مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲ تیر ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۱
۰ نفر

عباس ثابتی‌راد: پایان تیرماه، بزرگراه ۴۵ کیلومتری حکیم که در بخش شرقی به بزرگراه رسالت معروف است، شرقی‌ترین نقطه تهران یعنی بزرگراه شهید باقری را به جاده مخصوص کرج متصل خواهد کرد.

اين بزرگراه تنها بزرگراه شرقي- غربي پايتخت است كه در مسير 45كيلومتري‌اش، 2تونل را در خود جاي داده ‌است؛ نخستين تونلي كه در آغاز فعاليت مديريت فعلي تهران به بهره‌برداري رسيد و آخرين تونلي كه در اين دوره مورد بهره‌برداري قرار گرفت. معاون فني و عمراني شهردار تهران با اشاره به بهره‌برداري از ادامه بزرگراه حكيم در غربي‌ترين بخش اين بزرگراه به طول 14كيلومتري در واپسين روزهاي تيرماه، از اجراي آخرين مراحل كار در اين به تعبير او «مگاپروژه» خبر داد.

عليرضا جاويد با اعلام اينكه هم‌اكنون بخش‌هاي باقيمانده از 14كيلومتر مسير در محدوده كاروانسرا سنگي به بهره‌برداري رسيده، به همشهري گفت: در فاز اول اين پروژه حدفاصل بزرگراه آزادگان تا تونل شهداي غزه پيشرفت حدود 90درصدي و در فاز سوم آن از تونل شهداي غزه تا آزادراه تهران كرج پيشرفت 98درصدي داشته‌ايم.

وي در تشريح ابعاد اين پروژه بزرگ عمراني گفت: بزرگراه حكيم از حد فاصل غربي آزادراه آزادگان تا جاده مخصوص تهران كرج تعريف شده‌ و فاز اول آن از بزرگراه آزادگان تا پارك جنگلي چيتگر و به طول تقريبي 3كيلومتر است. اين بخش داراي 3تقاطع غيرهمسطح كوهك، كاج و گل‌هاست كه حدود 90درصد پيشرفت فيزيكي دارد. جاويد از كامل‌شدن 2تقاطع غيرهمسطح در اين بخش خبر داد و افزود: تنها يك تقاطع در اين بخش، آخرين مراحل آماده‌سازي را مي‌گذراند. همچنين زيرسازي بزرگراه در اين بخش به پايان رسيده‌ و در حال اجراي آسفالت نهايي براي بهره‌برداري است.

معاون فني و عمراني شهردار تهران با اشاره به بخش دوم پروژه بزرگراه حكيم گفت: بخش دوم، تونل شهداي غزه است كه هر لاين آن نيز تقريبا 1.5 كيلومتر طول دارد. از اين مسير حدود 1.1كيلومتر تونل است و مابقي رمپ‌هاي تونل‌ها را تشكيل مي‌دهد. در مجموع 2.2 كيلومتر تونل‌سازي انجام شده كه با احتساب رمپ‌ها 3كيلومتر طول دارد. اين پروژه زير فضاي جنگلي بوستان چيتگر احداث شده‌ و هم‌اكنون به طور كامل آماده بهره‌برداري است. البته پيش‌تر عليرضا جاويد دليل ساخت تونل در اين بخش از بزرگراه را، حفظ درختان پارك جنگلي چيتگر دانسته و هدف از احداث اين تونل را اقدامي زيست‌محيطي برشمرده بود.

او در تشريح بخش سوم اين بزرگراه نيز گفت: بخش بعدي در غرب تونل شهداي غزه و بوستان جنگلي چيتگر است كه داراي 7تقاطع غيرهمسطح و پل بوده و تا تقاطع تهران-كرج ادامه دارد. اين بخش حدود 98درصد پيشرفت فيزيكي داشته و مراحل نهايي آماده‌سازي‌ براي بهره‌برداري را طي مي‌كند.

  • ورود به تهران از كاروانسرا سنگي

در دي‌ماه سال گذشته نيز 2تقاطع غيرهمسطح كاروانسرا سنگي 1و 2با حضور شهردار تهران به بهره‌برداري رسيد. در واقع اين تقاطع‌ها ورودي و خروجي‌هاي غربي اين بزرگراه 45كيلومتري است. تقاطع غيرهمسطح كاروانسرا سنگي 2كه در واقع تقاطع بزرگراه حكيم و آزادراه تهران- كرج است و تقاطع غيرهمسطح كاروانسرا سنگي1 نيز كه در محل تقاطع بزرگراه حكيم و بزرگراه فتح (جاده مخصوص تهران- كرج) در دي‌ماه به بهره‌برداري رسيده‌است.

  • تاريخچه يك بزرگراه از ابتداي ساخت

طول بزرگراه شرقي - غربي حكيم در حدود 45كيلومتر است؛ مسافتي كه از بزرگراه شهيد باقري در شرقي‌ترين نقطه تهران شروع مي‌شود و در غربي‌ترين نقطه تهران يعني محدوده كارونسرا سنگي به پايان مي‌رسد. بزرگراه رسالت از محدوده ميدان رسالت تا ميدان آرژانتين تقريبا 11.5 كيلومتري طول دارد. در سال 71براي نخستين بار ساخت تونل رسالت مورد توجه و مطالعه قرار گرفت. كار احداث آن نيز در اول ارديبهشت 1376يعني 20سال پيش آغاز شد.

ساخت بزرگراه در بخش غربي تا سال 74 توسعه چنداني نداشت. در اين سال تقاطع بزرگراه رسالت و آيت‌الله كاشاني در ميدان نور طراحي و يك سال پس از آن نيز كار اجراي آن آغاز شد. تا سال 76كار ساخت تقاطع اشرفي اصفهاني ادامه داشت و در سال 77نيز اين تقاطع آماده بهره‌برداري شد. به‌تدريج تا سال 80بخش‌هاي مختلف بزرگراه رسالت آماده شد و هر كدام زير بار ترافيك رفت.

با ساخت تدريجي بزرگراه در بخش غربي، ساخت تونل رسالت نيز در ابهام فرو رفت و تقريبا يك دهه بعد در 24تيرماه 85و در دوره مديريت فعلي شهرداري تهران به بهره‌برداري رسيد. با بهره‌برداري از تونل رسالت و اتصال بخش غربي و شرقي اين بزرگراه، بزرگراه حكيم كه ديگر نامي تازه يافته بود به سرعت به پيش رفت و بالاخره در 17اسفندماه 1389به بزرگراه آزادگان رسيد. حالا بعد از گذشت تقريبا 2دهه از آغاز عمليات اجرايي تونل رسالت، تهران صاحب بزرگراهي 45كيلومتري شده‌است كه 2تونل شهري را در خود جاي داده‌است.

کد خبر 374062

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha