عربستان و متحدانش با پذیرفته نشدن خواسته‌هایشان از سوی قطر تهدید کرده‌اند که تحریم‌ها علیه این کشور را افزایش خواهند داد و حتی از شرکای خود خواهند خواست تا بین دوحه و آنها یک‌طرف را انتخاب کنند.

وزیر خارجه آمریکا در دیداربا  همتای قطری خود با وجود امتناع عربستان خواستار مذاکره شده است.

با بي‌نتيجه بودن مذاكرات آمريكا با وزراي امور خارجه عربستان و قطر در واشنگتن حالا عربستان، امارات، مصر و بحرين تصميم گرفته‌اند تا فشارها بر قطر را افزايش دهند.عمر غباش، سفير امارات در روسيه طي گفت‌وگويي با روزنامه گاردين اعلام كرده كه اخراج قطر از شوراي همكاري خليج‌فارس كه به‌عنوان يك تحريم احتمالي شناخته مي‌شود تنها گزينه موجود كشورهاي اين جبهه نيست.

او در اين مصاحبه گفت: يكسري تحريم‌هاي اقتصادي وجود دارند كه ما مي‌توانيم وضع كنيم چون هم‌اكنون درست قلمداد مي‌شوند. اما يك گزينه ديگر هم گذاشتن شرط براي شركاي تجاري ماست كه به آنها بگوييم اگر مي‌خواهند با ما همكاري كنند بايد دست به يك انتخاب تجاري بزنند.

به‌نظر مي‌رسد اين تهديد شامل كشورهايي مي‌شود كه روابط تجاري مناسبي با عربستان، امارات يا مصر دارند اما در بحراني كه 3هفته است ادامه دارد طرف قطر و همچنين مذاكره را گرفته‌اند. ايران، عراق، كشورهاي اروپايي و تركيه سياست عربستان در قبال قطر را نپذيرفته‌اند و خواستار حل و فصل اختلاف‌ها با مذاكره شده‌اند.

كشورهاي طرف مناقشه با قطر به رهبري عربستان 13خواسته را به‌عنوان شرط از سرگيري روابط سياسي با قطر و پايان دادن به تحريم اقتصادي آن كشور مطرح كرده‌اند كه ازجمله شامل كاهش سطح روابط با ايران، تعطيلي شبكه تلويزيوني الجزيره و بستن پايگاه نظامي تركيه در قطر است. از حدود ۳ هفته قبل و يك روز پس از سفر ترامپ به رياض، عربستان و متحدانش به اتهام حمايت از تروريسم روابط خود را با قطر قطع كرده و مرزهاي زميني، دريايي و هوايي خود را به روي اين كشور بستند.

  • امارات: ادعاي آزادي مطبوعات نداريم

سفير امارات در روسيه همچنين با اشاره به‌احتمال نپذيرفتن شروط اعلام شده از سوي قطر اعلام كرد: در آن صورت خواهيم گفت «خداحافظ قطر»؛ما ديگر به شما در چادرمان نيازي نداريم.عمر غباش همچنين تأييد كرده كه در چنين شرايطي احتمال نزديك شدن قطر به ايران وجود دارد.او در پاسخ به سؤالي درباره آزادي مطبوعات و عاقلانه بودن شرط اين كشورها براي تعطيلي الجزيره گفت: ما ادعاي آزادي مطبوعات نداريم. ما از ايده آزادي مطبوعات حمايت نمي‌كنيم. آنچه ما از آن حرف مي‌زنيم مسئوليت پذيري در سخنان است. او مدعي شد كه بيان در كشورهاي حوزه خليج‌فارس شرايط خاص خود را دارد و مي‌تواند باعث صلح يا جنگ شود.

  • جنگ لفظي در واشنگتن

شيخ محمد‌بن عبدالرحمن آل‌ثاني، وزير خارجه قطر كه براي ديدار با ركس تيلرسون، وزير خارجه آمريكا به واشنگتن سفر كرده بود به‌صورت رسمي اعلام كرده كه ۱۳ شرط اعلام شده غيرقابل‌قبول و مداخله آشكار در امور داخلي قطر هستند.هر چند كه آمريكا اعلام كرده كه در تلاش براي حل و فصل اين بحران با مذاكره است اما همزمان عادل الجبير، وزير خارجه عربستان كه به واشنگتن سفر كرده تأكيد داشته كه عربستان حاضر به مذاكره و كوتاه آمدن در اين رابطه نيست. او در توييتر خود نوشت: خواست‌هاي ما از قطر قابل مذاكره نيست و برعهده قطر است كه به حمايت از تروريسم پايان دهد.

وزير امور خارجه قطر در واكنش به اين ماجرا در واشنگتن موضع عربستان را غيرقابل‌قبول خواند و گفت: شما نمي‌توانيد خواسته‌هايتان را فهرست كنيد و از مذاكره امتناع داشته باشيد.او تأكيد كرد: با واشنگتن درباره اينكه درخواست‌هايي كه از قطر شده بايد عقلاني باشند، توافق وجود دارد. هر آنچه ارائه شده ادعاست و بايد با سند و مدرك باشد سپس بايد بررسي كرد و ديد كه آيا درخواست‌هاي مطرح شده منطقي و قابل اجرا هستند يا نه. بدون اين بررسي كل اين درخواست‌ها از نظر ما رد شده است.

تيلرسون هم به خبرنگاران گفت: آمريكا اميدوار است قطر و كشورهاي عربي به مذاكره ادامه دهند. او گفت: اميدواريم تمامي طرف‌ها با حسن نيت به مذاكره بپردازند. همزمان با وزراي امورخارجه قطر و عربستان، محمد عبدالله المبارك الصباح، وزير مشاور در امور پارلماني كويت و وزير رسانه اين كشور هم براي مذاكره در رابطه با اين بحران به واشنگتن سفر كرده است. يكي از مقام‌هاي دولت كويت كه تاكنون نقش ميانجيگر را در اين بحران داشته اعلام كرده افرادي كه نام آنها در ليست تروريستي ارائه شده از سوي عربستان و متحدانش قرار دارد را از ورود به كويت منع كند.

کد خبر 374490

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha