یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۱
۰ نفر

این روزها شاید نگاه بسیاری در سوریه به نبرد رقه که مرکز خودخوانده داعش در این کشور خوانده می‌شود باشد، اما فراتر از رقه و در منطقه جنوب سوریه نبرد دیگری در جریان است که حضور قدرت‌ها و نیروهای مختلف حساسیت و سرنوشت‌ساز بودن آن را نشان می‌دهد.

جنوب سوريه نه‌تنها سرنوشت نبرد با داعش بلكه آينده سوريه و معادلات منطقه‌اي در دوران پس از جنگ سوريه را تعيين مي‌كند.
اين منطقه همان جايي است كه چندي پيش جنگنده‌هاي آمريكا در آن مواضع نيروهاي متحد ارتش سوريه را هدف قرار دادند و باعث شد تا روسيه به‌صورت رسمي در اين رابطه به آمريكا هشدار دهد.

رقه در شمال سوريه شايد از لحاظ اسمي و به‌خاطر سابقه حضور داعش مهم باشد اما اكنون به گفته كارشناسان اين جنوب سوريه است كه سرنوشت سوريه و بازيگران آن را مشخص مي‌كند. با رسيدن نيروهاي حشد الشعبي عراق به مرزهاي سوريه حالا اين منطقه مرزي حساس‌تر از گذشته شده و با رسيدن نيروهاي ارتش سوريه پيروزي نبرد اين منطقه مي‌تواند همه‌‌چيز را به نفع متحدان دولت سوريه تمام كند.

فرماندهان ارتش سوريه روز جمعه اعلام كردند كه نيروهاي نظامي سوريه و متحدان اين كشور به مرزهاي عراق در جنوب شرقي سوريه رسيده‌اند و به همين‌خاطر هر روز شرايط در اين منطقه حساس‌تر مي‌شود. براساس اين گزارش بخش اول نيروها به منطقه مرزي در شمال شرق التنف رسيده‌اند. نيويورك‌تايمز گزارش داده كه حساسيت اين منطقه به حدي بالا رفته كه بسياري نگران پيش آمدن نبردي ميان نيروهاي آمريكا با ايران و روسيه هستند. اين مسئله باعث شده كه تحركات آمريكا و گروه‌هاي تحت حمايت اين كشور هم در اين منطقه هر روز بيشتر شود.

هرچند آمريكايي‌ها مي‌گويند كه به‌دنبال تقابل و درگيري در منطقه نيستند اما براساس گزارش نيويورك‌تايمز طي روزهاي اخير مواضع نيروهاي متحد دولت سوريه چندين بار از سوي اين كشور هدف حمله قرار گرفته است.بعد از حمله هوايي آمريكا به مواضع متحدان ارتش سوريه مقام‌هاي آمريكا اعلام كردند كه يك جنگنده اين كشور پهپادي كه گفته مي‌شود متعلق به متحدان دولت سوريه بوده را هدف قرار داده‌اند.

خبرگزاري آناتولي گزارش داده كه آمريكايي‌ها نگران تشكيل كريدور ايران- عراق- سوريه هستند كه مي‌تواند مسيري استراتژيك براي دسترسي به درياي مديترانه تشكيل دهد. مقام‌هاي واشنگتن در جلسات مختلف بارها اين نگراني درباره تشكيل كريدور تهران به عراق، سوريه و لبنان را اعلام كرده‌اند.

برخي رسانه‌ها همچنين به تازگي از مذاكرات محرمانه آمريكا با روسيه درباره همين منطقه خبر داده‌اند. گفته مي‌شود واشنگتن با افزايش حضور نظامي خود در اين منطقه به‌دنبال تشكيل منطقه‌اي امن در جنوب سوريه به‌ويژه در بين القنيطره، درعا، السويداء و گذرگاه التنف است و به نوعي مي‌خواهد در اين مذاكرات نقش ايران را به‌اصطلاح دور بزند.

وزارت دفاع آمريكا به تازگي برخلاف تمام سال‌هاي گذشته از نقش روسيه در آرام كردن منطقه جنوب سوريه تقدير كرده و آن را مفيد خوانده است. تاكنون مقام‌هاي واشنگتن به‌شدت از عمليات‌هاي مسكو در سوريه انتقاد مي‌كردند. همچنين نفوذ نيروهاي مقاومت در امتداد ارتفاعات جولان به‌شدت رژيم صهيونيستي را نگران كرده است.

  • اهداف استراتژيك در منطقه‌اي بياباني

در جنوب سوريه و در نزديكي مرزهاي عراق و اردن منطقه‌اي بياباني قرار دارد كه حالا محل زورآزمايي قدرت‌هاي مختلف است. نيويورك‌تايمز گزارش داده كه رويارويي آمريكا با ايران و روسيه هر روز در اين منطقه چشمگيرتر مي‌شود و هر كدام از قدرت‌ها به‌دنبال داشتن دست بالاتر هستند.

يكي از مناطق مهم در اين منطقه استان ديرالزور به‌حساب مي‌آيد كه در آن نيروهاي تروريستي داعش ۲۰۰ هزار غيرنظامي را تحت محاصره قرار داده‌اند. كمي دورتر از ديرالزور همان منطقه بياباني حساس قرار دارد كه غيراز چندين گذرگاه مرزي، بزرگراه حساسي كه بغداد را به دمشق متصل مي‌كند وجود دارد. اين گذرگاه حساس مي‌تواند عراق را به دمشق و بالتبع آن لبنان و نيروهاي حزب‌الله متصل كند.

نيروهاي ارتش سوريه طي روزهاي گذشته مناطقي به اندازه نيمي از مساحت لبنان را در اين منطقه آزاد كرده‌اند. مناطق آزاد شده راهبردي بوده و به نيروهاي سوريه امكان مي‌دهد كه تروريست‌هاي داعش را تا ديرالزور كه يكي از آخرين پايگاه‌هاي داعش در سوريه به‌حساب مي‌آيد تعقيب كنند. براساس گزارش‌هاي منتشر شده نيروهاي ارتش سوريه ۵ تا ۶ هزار كيلومترمربع از مناطق بياباني اين منطقه را تحت كنترل خود در آورده‌اند و توانسته‌اند منابع نفتي و معدني كه داعش از آنها استفاده مي‌كرد را پس‌بگيرند. اين مناطق طي سال‌هاي گذشته حياط خلوت داعش بود و تحركات آنها از رقه به پالميرا و ديرالزور از اين مناطق صورت مي‌گرفت.

  • اعلام خبر كشته شدن البغدادي

تلويزيون دولتي سوريه اعلام كرده كه براساس چندين گزارش ابوبكر بغدادي، رهبر گروه تروريستي داعش در يك حمله هوايي گسترده به رقه كشته شده است. تصاوير منتشر شده درگيري‌هاي سنگيني در رقه، پايتخت خلافت خودخوانده داعش را نشان مي‌دهد. در گذشته هم گزارش‌هايي از كشته شدن ابوبكر بغدادي كه تحت تعقيب‌ترين تروريست جهان خوانده مي‌شود منتشر شده بود اما نهايتا رد شد.

کد خبر 372877

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha