چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۱
۰ نفر

پس از دادستان‌های آمریکا حالا نوبت شکایت از ترامپ به کنگره رسیده و حدود ۲۰۰ نماینده و سناتور از رئیس‌جمهور آمریکا در دادگاه فدرال به اتهام‌های سودجویی مالی و گرفتن پول از دولت‌های خارجی که نقض قانون اساسی به‌حساب می‌آید اقامه دعوی کرده‌اند.

روز گذشته ۱۹۶ سناتور و نماينده كنگره شكايتي را در دستگاه قضايي اين كشور مطرح كردند كه تأكيد دارد دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريكا ماده‌اي در قانون اساسي موسوم به درآمدزايي را نقض كرده است.
در تاريخ آمريكا بي‌سابقه بوده كه اين تعداد نماينده و سناتور به‌صورت همزمان از رئيس‌جمهور مشغول به‌كار در دادگاه فدرال شكايتي را مطرح كنند.

اين افراد در شكايت خود اعلام كرده‌اند كه رئيس‌جمهور آمريكا قانون اساسي را زير پا گذاشته و در قالب فعاليت‌هاي تجاري‌اش، از دولت‌هاي خارجي پول مي‌گيرد. شاكيان به بندي از قانون اساسي آمريكا استناد كرده‌اند كه مي‌گويد هيچ مقام دولت فدرال نبايد از دولت‌هاي خارجي، هديه يا پول بگيرد. تمركز اين شكايت روي سازمان تجاري ترامپ به‌ويژه هتل‌ ترامپ است كه بين كاخ سفيد و ساختمان كنگره قرار دارد. بسياري از مقام‌هاي دولت خارجي براي جلب توجه ترامپ در زمان سفر به آمريكا در اين هتل اقامت مي‌كنند كه مستقيما سود آن به مجموعه ترامپ مي‌رسد.

پيش از اين دادستان‌هاي مريلند و واشنگتن دي‌سي هم شكايت مشابهي را از دونالد ترامپ مطرح كرده بودند.
در دوره كوتاه آغاز رياست‌جمهوري ترامپ، اين سومين پرونده از اين دست است كه عليه او در دادگاه مطرح شده. علاوه بر دادستان‌ها و نمايندگان كنگره، چند روز پس از تحليف ترامپ يك گروه حقوقي ناظر قانون اساسي شكايتي مشابه را عليه ترامپ مطرح كرده بودند. شكايت جديد هم مانند 2پرونده فدرال ديگر، در يك دادگاه فدرال در واشنگتن مطرح شده است.

تشكيل اين پرونده‌ها و شكايت‌هاي مختلف بخشي از تلاشي هماهنگ از طرف مخالفان ترامپ براي واداركردن وي به اعتراف درخصوص معاملات تجاري خود با وجود ورود به كاخ سفيد است.براساس قانون اساسي آمريكا، تنها كنگره مجاز است هدايا و پرداخت‌ها از طرف‌هاي خارجي را تأييد كند اما در هيچ كدام از موارد كنگره در جريان دريافت‌هاي مجموعه ترامپ قرار نگرفته است.

  • مسئله‌اي به نام تعارض منافع

ترامپ كه پيش از اين تاجري ميلياردر بوده هر چندكنترل و مديريت امپراتوري كسب و كارش را به پسران و مديران ارشد خود واگذار كرده اما آنها را نفروخته و از منافع آن همچنان سود مي‌برد. بسياري اقدام‌هاي ترامپ را سوري مي‌دانند و مي‌گويند او همچنان از مزايا و سود مالي سازمان ترامپ كه شامل دولت‌هاي خارجي هم مي‌شود، بهره‌مند است.

در تاريخ آمريكا ترامپ ثروتمندترين فردي است كه به مقام رياست‌جمهوري آمريكا رسيده و اين اعتقاد وجود دارد كه او از قدرت رياست‌جمهوري براي افزايش منافع امپراتوري تجاري خود سوءاستفاده مي‌كند. كاخ سفيد در واكنش به شكايت‌هاي مطرح شده اتهام‌ها را رد كرده و اين مسئله را اقدامي سياسي خوانده است. از زمان شروع رياست جمهوري ترامپ مجموعه‌هاي تجاري او ده‌ها امتياز ارزشمند به‌ويژه در چين به‌دست آورده و از لابي‌گرهايي كه براي عربستان و ساير كشورها كار كرده و از املاك او استفاده مي‌كنند، پول دريافت كرده‌اند.

  • نداشتن راه ديگر به جز شكايت

جان كانيرز، ‌از سناتورهاي دمكرات ايالت ميشيگان درباره شكايت حدود ۲۰۰ نماينده و سناتور گفته كه ترامپ راه ديگري جز شكايت براي قانونگذاران آمريكايي باقي نگذاشته است. به گفته اين سناتور، ترامپ حداقل در ۲۵ كشور تعارض منافع دارد و از روابط خود براي افزايش سوددهي مجموعه تجاري‌اش استفاده مي‌كند. در اين مورد خاص هتلداران مي‌گويند كه مقام‌هاي خارجي به‌خاطر ترامپ اكثرا به هتل‌هاي او مي‌روند و آنها توان رقابت با اين مسئله را ندارند.

ترامپ مالك بيش از 100هتل مجلل در آمريكا، كانادا، پاناما، بالي اندونزي، پوناي هند، باكو، استانبول و لندن است و شركت‌هاي مختلف او همچنان فعاليت مي‌كنند. راهكار قانوني جلوگيري از تعارض منافع براي رئيس‌جمهور آمريكا فروختن و نقد كردن اموال ترامپ و واگذاري آن به صندوقي ناشناس موسوم به Blind Fund است كه اداره اموال را بدون اطلاع مالك برعهده مي‌گيرد؛ مسئله‌اي كه ترامپ حاضر به پذيرش آن نيست.

کد خبر 373236

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha