معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: توسعه گردشگری دریایی یکی از برنامه‌های اصلی سازمان است که در گام اول با اقدامات لازم در هندورابی و رعایت ملاحظات محیط‌زیستی، اکنون این منطقه یک جزیره گردشگری شده است.

جزیره آشوراده در شمال و جزیره هندورابی در جنوب قربانی گردشگری ناپایدار می‌شوند.

پروين فرشچي در گفت‌وگو با ايرنا افزود: هندورابي جزيره‌اي است كه مي‌تواند صنايع مختلف ازجمله پتروشيمي، بنادر صيادي، اسكله و فرودگاه داشته باشد اما تلاش كرديم با پتانسيلي كه اين جزيره دارد، به يك جزيره گردشگري تبديل شود. وي افزود: براين اساس طرح جامع گردشگري جزيره هندورابي تهيه شده و در آن پتانسيل‌ها و اينكه چه تسهيلاتي مي‌توان به گردشگر ارائه داد، با تمام ملاحظات زيست‌محيطي، لحاظ شده است.

فرشچي گفت: طرح جامع گردشگري جزيره هندورابي با نظارت كامل سازمان حفاظت محيط‌زيست و توسط منطقه آزاد تهيه شد و اكنون هندورابي ديگر يك جزيره گردشگري است و صنعت ديگري در آن فعاليت نخواهد داشت.وي درباره نظارت بر توسعه صنعت گردشگري در جزيره هندورابي توسط سازمان حفاظت محيط‌زيست افزود: به‌دليل اينكه در قوانين فعلي وظايف برخي از سازمان‌ها به منطقه آزاد تفويض شده است، شايد سازمان حفاظت محيط‌زيست به‌طور مستقيم و به‌صورت فيزيكي حضور نداشته باشد اما با توجه به تعامل خوبي كه با منطقه آزاد داريم، تمامي ملاحظات زيست‌محيطي با نظارت سازمان حفاظت محيط‌زيست در طرح جامع ديده و قطعا در روند اجرا لحاظ خواهد شد.

  • ايستادگي تا بركناري به‌خاطر حفاظت

به گزارش همشهري، ‌فرشچي در حالي از تلاش براي تبديل كردن جزيره هندورابي به يك جزيره گردشگري خبر مي‌دهد كه بهمن‌ماه 89دولت دهم با ارائه لايحه‌اي به مجلس خواستار الحاق جزاير فارور و بني‌فارور و هندورابي به منطقه آزاد كيش شد و مجلس هم با اين لايحه موافقت كرد. با وجود اين، زنده‌ياد دكتر محمدباقر صدوق، معاون وقت محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط‌زيست با واگذاري اين جزاير به منطقه آزاد كيش و هرگونه دخل و تصرف غيرمسئولانه دراين جزاير مخالفت كرد.

مخالفت دكتر صدوق با واگذاري اين سه جزيره براي اجراي طرح گردشگري سبب شد تا در آخرين روز شهريور سال90رياست وقت سازمان حفاظت محيط‌زيست صدوق را بركنار كند. در گزارشي كه همان زمان با عنوان «بركناري به‌دليل مخالفت با واگذاري 3جزيره» در همين صفحه در همشهري منتشر شد، آمده بود:

چهارشــنبه گذشــته دكتر صدوق معاون طبيعي سازمان در آخرين حضــورش در جمع معاونان با رئيس ســازمان محيط‌زيست با تغييــر كاربري 3جزيره «فــارور»، «بني فارور» و «هندورابي» به‌ويژه واگــذاري جزيره فارور به يك شركت ســرمايه‌گذار براي امور گردشگري مخالفت كــرده و هرگونه فعــل و انفعالي در اين ســه جزيره را مغاير با عملكرد جزاير فوق دانسته است.

هميــن موضعگيــري، عزم رياســت ســازمان حفاظت محيط‌زيست را در بركناري وي جزم مي‌كند و از آنجايي كه محمدباقر نبوي، معاون دريايي سازمان هم از همان آغاز با واگذاري اين سه جزيره مخالفت كرده بود همزمان با صدوق بركنار شد تا مانعي بر سر راه اجراي اين مصوبه باقي نماند.

يادآور مي‌شود براســاس لايحه‌اي كه ســال 89بــه تصويب مجلس رسيد، مقرر شد 3جزيره فارور، بني فارور و هندورابي براي انجام امور گردشگري به منطقه آزاد كيش واگذار شود. از آنجايي كه اين سه جزيره از نظر تنوع زيستي اهميت خاصي دارند اين مصوبــه مجلس نه‌تنها با انتقاد شــديد كارشناسان مواجه شــد كه اعتراض معاونان محيط‌زيست دريايي و طبيعي سازمان را نيز برانگيخت؛ به‌خصوص آنكه بهترين زيست‌بوم‌هاي مرجانــي خليج‌فارس در جزيــره فــارور واقــع شده است.

کد خبر 374169

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha