همشهری آنلاین: سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل در نشستی توجیهی که روز پنجشنبه به منظور بررسی اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ برگزار شد، ضمن تاکید برلزوم حفظ برجام به عنوان سندی چندجانبه و دستاوردی تاریخی، از همه دولت های عضو خواستند به اجرای کامل تعهداتشان وفق این برنامه اقدام ادامه دهند.

 تاکید شورای امنیت بر پایبندی همه طرف‌ها بر حفظ و اجرای کامل برجام

به گزارش ايرنا، شورای امنیت در جلسه ای که در نیویورک برگزار شد سومین گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد اجرای قطعنامه 2231 را مرور کرد. پس از ارائه گزارش دبیرکل، آخرین گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی حاوی جزئیات اجرای تعهدات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و گزارش کمیسیون مشترک برجام نیز مورد توجه قرار گرفت.

دبیرکل در گزارش خود ضمن استقبال از تداوم اجرای برجام، خواستار خودداری از اقدامات و سخنان مخرب فضای موجود شده و تاکید دارد پایبندی کامل دولت‌های عضو و اجرای کامل این برنامه اقدام می‌تواند الگوی مناسبی برای جامعه بین المللی در جهت کاهش تنش ها از طریق همکاری مبتنی بر اقدامات دیپلماتیک فراهم آورد.

وی اضافه کرد که اجرای برجام بایستی در فضای حسن نیت و همکاری مبتنی بر اقدام متقابل به گونه‌ای که همه طرف‌ها از منافع آن منتفع گردند، صورت گیرد.

گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز پایبندی کامل ایران به تعهدات هسته ای خود وفق برجام را مجدد مورد تایید قرار داده است.

در این نشست، نماینده آمریکا بیان داشت که برجام را در دست بررسی دارد و تا اتمام بررسی‌هایش به آن متعهد باقی خواهد ماند و در عین حال وی برای سرپوش گذاردن بر شکست های منطقه ای دولت متبوعش طی اظهاراتی مداخله جویانه، اتهاماتی واهی در مورد نقش منطقه ای ایران مطرح کرد.

در مقابل، تعداد زیادی از اعضای شورای امنیت، آلمان و نماینده اتحادیه اروپایی که در این نشست حاضر بودند، پایبندی ایران به تعهداتش براساس برجام را ستودند و خواهان تداوم حمایت جامعه بین‌المللی از توافق تاریخی مذکور شدند.

نماینده اتحادیه اروپا، آلمان، فرانسه و انگلیس به منافع اقتصادی ناشی از اجرای برجام اشاره و تاثیر مثبت آن بر مناسبات دوجانبه را برجسته کردند.

روسیه انتقاداتی نسبت به نحوه برخورد و نگارش گزارش دبیرکل مطرح و محتوای آن را غیرسازنده خواند.

وی اعلام کرد که موضوع موشکی ایران و موضوعات منطقه ای به شکلی که مطرح می شوند جایی در قطعنامه 2231 ندارد و طرح اتهامات واهی بدون شواهد کافی می‌تواند اجرای برجام را از مسیر صحیح خود خارج کند.

برخی دیگر از کشورها نظیر چین، قزاقستان، اروگوئه و بولیوی نیز به صورت صریح یا ضمنی از این مواضع حمایت کردند.

براساس اطلاع نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک، دیدگا‌ه‌ها و ملاحظات جمهوری اسلامی ایران در مورد رهیافت و ساختار گزارش دهی از اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت به ویژه بدعهدی و کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام و تلاش این کشور برای وضع تحریم‌های جدید و خطراتی که این گونه اقدامات می تواند بر اجرای متوازن برجام داشته باشد، به دبیرکل سازمان ملل متحد و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد منتقل گردیده است.

نشست توجیهی شورای امنیت بدون هیچ گونه جمع بندی خاصی به کار خود پایان داد.

کد خبر 374556

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha