یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۹
۰ نفر

۵‌ ماه از حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید می‌گذرد و طی این مدت، سیاست خارجی آمریکا تحت رهبری او آغشته به آشفتگی، تناقض و ناکامی‌های پی‌درپی بوده است.

آمریکا

دونالد ترامپ در سياست بين‌الملل چندان موفق عمل نكرده است. زماني كه تصميم گرفت كشورش را از معاهده آب‌وهوايي پاريس خارج كند، يكه و تنها ماند و بسياري از سياستمداران جهان در انتقاد از اقدام او موضعگيري كردند. او پس از تأكيد بر ضرورت عقب‌نشيني آمريكا از رهبري جهان و لزوم پرداختن به مسائل داخلي، انتقادهاي بسياري از سياستمداران داخلي آمريكا را هم برانگيخت. آمريكايي‌ها معتقدند در چنين شرايطي اين چين است كه داعيه رهبري در جهان را خواهد داشت.

اما يك‌ماه پيش زماني كه ترامپ براي نخستين‌بار به‌عنوان رئيس‌جمهور آمريكا عازم چند نشست بين‌المللي در اروپا شد، ضعيف‌ترين عملكرد ممكن را داشت. او در خلال نشست گروه كشورهاي صنعتي جهان موسوم به جي7، دائما سر ناسازگاري با ديگر رهبران كشورهاي شريك آمريكا داشت و دائما خسته‌تر از ديگران بود. او حتي در نشست ناتو، يكي از سران كشورهاي اروپايي را به كناري هل داد تا خود در صف اول بايستد.

رئيس‌جمهور آمريكا آخر اين هفته هم عازم نشست گروه 20 در اروپاست؛ نشست20‌‌‌ اقتصاد بزرگ جهان. اين نشست هم احتمالا نشست خوبي براي دونالد ترامپ نباشد. رياست نشست گروه 20 كه در فرانكفورت آلمان برگزار مي‌شود، بر عهده آنگلا مركل خواهد بود. پس از پايان دوره رياست‌جمهوري باراك اوباما، از مركل به‌عنوان رهبر ليبرال دمكراسي غرب ياد‌مي‌كنند.

ترامپ به نشستي مي‌رود كه رئيس‌اش آنقدرها هم ميانه خوبي با او ندارد. مركل پيش از اين و زماني كه ترامپ تصميم به خروج از معاهده آب‌وهوايي پاريس گرفت، جزو منتقدان اصلي او بود. فارغ از اينها، مردم آلمان هم آنقدر تمايلي به حضور ترامپ در كشورشان ندارند و بسياري از گروه‌هاي اجتماعي و مدني از اكنون مشغول آماده‌شدن براي تظاهرات عليه حضور او هستند.

شعارهاي انتخاباتي ترامپ بر مبناي «بزرگي آمريكا» بود اما اقدامات او طي اين مدت به كوچك‌ترشدن آمريكا درنظر مردم جهان منجر شده است. البته اين وضعيت پيش از ترامپ هم سابقه داشته است. بيل كلينتون در ابتداي شكل‌گيري دولتش بسيار ضعيف عمل كرد و تا پاي استيضاح هم رفت. او اما موفق شد اوضاع را تغيير دهد، در عرصه بين‌المللي وجهه‌اش را بهبود بخشد و به رشد اقتصادي مناسبي دست پيداكند.

ترامپ اما آن انعطاف‌پذيري كلينتون را ندارد.ضربه‌اي كه ترامپ در همين ابتداي كار به وجهه آمريكا زده، در گزارش اخير مؤسسه نظرسنجي پيو به خوبي مشخص شده است. اعتماد مردم جهان به رئيس‌جمهور آمريكا در مقايسه با دوره رياست‌جمهوري باراك اوباما با سقوط 42پله‌اي به 22درصد رسيده است.

محبوبيت آمريكا هم شاهد سقوط 15پله‌اي بوده و اكنون به 49درصد رسيده است.آشفتگي در سياست خارجي آمريكا از نحوه عملكرد اين كشور در ماجراي تحريم‌هاي عربستان و 3كشور ديگر حاشيه خليج‌فارس عليه قطر هم نمايان است. ترامپ تحريم‌هاي عربستان، امارات، مصر و بحرين عليه قطر را «آغازي بر پايان وحشت تروريسم»

خواند اما نه وزارت‌خارجه آمريكا و نه وزارت دفاع اين كشور در جهت تأييد سخنان او برنيامدند. بسياري در آمريكا معتقدند كه عدم‌انسجام در سياست خارجي آمريكا در خاورميانه به گسترش بحران در اين منطقه منجر خواهد شد.ترامپ براي متحدان نزديك آمريكا هم ديگر قابل اعتماد نيست. عدم‌حمايت او از بند 5پيمان ناتو كه بر امنيت دسته‌جمعي تأكيد دارد، شوك بزرگي به متحدان اين كشور در آن سوي آب‌هاي آتلانتيك بود. ترامپ ديگر آن جايگاه هميشگي روساي جمهور آمريكا را براي اعضاي ناتو نخواهد داشت.

کد خبر 374891

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha