دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۱
۰ نفر

‌در روزی که ایران با ۶ موشک بالستیک میان‌برد خود اهداف مشخص شده تروریست‌های داعش در سوریه را هدف قرار داد، نیروهای آمریکایی برای نخستین‌بار از زمان آغاز جنگ سوریه یک جنگنده این کشور را سرنگون کردند تا مشخص شود شرایط در منطقه هر روز حساس‌تر از گذشته می‌شود.

 منطقه عملياتي اين دو تحول شايد با يكديگر فاصله داشته باشند اما تحولات به‌هم بسيار نزديك هستند. كسي نمي‌تواند انكار كند كه طي روزهاي گذشته با وجود هشدارهاي روسيه حملات آمريكا عليه مواضع نيروهاي متحد دولت سوريه افزايش چشمگيري داشته و حمله بي‌سابقه واشنگتن با استفاده از جنگنده F/A-18براي سرنگوني سوخو 22ارتش سوريه آخرين مورد از اين دست بوده است.

‌وزارت دفاع آمريكا‌ اعلام كرده كه جنگنده ارتش سوريه را در جنوب طبقه، واقع در استان رقه هدف قرار گرفته است.اين روزها شايد نگاه بسياري در سوريه به نبرد رقه كه مركز خودخوانده داعش در اين كشور به شمار مي‌رود، باشد اما فراتر از رقه و در منطقه جنوب سوريه نبرد ديگري در جريان است كه حضور قدرت‌ها و نيروهاي مختلف حساسيت و سرنوشت‌سازبودن آن را نشان مي‌دهد. اين منطقه همان جايي است كه طي روزهاي اخير جنگنده‌هاي آمريكا چندين مرتبه مواضع نيروهاي متحد ارتش سوريه را در آن هدف قرار داده‌اند.

آمريكا در پايگاه التنف در همين منطقه و در نزديكي مرز عراق نيروهاي ويژه خود و متحدانش را مستقر كرده است. از سوي ديگر در شمال شرق التنف نيروهاي بسيج مردمي عراق (حشد الشعبي) به مرزهاي سوريه و نيروهاي ارتش سوريه رسيده‌اند و روز گذشته در اين منطقه به‌صورت رو در رو ديدار كردند.شينهوا گزارش داده كه اين به‌هم‌پيوستگي راهبردي به‌صورت مشخص در منطقه مابين گذرگاه مرزي التنف و شهر بوكمال در نزديكي مرز عراق صورت گرفته است. با رسيدن نيروهاي ارتش سوريه به نيروهاي حشد الشعبي متحدان دولت سوريه دست بالا را در اين منطقه پيدا كرده‌اند و پيشروي‌هاي چشمگيري داشته‌اند.

  • نبرد سرنوشت‌ساز در ديرالزور

در جنوب سوريه و در نزديكي مرزهاي عراق و اردن منطقه‌اي بياباني قرار دارد كه حالا محل زورآزمايي قدرت‌هاي مختلف است. نيويورك‌تايمز گزارش داده كه رويارويي آمريكا با ايران و روسيه هر روز در اين منطقه چشمگيرتر مي‌شود و هر كدام از قدرت‌ها به‌دنبال داشتن دست بالاتر هستند. يكي از مناطق مهم در اين منطقه نفت‌خيز ديرالزور به‌حساب مي‌آيد كه در آن نيروهاي تروريستي داعش ۲۰۰ هزار غيرنظامي را تحت محاصره قرار داده‌اند.

گزارش ها نشان مي دهد طي هفته‌هاي اخير داعش بسياري از فرماندهان ارشد خود را به ديرالزور اعزام كرده است. كمي دورتر از ديرالزور همان منطقه بياباني حساس قرار دارد كه غيراز چندين گذرگاه مرزي، بزرگراه حساسي كه بغداد را به دمشق متصل مي‌كند در اين منطقه وجود دارد. اين گذرگاه حساس مي‌تواند عراق را به دمشق و به دنبال آن لبنان و نيروهاي حزب‌الله متصل كند.

به گزارش واشنگتن‌پست، مقام‌هاي آمريكايي در جلسات مختلف بارها گفته‌اند نگران تشكيل كريدور تهران به عراق، سوريه و لبنان هستند. كنترل اين منطقه بياباني توسط ارتش سوريه و نيروهاي متحد اين كشور به آنها اجازه مي‌دهد تا تروريست‌هاي داعش را تا ديرالزور كه يكي از آخرين پايگاه‌هاي داعش در سوريه به‌حساب مي‌آيد، تعقيب كنند. به گفته يك منبع آگاه در ارتش سوريه، نيروهاي اين كشور توانسته‌اند تاكنون ۲۵ هزار كيلومترمربع از مناطق بياباني اين منطقه را تحت كنترل خود درآورند و منابع نفتي و معدني را كه داعش از آنها استفاده مي‌كرد‌ پس بگيرند. اين مناطق طي سال‌هاي گذشته حياط‌خلوت داعش بود و تحركات آنها از رقه به پالميرا و ديرالزور از اين مناطق صورت مي‌گرفت.

  • شديدترين هشدار روسيه

‌مقام‌هاي واشنگتن تلاش دارند با حضور نيروهاي متحد خود در مناطق راهبردي براي دوران پساداعش سوريه آماده شوند و دست بالا را در آينده داشته باشند. روسيه به‌عنوان يكي از متحدان دولت سوريه روز گذشته در هشدار شديداللحني در واكنش به سرنگوني جنگنده سوريه اعلام كرد كه هر شيء پرنده‌اي را از اين پس در منطقه عملياتي‌ خود هدف قرار خواهد داد. براساس بيانيه وزارت دفاع روسيه همكاري و هماهنگي درباره مناطق عملياتي از روز گذشته با آمريكا متوقف شده است.

ارتش سوريه هم «حمله شرم‌آور» آمريكا را قويا محكوم كرده و آن را اقدامي در راستاي تضعيف خود خوانده است. سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه هم از آمريكا خواسته است تا به حق حاكميت سوريه احترام بگذارد.

کد خبر 373717

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha