همشهری آنلاین: مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نسبت به تصمیم وزارت علوم برای حذف بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ کدرشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واکنش نشان داده و این اقدام را باعث بیکاری تعداد قابل توجهی از کارکنان و معطل ماندن سرمایه‌گذاری چند صد هزار میلیارد تومانی در این دانشگاه دانسته‌اند.

به گزارش خبرنگار همشهري آنلاين، چكيده واكنش‌ها نسبت به حذف بيش از 2 هزار و 800 كدرشته كارشناسي ارشد دانشگاه آزاد اسلامي در جدول آمده است:

اظهارنظركننده

چكيده اظهارات

منبع

علی‌اکبر ولایتی
رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد

* کارشناسان وزارت علوم در رابطه با کدرشته محل‌های کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد به قانون مراجعه کرده و اعمال سلیقه شخصی نکنند.

* برخی رشته‌ها در کارشناسی ارشد به صورت فله‌ای حذف شدند در حالی که همان واحدهای برای پذیرش دانشجو در همان رشته‌ها در مقطع دکتری مجوز گرفتند، اگر یک واحد دانشگاهی صلاحیت پذیرش دانشجوی دکتری در یک رشته را دارد پس چگونه برای کارشناسی ارشد صلاحیت ندارد، به نظر می‌رسد این در هم ریختگی در وزارت باید اصلاح شود.

* دانشگاه آزاد انتخاب رشته کارشناسی ارشد را مطابق قانون انجام می‌دهد و کاری به بیانیه وزارت علوم ندارد، من به عنوان مسئول هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد با قاطعیت می‌گویم که خود را حافظ کیان کمیت و کیفیت دانشاگه می‌دانم و یک واحد دانشگاه نیز نباید تعطیل شود.

* سال 67 در زمانی که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس بود با بعضی اعمال سلیقه‌های وزارت علوم روبه‌رو شد که کار قانونی به مجلس واگذار شد و از سوی مجلس قانونی تصویب شد که توسعه رشته‌ها از سوی سه نفر به عنوان نمایندگان دانشگاه آزاد، وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم‌گیری شود که بیش از 3 هزار رشته تأیید شد و مجموع مصوبات نیز 244 صفحه است که به امضای سه نماینده رسیده است.

فارس

تذکر ۹۲ نماینده مجلس شوراي اسلامي به محمد فرهادي وزیر علوم، تحقيقات و فناوري

* وزارت علوم با حذف فله‌ای حدود سه هزار رشته تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی، بر خلاف قانون سنجش و پذیرش دانشجو مصوبه مجلس شورای اسلامی، موجبات بیکاری حدود سی درصد (حدود بیست هزار نفر) از کادر علمی و اداری این دانشگاه را فراهم نموده است.

* چندی قبل دوره‌های دکترای این رشته‌ها به تصویب وزارت علوم رسیده است ولی در کمال تعجب سه هزار رشته دوره‌های کارشناسی ارشد این چنین مورد بی مهری قرار گرفته و یک باره این رشته‌های کارشناسی ارشد از واحدهای 350 شهر حذف شده است، در حالی که دانشگاه مجری دوره دکترا به طریق اولی می‌تواند دوره کارشناسی ارشد را هم مجری باشد که حکایت از رویکرد سیاسی و غیرکارشناسانه دارد.

تسنيم

حمید میرزاده
عضو هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی

* خواسته دکتر ولایتی یک خواسته قانونی برای احقاق حق دانشگاه آزاد است.

* لازم است مسئولان از بکارگیری استانداردهای دوگانه در تصویب رشته‌های دانشگاه آزاد، موسسات غیر انتفاعی‌ و پیام نور بپرهیزند.

* مسئولان آموزش عالی نباید بخاطر بعضی از موسسات به اصطلاح آموزش عالی بی هویت که با رانت‌های ارتباطی در دولت قبل قارچ گونه ظهور یافته و متاسفانه بخاطر منافع شخصی توسط بعضی از مدیران آموزش عالی طی این چند سال اخیر بدور از حق مورد حمایت قرار گرفته‌اند  و کیفیت آموزش عالی را ملکوک کرده اند، این دستاورد بزرگ علمی و فرهنگی انقلاب یعنی دانشگاه آزاد اسلامی را بیش از این تضعیف کنند.

ايسنا

علیرضا منادی‌سفیدان
معاون امور مجلس دانشگاه آزاد

* در حال حاضر 1323 استاد در رشته‌های جدید استخدام کرده‌ایم و پرونده 3500 نفر هم در دست بررسی است و برنامه داریم که تا آخر سال این افراد را هم جذب کنیم. برای همین 1323 نفر حدود 150 میلیارد تومان هزینه جذب در نظر گرفته شده است و برای جذب دیگر افراد نیز تا پایان سال حدود 400 میلیارد تومان هزینه می‌کنیم. بنابراین اگر این رشته‌ها حذف شود و به دفترچه‌ها باز نگردد، حداقل از این افراد، حدود پنج هزار استاد بلاتکلیف می‌شوند و این کار منجر به بیکاری تعداد کثیری از فرهیختگانی می‌شود که اکثر آنها حتی دانش‌آموخته دانشگاه‌های دولتی هستند.

تسنيم

سعید علیزاده
 مدیرکل منابع انسانی و رفاهی دانشگاه آزاد اسلامی

* حذف رشته‌های دانشگاه آزاد 107 هزار استاد و کارمند این دانشگاه را بیکار می‌کند.

* حذف رشته‌های دانشگاه آزاد علاوه بر اینکه موجب عدم جذب پنج هزار عضو هیات علمی جدید در حال جذب ‌می‌شود بلکه تعدادی از 67 هزار استاد پاره‌وقت و تمام‌وقت و 40 هزار کارمند این دانشگاه را نیز بیکار می‌کند.

فارس

کیوان خاتمی
مدیرکل مالی دانشگاه آزاد

* حذف بیش از 2 هزار و 800 رشته محل سبب به هدر رفتن صدها هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده و به هدر رفتن فضاهای آموزشی، آزمایشگا‌ه‌ها و تجهیزات بسیار با ارزش خواهد شد که زیان مالی محسوب می‌شود.

فارس

محمد قمی
عضو کمیسیون آموزش مجلس

* حذف بیش از 2800 رشته از دانشگاه آزاد اسلامی خلاف سیاست‎های کلی اصل 44 قانون اساسی بوده و با این کار ‎تعداد بسیاری از اساتید دانشگاه‎ بیکار می‏‌شوند.

ايرنا

کد خبر 374564

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha