سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۷
۰ نفر

همشهری دو - حجت‌الاسلام قاسم پورمسئله‌گو: صمیمیت و نزدیکی دل‌ها همچون گوهری است که اگر در اجتماع وجود داشته باشد خیلی از کشمکش‌ها و درگیری‌ها، یا اصلا نیستند و یا اگر باشند سریع از میان می‌روند.

تواضع

 زماني كه افراد بدانند فردي دلسوز است و از جايگاه بالاتر با آنها صحبت نمي‌كند حتما به او رو كرده و چنانچه درخواستي داشته باشد انجام مي‌دهند. در جامعه ديده‌ايم مردم پيرامون برخي اشخاص حلقه مي‌زنند و قدرتي اعجازآميز در جذب افراد در آنها نهفته است؛ اما چرا؟ يكي از مواردي كه اين ويژگي را تقويت مي‌كند خلق و خوي نيكو است. اين ويژگي آنقدر مهم است كه حتي پيامبران براي دعوت ديگران از آن استفاده مي‌كردند. پيامبر اسلام(ص) با اينكه از همه خلايق بالاتر بودند به همان ميزان متواضع بودند. با فقرا مي‌نشستند، غذا مي‌خوردند و همه شنيده‌ايم كه در سلام دادن از همه پيشي مي‌گرفتند؛ حتي از بچه‌ها.

جالب اين است كه ما فكر مي‌كنيم مردم زماني به ما جذب مي‌شوند كه لباس آنچناني داشته باشيم، ماشين مدل بالايي كه همه انگشت به‌دهان بمانند و منزلي به وسعت دريا، اما امام صادق عليه السلام مي‌فرمايند كه راه جذب، غير از اين است و روشي متفاوت مي‌طلبد: دينداري، تواضع و بخشش؛ اينها باعث همدلي انسان‌هاست. تواضع اين است كه انسان در برابر مردم خود را بزرگ نشمارد وخوشرو و خوش برخورد باشد. معياراصلي در تواضع اين است كه براي خدا باشد، نه به‌خاطر بهره‌هاي مادي كه انسان را به خواري و ذلت مي‌كشاند. تواضع، ريشه همه خوبي‌هاست. امام صادق عليه‌السلام مي‌فرمايند: تواضع ريشه هر كار نيك و باارزش و مقام والايي است.

اما چگونه متواضع شويم؟ انسان اگر عظمت خداوند را ببيند و بداند همه‌‌چيز از اوست، ديگر خود را به‌خاطر داشته‌هايش از ديگران بالاتر نمي‌بيند. انسان با تمرين و چشيدن شيريني تواضع مي‌تواند اين ويژگي را در خود پرورش دهد. كافي است به اين فكر كند كه بزرگاني مانند پيامبر همه‌‌چيز داشتند اما طوري رفتار مي‌كردند كه انگار هيچ ندارند؛ و اين رمز كاميابي آنها بود.

کد خبر 373738

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha