پنجشنبه ۸ تیر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: سفر تاریخی سه روزه شی جینپینگ، رئیس‌ جمهور چین به هنگ کنگ نخستین سفر او به این منطقه از زمان روی کارآمدنش در سال ۲۰۱۳ محسوب می‌شود و در زمانی انجام شده که نگرانی‌های بسیاری نسبت به نفوذ رو به رشد پکن که آزادی‌های هنگ‌کنگ را تهدید می‌کند، وجود دارد.

شی جینپیگ، رئیس‌جمهور چین در حالی امروز پنجشنبه هشتم تیر به مناسبت بیستمین سالروز بازپس‌گیری هنگ‌کنگ از انگلیس وارد این منطقه شد که فعالان برجسته دموکراسی پس از اعتراض در هنگ‌کنگ بازداشت شدند.

جاشوآ وونگ، از فعالان برجسته حامی دموکراسی و ناتان لو، قانونگذار جوان چهارشنبه شب پس از برگزاری اعتراضی مقابل مرکز گردهمایی که میزبان برخی از رویدادهای بیستمین سالگرد بازپس‌گیری هنگ‌کنگ از انگلیس است به خاطر ایجاد مزاحمت عمومی بازداشت شدند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه،هم‌زمان با اینکه برخی از مردم مقابل این پاسگاه پلیس گردهم آمده بودند بیش از ۲۰ فعال صبح پنجشنبه همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

منطقه اطراف این مرکز همایش و گردهمایی توسط موانع و ماموران پلیس محاصره شده و پلیس اعلام کرده که این کار را برای انجام اقدام‌های امنیتی مقابله با تروریسم با هدف تضمین امنیت شی جینپینگ انجام می‌دهد.

هنگ‌کنگ از زمان تحویل حاکمیتش از انگلیس به چین در سال ۱۹۹۷ تحت توافق "یک کشور، دو سیستم" اداره می‌شود که به این دولت‌شهر حقوقی را از جمله آزادی بیان و قوه قضائیه مستقل می‌دهد؛ حقوقی که در چین مشاهده نشده است.

اما در حال حاضر این نگرانی وجود دارد که پکن با مداخله در حوزه‌های مختلف از سیاست گرفته تا آموزش و رسانه در حال نقض این توافق است.

اگرچه فعالان جوان متعهد شدند تا به اعتراض‌های خود در جریان سفر شی جینپینگ به هنگ‌کنگ ادامه دهند اما دیگر ساکنین این شهر اعلام کرده‌اند که سفر رئیس‌جمهور چین به هنگ‌کنگ را جشن می‌گیرند.

سفر رئیس‌جمهور چین روز شنبه دهم تیر با برگزاری مراسم تحلیف کاری لام، رهبر جدید هنگ‌کنگ که توسط کمیته حامی چین منصوب شده، به پایان می‌رسد.

کد خبر 374519

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha