد، این دقیقا همان اتفاقی است که افتاده و من از فرضیاتم صحبت نمی‌کنم.

وی ادامه داد: در سال ۱۹۹۶ تلاش‌های گسترده‌ای برای کودتا در قطر صورت گرفت. در سال ۲۰۱۴ نیز اقدامات دیگری برای کودتا در کشور انجام شد و حالا در سال ۲۰۱۷ شاهد تلاش دیگری برای کودتا هستیم.

العطیه در ادامه این مصاحبه ضمن تکذیب دوباره ادعاها علیه قطر مبنی بر حمایت دوحه از گروه‌های تروریستی به شدیدترین شکلی که تاکنون از سوی یک وزیر قطری صورت گرفته، پذیرش درخواست‌های کشورهای همسایه را رد کرد.

وی همچنین همسایگان کشورش را به نقض کنوانسیون‌های سازمان ملل و قوانین بین‌المللی در تحریم قطر متهم کرد.

  • پاسخ قطر تقدیم مقامات کویت شد | قاهره چهارشنبه میزبان نشستی درباره دوحه

از سوي ديگر وزیر خارجه قطر روز دوشنبه پاسخ دوحه به لیست‌ درخواست‌های کشورهای عربی را تقدیم مقامات این کشور کرد. این در حالی است که پیشتر وزیران خارجه عربستان، امارات، بحرین و مصر با درخواست امیر کویت درباره تمدید ۴۸ ساعته مهلت داده شده به قطر موافقت کرده بودند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه اسکای نیوز عربی، شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر با پیام کتبی شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر امروز وارد کویت شد.

صباح خالد الحمد الصباح، همتای کویتی عبدالرحمان در فرودگاه از او استقبال کرد. گفته شده وزیر خارجه قطر پیام امیر را تقدیم مقامات کویت کرده است.

این پیام حامل پاسخ به لیست‌ درخواست‌های کشورهای عربی است. اما هنوز مضمون این پیام فاش نشده است.

کویت شب گذشته از این چهار کشور درخواست تمدید ۴۸ ساعته مهلت را کرد. شب گذشته مهلت ۱۰ روز چهار کشور عربی به قطر برای پاسخگویی به لیست درخواست‌ها پایان یافت. عمل به این لیست درخواست‌ها به عنوان شرط پایان محاصره یک ماهه علیه قطر مطرح شده است.

وزیران خارجه عربستان، امارات، بحرین و مصر در بیانیه‌ای شب گذشته اعلام کردند، در پاسخ به درخواست شیخ صباح احمد الجابر الصباح، امیر کویت و بر اساس تاکید دولت قطر که پاسخ رسمی خود را به این لیست بلند بالا امروز به کویت فرستاد، این مهلت تا ۴۸ ساعت تمدید شد.

وزارت خارجه مصر نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد، وزیران خارجه این چهار کشور در نشستی روز چهارشنبه در قاهره گام‌های بعدی در تعامل با قطر را بررسی خواهند کرد.

در این بیانیه آمده است، بعد از بررسی پاسخ‌های دولت قطر به درخواست‌ها و ارزیابی مطابقت پاسخگویی این کشور به لیست درخواست‌ها این چهار کشور عربی موضع‌گیری خود را اعلام خواهند کرد.

احمد ابو زید، سخنگوی وزارت خارجه مصر در این بیانیه‌ عنوان داشت: قرار شده بنا به دعوت سامح شکری، وزیر خارجه مصر نشستی چهار جانبه بین وزیران خارجه مصر، عربستان، امارات و بحرین برگزار شود.

وی افزود: این نشست در جهت هماهنگی مواضع و رایزنی بین چهار کشور در زمینه برداشتن گام‌های آتی در قبال قطر و تبادل نظر و ارزیابی ارتباطات بین‌المللی و منطقه‌ای کنونی است.

کد خبر 375020

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha