یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۶
۰ نفر

رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان از اختلاف آمار ۲دستگاه دولتی در اعلام تعداد معلولان کشور خبر داد و ضمن گلایه از این موضوع خواستار توجه بیشتر به نیازهای این افراد شد.

آموزش معلولان

علي محمودنژاد ضمن ابراز نگراني در مورد آمار ضد ‌و نقيض تعداد معلولان كشور به همشهري گفت: «آنچه در بهزيستي ثبت شده يك ميليون و 450هزار نفر است.

متأسفانه امسال در سرشماري جديدي هم كه انجام گرفت از مركز آمار ايران گلايه‌مند هستيم چرا كه آمار معلولان را دقيق احصا نكرده است. اگر به‌درستي انجام شده بود نبايد ميان تعداد معلولاني كه در سازمان بهزيستي ثبت است و آمار جديدي كه سازمان آمار اعلام كرده 300هزار نفر اختلاف آمار وجود داشته باشد؛ با اينكه اين دو سازمان دولتي هستند اما متأسفانه نشان مي‌دهد مسائل معلولان در برنامه‌ريزي‌هاي كلان دولت بي‌اهميت است.»

او مشاهدات خودش از سرشماري را يكي از نمونه‌هاي بي‌توجهي در اين زمينه توصيف مي‌كند و مي‌گويد: «برخي مأموران سرشماري هنگام حضور در منازل سؤالي درخصوص وجود فرد معلول در خانواده نمي‌كردند. من به‌عنوان رئيس انجمن دفاع از حقوق معلولان در سرشماري نفوس و مسكن به‌عنوان معلول ثبت نشده‌ام، چرا كه مأمور سرشماري سؤالي در اين‌باره نپرسيده بود. به همين ترتيب و با اهمال مأموران سرشماري نفوس و مسكن 300هزار معلول در سرشماري اخير به‌حساب نيامده‌اند.»

به‌گفته همت‌نژاد آمار سازمان بهزيستي هم فقط معلولاني را شامل مي‌شود كه تحت پوشش اين نهاد حمايتي هستند درحالي‌كه حدود 60هزار معلول نيز تحت پوشش كميته امداد امام خميني هستند كه از خدمات توانبخشي سازمان بهزيستي محروم مانده‌اند. او معتقد است همين مسئله باعث مي‌شود مسئولان براي افرادي كه معلوليت آنها ثبت شده تمركز كرده و ديگر معلولان در محاسبات آماري به‌حساب نيايند.

محمودنژاد البته با استناد به شاخص‌هاي سازمان جهاني بهداشت و سازمان ملل تعداد معلولان را از اين هم بيشتر ارزيابي كرده و گفته است:« آماري از وجود معلولان طبق ديدگاه سازمان جهاني بهداشت و سازمان ملل وجود دارد كه 3تا 10درصد جمعيت‌ دنيا معلول به‌حساب مي‌آيند. در اين بررسي سالمندان و زنان باردار نيز معلول حساب مي‌شوند اما اگر معلوليت حسي، حركتي و رشد مغزي را درنظر بگيريم 3درصد جمعيت جهان را معلولان تشكيل مي‌دهند. با اين تعريف 2ميليون و 400هزار نفر در كشور معلول وجود دارد.»

محمودنژاد كه پيش از اين از عملكرد سازمان بهزيستي در تأمين مسكن معلولان هم انتقاد كرده و برخي شعارهاي آنها را تبليغاتي توصيف كرده بود، پيش از اين هم نسبت به حذف تعدادي از معلولان از ليست دريافت سبد كالا از سوي وزارت رفاه انتقاد كرده بود.

کد خبر 374783

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha