یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

رد ۱۳ شرط عربستان و متحدانش از سوی قطر روز گذشته باعث شد تا بحرانی که ۳هفته از عمرش می‌گذرد وارد مرحله‌ای جدیدی شود.

وزیر امور خارجه قطر اعضای شورای امنیت را در جریان آخرین تحولات بحران اخیر قرار داد.

محمدبن عبدالرحمن آل‌ثاني، وزير امور خارجه قطر ۴۸‌ساعت قبل از پايان مهلت تعيين شده از سوي جبهه عربستان در نشستي خبري اعلام كرد كه اين كشور شرط‌هاي اعلام شده را نمي‌پذيرد اما آماده گفت‌وگو براي حل و فصل ماجرا خواهد بود.
درحالي‌كه تهديدهاي عربستان و متحدانش درباره تحريم‌ها و فشار بيشتر بر قطر به اوج رسيده وزير امور خارجه قطر تأكيد كرده كه كشورش آماده هر نوع عواقبي به‌خاطر رد اين شروط است.

عربستان، امارات، مصر و بحرين طي نامه‌اي كه توسط كويت به‌عنوان ميانجي به مقام‌هاي قطري رسيده خواستار برآورده شدن ۱۳ شرط از سوي اين كشور طي ۱۰ روز براي عادي‌سازي روابط و لغو تحريم‌هاي دوحه شده بودند. ازجمله اين شرايط 13گانه تحريم‌كنندگان براي از سرگيري رابطه با قطر، كاهش ارتباط اين كشور با جمهوري اسلامي ايران، تعطيل كردن شبكه تلويزيوني الجزيره و بستن يك پايگاه نظامي تركيه در قطر است.

وزير امور خارجه قطر در نشست خبري خود بار ديگر با تأكيد بر غيرمنطقي بودن اين شرط‌ها اعلام كرد كه اين فهرست براي رد شدن تهيه شده بود. او به‌عنوان دليل به مهلت ۱۰ روزه تعيين شده براي برآورده شدن اين شرط‌ها اشاره كرد و گفت: هر كسي مي‌داند كه اين‌ شرط‌ها براي نقض حاكميت قطر، آزادي بيان و همچنين به‌وجود آوردن مكانيسم نظارت و كنترل قطر درنظر گرفته شده‌اند. وزير امور خارجه قطر تأكيد كرد: اعتقاد ما اين است كه جهان با ضرب‌الاجل اداره نمي‌شود. جهان براساس قوانين بين‌المللي اداره مي‌شود كه براساس آنها كشورهاي بزرگ نمي‌توانند به كشورهاي كوچك زور بگويند.

او تأكيد كرد: قطر هيچ ترس و نگراني ندارد و آماده مقابله با هرگونه تبعات و پيامدهاي اين مسئله پس از پايان مهلت تعيين شده از سوي كشورهاي تحريم‌كننده است. از حدود ۳ هفته قبل و يك روز پس از سفر ترامپ به رياض، عربستان و متحدانش به اتهام حمايت از تروريسم روابط خود را با قطر قطع كرده و مرزهاي زميني، دريايي و هوايي خود را به روي اين كشور بستند.
روزنامه مصري اليوم السابع گزارش داده كه روز گذشته عربستان با گشودن حريم هوايي خود به روي هواپيماي خصوصي امير قطر هم مخالفت كرده است.

  • دستور كار:افزايش فشارها

سفير عربستان در سازمان ملل روز گذشته در نخستين واكنش به اين ماجرا اعلام كرد كه قطر همچنان در حال پافشاري بر حمايت از تروريسم است. عبدالله المعلمي در بيانيه‌اي كه از سوي وزارت امور خارجه عربستان منتشر شده اقدام‌هاي قطر را تهديدي براي همه جهان خوانده و مدعي شده كه عربستان با همراهي امارات، بحرين و مصر در تلاش براي تأمين امنيت در منطقه و فشار بر دوحه براي پايان حمايت خود از تروريسم است. در اين بيانيه آمده است: قطر ايران را به‌عنوان متحد خود انتخاب كرده است. اين كشور ۲۰‌سال است كه حامي تروريست‌هاست و به آن چندبار فرصت داده شده كه از مداخله در امور داخلي ديگر كشورها دست‌بردارد.

گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه عربستان و متحدانش قصد افزايش فشارها بر قطر را دارند. عربستان و متحدانش با پذيرفته نشدن خواسته‌هايشان از سوي قطر تهديد كرده‌اند كه تحريم‌ها عليه اين كشور را افزايش خواهند داد و حتي از شركاي خود خواهند خواست تا بين دوحه و آنها يك طرف را انتخاب كنند.

سفير امارات در روسيه هفته گذشته در مصاحبه با گاردين اعلام كرد كه علاوه بر اخراج قطر از شوراي همكاري خليج‌فارس كشورهاي اين جبهه به شركاي تجاري خود اعلام خواهند كرد اگر مي‌خواهند با كشورهاي اين جبهه همكاري كنند بايد دست به يك انتخاب تجاري بزنند و تجارت خود را با قطر قطع كنند.روزنامه عربستاني عكاظ هم روز گذشته در سرمقاله خود قطر را تهديد و اعلام كرد كه دوحه به‌زودي خواهد فهميد خشم رياض بسيار دردناك خواهد بود.

يك روزنامه كويتي روز گذشته از طرح ۵ ماده‌اي جديد جبهه عربستان براي حل بحران قطر خبر داده است. در اين گزارش كه به‌صورت مستقل قابل تأييد نيست آمده است كه عربستان و متحدانش خروج يوسف قرضاوي و رهبران جنبش حماس از قطر، خروج نيروهاي تركيه از اين كشور، نظارت بر تراكنش‌‌هاي مالي قطر، ارائه اطلاعات سازمان‌هاي حاضر در اين كشور و توقف برنامه‌هاي «تحريك‌آميز» شبكه الجزيره را به‌عنوان شرايط جديد خود درنظر گرفته‌اند.

وزير امور خارجه قطر شنبه‌شب با سفراي اعضاي دائم شوراي امنيت ديدار داشت و آنها را در جريان آخرين تحولات بحران اخير قرار داد. ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه هم در ادامه تلاش‌ها براي حل و فصل اين بحران روز گذشته به‌صورت تلفني با امير قطر گفت‌وگو و بر ضرورت ادامه تلاش‌هاي ديپلماتيك به‌عنوان راه‌حلي كليدي تأكيد كرد.

کد خبر 374892

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha