همشهری آنلاین: یک نظرخواهی جهانی از دانش‌آموزان نشان می‌دهد که حدود ۱۱ درصد از نوجوانان در سنین ۱۳ تا ۱۵ در سراسر جهان فراورده‌های دخانی مانند سیگار و سیگار برگ مصرف می‌کنند.

smoking

به گزارش رویترز پژوهشگران در گزارش مصرف دخانیات جوانان منتشر شده به‌وسیله مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) می‌نویسند مصرف دخانیات در جهان بزرگ‌ترین علت قابل‌پیشگیری مرگ و بیماری‌های وخیم است و تخمین زده می‌شود که حدود ۶ میلیون نفر را در سال می‌کشد.

پژوهشگران در این تحقیق، داده‌های به‌دست‌آمده از نظرخواهی‌ها از نوجوانان در ۶۱ کشور را که در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ انجام‌شده بود، بررسی کردند. آنان دریافتند در نیمی از این کشورها میزان سیگار کشیدن در میان پسران دست‌کم ۱۵ درصد و در میان دختران دست‌کم ۸ درصد است.

رنه آرازولا، رئیس اداره سیگار کشیدن و سلامت در CDC و نویسنده اصلی این گزارش گفت:‌«نشان داده شده است که سیگار کشیدن تقریباً به هر اندام بدن زیان می‌رساند و یافته‌های علمی نشان می‌دهد که اغلب بزرگ‌سالان سیگاری سیگار کشیدن را در دوران نوجوانی شروع می‌کنند.»

او افزود: «افراد جوانی که از سن پایین‌تر سیگار کشیدن را شروع می‌کنند، نسبت به افرادی که در سنین بالاتر سیگار کشیدن را شروع می‌کنند، با احتمال بیشتری دچار اعتیاد درازمدت به نیکوتین می‌شوند.»

«بنابراین تلاش‌های برای پیشگیری از مصرف دخانیات به‌وسیله نوجوانان برای پیشگیری از ایجاد نسل دیگری از بزرگ‌سالان سیگاری که دچار بیماری و مرگ ناشی از سیگار کشیدن خواهند شد، ضروری است.»

در میان کشورهای موردبررسی در این تحقیق، کمترین میزان سیگار کشیدن در نوجوانان در سری‌لانکا (۱.۷ درصد) و بالاترین شیوع در تیمور شرقی (۳۵ درصد) مشاهده شد.

در میان پسران، کمترین شیوع سیگار کشیدن در تاجیکستان با ۲.۹ درصد و بالاترین شیوع سیگار کشیدن در تیمور شرقی با ۶۱.۴ درصد بود.

این بررسی همچنین نشان داد که در اکثریت کشورها، دست‌کم نیمی از سیگاری‌های فعلی گفتند که می‌خواهند سیگار را ترک کنند. نسبت دانش‌آموزان سیگاری که گفته بودند می‌خواهند سیگار را ترک کنند، از میزان کم ۳۲ درصد در اروگوئه تا میزان بالای ۹۰ درصد در فیلیپین متفاوت بود.

به گفته این پژوهشگران محدودیت‌های این بررسی ازجمله شامل اتکا بر نوجوانان در یادآوری و گزارش دقیق عادات سیگار کشیدنشان بود. درعین‌حال این تحقیق فقط شامل دانش‌آموزانی می‌شد که به مدرسه می‌رفتند و ممکن است بیانگر کامل رفتار سیگار کشیدن در این گروه سنی در این کشورها نباشد.

کد خبر 373458

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha