مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳ آذر ۱۳۸۶ - ۰۷:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: بر اساس طرح جامع حمل و نقل و ترافیک 25 درصد از حمل و نقل همگانی تا سال 1404 باید به وسیله اتوبوس و مینی بوس انجام شود.

دکتر شهریار افندی زاده مدیر عامل شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: در حال حاضر روزانه 15 میلیون سفر و به عبارتی 19 میلیون جابه جایی در شهر تهران صورت می گیرد. با فعالیت و خدمات رسانی 6 هزار و 50 دستگاه اتوبوس روزانه تنها 3 میلیون و 870 هزار جابه جایی و یا 2 میلیون و 580 سفر توسط این وسیله نقلیه عمومی صورت می‌گیرد و در واقع سهم اتوبوسرانی از حمل و نقل همگانی شهر تهران درحال حاضر تنها 17.2 درصد است.

وی افزود: هم اکنون 310 خط اتوبوس با بیش از 3 هزار کیلومترطول برای خدمات رسانی اتوبوس‌های شهر تهران وجود دارد.: بر اساس طرح جامع حمل و نقل و ترافیک در سال 1404 تعداد اتوبوس ها باید به 11 هزار دستگاه برسد تا در واقع 9 هزار دستگاه اتوبوس فعال در 410 خط به طول 3 هزار و 800 کیلومتر خدمات رسانی کنند.

دکتر افندی زاده تصریح کرد: براساس پیش بینی‌های صورت گرفته در صورتیکه جمعیت تهران در مرز 9 میلیون نفر باقی بماند تا سال 1404 روزانه 18 میلیون سفر و به عبارتی 25 میلیون جابه جایی در شهر تهران صورت خواهد گرفت که بر اساس طرح جامع حمل و نقل و ترافیک در این میان حدود 4 میلیون سفر و یا 6 میلیون 300 هزار جابه جایی باید به وسیله اتوبوس، مینی بوس صورت گیرد تا سهم 25 درصدی اتوبوس‌ها و مینی بوس‌ها در حمل و نقل همگانی محقق شود.

مدیر عامل شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک ضمن بیان آنکه در این میان سهم مینی بوس‌ها در حمل و نقل همگانی 3 درصد و اتوبوس ها 22 درصد است تاکید کرد: بر اساس طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران مینی بوس ها باید بیشتر در حومه شهر فعالیت کنند وعهده دار تامین دسترسی کامل به شبکه اتوبوسرانی و تامین دسترسی مناطق حومه ای به شهر و بالعکس هستند.

وی افزود: بر اساس طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران مینی بوس‌ها باید در قالب 58 خط به طول هزار و 200 کیلومترفعالیت کنند که بر این اساس با فعالیت 4 هزار و 500 مینی بوس روزانه 500 هزار سفر و به عبارتی 1 میلیون جابه جایی توسط این وسیله نقلیه عمومی محقق خواهد شد.

وی با اشاره به آنکه افزایش کارایی سیستم اتوبوسرانی یکی از مهمترین موضوعاتی است که در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران مورد تاکید قرار گرفته است، گفت: در حال حاضر تنها 75 کیلومتر از خطوط اتوبوسرانی شهر تهران خطوط ویژه هستند که تا سال 1404طول این خطوط باید به 170 کیلومتر برسد.

وی همچنین در مورد خطوط BRT  پیش بینی شده در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران اظهار کرد: در راستای توسعه شبکه اتوبوسرانی سریع السیر بر اساس طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران 5 مسیر به طول 67 کیلومتر در پیش بینی‌های اولیه برای ایجاد خطوط BRT مدنظر قرار گرفته است که پس از مطالعات تکمیلی احتمال افزایش تعداد این خطوط وجود دارد.

افندی زاده در ادامه بیان کرد: براساس مطالعات صورت گرفته در سال 2006  تراکم شبکه اتوبوسرانی (نسبت متر شبکه به کیلومتر مربع مساحت) در 30 کشور اروپایی 3 هزار و 261 بوده است که این رقم در شهر تهران در حال حاضر 4 هزار و 383 است که بر این اساس می‌توان گفت شهر تهران از نظر شبکه و خطوط مشکل و کمبود زیادی ندارد و از سوی دیگر بر اساس آمار پوشش شبکه اتوبوسرانی یعنی نسبت کیلومتر خطوط به میلیون نفر ساکن در کشورهای اروپایی در سال 2006 به طور متوسط هزار و 159بوده که این رقم در تهران 400  است و نشان دهنده آن است که باید به کمک سیستم‌های ریلی این پوشش تکمیل شود و بنابراین نکته اصلی بهینه سازی سیستم اتوبوسرانی است که باید در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهران در نظر گرفته شود.

وی با تاکید برآنکه در مقابل از نظر نسبت جمعیت به میزان جابه جایی مسافر به وسیله هر اتوبوس دچار نقص هستیم گفت: در حال حاضر متوسط جابه جایی مسافر به وسیله اتوبوس‌های بلیتی که 70 درصد اتوبوس‌ها را تشکیل می‌دهند 612 نفر، اتوبوس‌های بخش خصوصی 720 نفر و اتوبوس‌های تحت نظارت اتوبوسرانی 217 نفر است که این ارقام نشان می‌دهد که باید به استفاده بهینه از اتوبوس‌ها توجه بیشتری شود و در این زمینه نیاز به کار بیشتری است و در راستای حل این مشکل باید اقداماتی برای افزایش متوسط جابه جایی مسافران انجام شود.

مدیر عامل شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران همچنین در مورد متوسط میزان مصرف سوخت اتوبوس ها در کشورهای پیشرفته اروپایی در سال 2006 افزود: نسبت کیلومتر طی شده به 1 لیتر سوخت در این کشورها به طور متوسط حدود 28/2 بوده است که این میزان در کشورما اکنون 7/1 است و بر اساس طرح جامع به 2 خواهد رسید، یعنی میزان مصرف سوخت نسبت به مسافت طی شده کاهش یابد.

دکتر افندی زاده در ادامه تاکید کرد: بر اساس طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران عمر ناوگان اتوبوسرانی نباید بیش از 5 سال باشد و تمام اتوبوس ها و مینی بوس هایی که بیش از 5 سال عمر دارند باید از رده خارج شوند حال آنکه اکنون سن خروج اتوبوس‌ها با تلاش‌هایی که انجام شده  به حدود 1/6 سال رسیده است و برخی از مینی بوس‌ها و اتوبوس‌هایی که در حومه شهر تهران فعالیت می‌کنند بیش از 20 سال عمر دارند.

وی همچنین در مورد وضعیت پارکینگ‌های اتوبوس‌ها بر اساس طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر تعداد پارکینگ های اتوبوس بسیار کم است و به همین دلیل اتبوس ها زمان زیادی را بدون مسافر برای رسیدن به پارکینگ ها طی می کنند اما بر اساس طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران در تمام مناطق به جز مناطق مرکزی(2،3،6،7،10،11،12) برای توقف شبانه و سرویس های اتوبوس ها پارکینگ هایی احداث می شود که بر این اساس تا سال 1404 باید تعداد آنها به 15 پارکینگ افزایش یابد تا زمان سفر اتوبوس ها بدون مسافر در شب و صبح( حدفاصل خطوط و پارکینگ) به حداقل برسد.

 مدیر عامل شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پایان گفت: فراهم کردن سیستم حمل و نفل یکپارچه، افزایش سهم وسایل نقلیه عمومی از سفرهای سواره، سرویس دهی به مراکز عمده شهری، افزایش قابلیت اعتماد سیستم حمل و نقل، ارتقا سطح سرویس وسایل نقلیه عمومی و نیمه عمومی، سازگاری سیستم حمل و نقل با محیط زیست از اهداف اصلی طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران محسوب می شود که نشان دهنده افق حمل و نقل شهر تهران تا سال 1404 است.

کد خبر 37395

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز