مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۱
۰ نفر

مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، در واکنش به ادعای آزاد شدن استفاده از خمیر مرغ در تولید سوسیس و کالباس، توضیحاتی ارائه داد و گفت: جداسازی گوشت مرغ به روش مکانیکی روشی معمول در دنیاست و برای جلوگیری از ۱۰ تا ۱۵ درصد گوشت باقی مانده در لابه‌لای استخوان‌ها به‌کار می‌رود.

تهیه خمیر مرغ

بهروز جنت افزود: ما قبلا به‌دليل سوءاستفاده‌هايي كه برخي توليد‌كنندگان به‌ويژه زيرپله‌اي‌ها انجام مي‌دادند، با آن مخالف بوديم و اعلام هم كرده بوديم كه تا به سلامت آن يقين حاصل نكنيد، ممنوعيت بر جا خواهد ماند.

جنت گفت: هم‌اكنون با اصلاحيه‌اي كه درنظر گرفته‌ايم و مقرر كرده‌ايم كه جداسازي گوشت بايد در واحد توليدي سوسيس و كالباس انجام شود، ديگر خميرمرغ خارج از واحدها كه زير نظر ما و مسئولان فني ما و نظارت‌هاي دوره‌اي و سرزده ما هستند، نمي‌تواند در جاي ديگري توليد شود و به واحد توليدي سوسيس و كالباس حمل شود.

مديركل نظارت بر فرآورده‌هاي غذايي، آرايشي و بهداشتي سازمان غذا و دارو، تأكيد كرد: به‌طور كلي اصلاحيه اين ضوابط با شرايط ويژه تأييد شده است به اين معنا كه پاره‌اي از ممنوعيت‌ها براي استفاده از خمير مرغ همچنان برقرار است.

رسول ديناروند رئيس سازمان غذاودارو نيز گفت: شرکت‌هایی که قبلا خمیر مرغ را تولید و بسته بندی می‌کردند و به شرکت‌های تولیدکننده سوسیس و کالباس می‌فروختند، کماکان با ممنوعیت روبه‌رو هستند. و اين آزاد شدن تنها محدود به شرکت‌های تولید کننده سوسیس و کالباس است که خود دارای دستگاه جداکننده مکانیکی گوشت مرغ هستند.

مخالفت ضمني مسئولان وزارت بهداشت با آزاد شدن استفاده از خمير مرغ در حالي است كه 2روز پيش، معاون دفتر نظارت بر بهداشت عمومي سازمان دامپزشكي كشور گفته بود: اصلاحيه مقررات استفاده از خمير مرغ در كميته ملي با حضور مسئولان سازمان‌هاي دامپزشكي، غذا و دارو، استاندارد و عوامل ديگر مورد تأييد قرار گرفت تا استفاده آن در مرحله اول با شرايط خاصي آزاد شود.

به گفته صالح‌زاده، از اين به بعد محصولات گوشتي و فرآورده‌هاي سوسيس و كالباس كه داراي خمير مرغ هستند، بايد از پوشش رنگي متمايز به «رنگ زرد» براي بسته‌بندي محصول استفاده كرده و عبارت «حاوي خمير مرغ» را در نشانه‌گذاري درج كنند.

کد خبر 373605

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha