سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۲
۰ نفر

مدت‌هاست که مسئله ارتباط اطرافیان رئیس‌جمهور آمریکا با روسیه و همچنین دادن اطلاعات محرمانه توسط ترامپ به مسکو جنجالی است.

روزنامه نيويورك‌تايمز اما روز گذشته در گزارشي بخشي از اين ماجرا را افشا كرده است. براساس گزارش نيويورك‌تايمز ترامپ در ديدار اخير با سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه در كاخ سفيد اطلاعات فوق‌سري را كه مقام‌هاي اسرائيلي در اختيار او گذاشته بودند به مقام‌هاي روسيه گفته است.گفته مي‌شود در اين ديدار ترامپ به‌صورت ناگهاني از متني كه از قبل تنظيم شده بود خارج شد و تقلاهاي اطرافيان براي جلوگيري از درز اين اطلاعات سري هم به نتيجه‌اي نرسيد.

گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه دستگاه‌هاي اطلاعاتي رژيم صهيونيستي با استفاده از روش‌هاي جاسوسي سايبري توانسته بودند در سيستم‌هاي يك گروه سازنده بمب داعش نفود كنند و متوجه شوند كه اين گروه تروريستي قصد استفاده از جاسازي مواد منفجره در لپ‌تا‌پ‌ها يا تبلت‌ها براي هدف قرار دادن هواپيماهاي مسافربري را دارند.

براساس اطلاعاتي كه با استفاده از نرم‌افزارهاي جاسوسي و با نفوذ به كامپيوترهاي اين گروه به‌دست آمد، داعش به راهكاري رسيده بود كه مواد منفجره با جاسازي در گجت‌ها مي‌توانست از بازرسي اشعه ايكس عبور كند و نيروهاي امنيتي اين مواد را در ديد اشعه ‌ايكس با باتري‌هاي وسايل الكترونيكي اشتباه مي‌گرفتند.

وسايل بزرگ‌تر از موبايل كه باتري‌هاي بزرگ‌تري دارند ازجمله لپ‌تاپ‌ و تبلت مي‌توانستند مواد منفجره بيشتري در خود جاي دهند و به همين‌خاطر براي اهداف داعش مناسب‌تر بودند. نيويورك‌تايمز گزارش داده كه مقام‌هاي رژيم صهيونيستي اين اطلاعات را كه طي يكي از معدود عمليات‌هاي موفق سايبري عليه داعش به‌دست آمده در اختيار دولت ترامپ قرار دادند و ممنوعيت حمل گجت‌هاي بزرگ‌تر از موبايل در داخل پروازهاي به مقصد آمريكا از برخي كشورها به‌دنبال اين مسئله صورت گرفت.

براساس گزارش منتشر شده ترامپ در ديدار با لاوروف اين اطلاعات محرمانه را به همراه جزئيات افشا كرده است. واشنگتن‌پست پيش از اين گزارش داده بود كه نهادهاي اطلاعاتي آمريكا اين اطلاعات فوق‌سري را از يكي از كشورهاي متحد واشنگتن دريافت كرده بودند و اجازه ارائه آن را به روسيه نداشتند.

  • نگراني رژيم صهيونيستي

سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، ۱۰ مي همراه سرگئي كيسلياك، سفير روسيه در واشنگتن، در كاخ سفيد با دونالد ترامپ ديدار كرد.گزارش‌ها نشان مي‌دهد افشاي اين اطلاعات توسط ترامپ باعث نگراني شديد مقام‌هاي رژيم صهيونيستي شده است. براساس گزارش نيويورك‌تايمز ‌اين رژيم نگران است كه هر نوع اطلاعات محرمانه و سري كه در اختيار كاخ سفيد يا سازمان امنيت ملي آمريكا قرار مي‌دهد در اختيار روسيه و سپس ايران قرار بگيرد.

هاآرتص هم در گزارشي حدود يك‌ماه قبل افشا كرده بود كه مقام‌هاي دولت اوباما در هفته‌هاي پاياني كار خود به همتاهاي اسرائيلي خود درباره ارائه اطلاعات محرمانه به دولت جديد هشدار داده بودند. مقام‌هاي اطلاعاتي و امنيتي دولت اوباما اعلام كرده‌ بودند كه روسيه اهرم فشاري درباره ترامپ در اختيار دارد و احتمال اينكه رئيس‌جمهور جديد آمريكا هر نوع اطلاعات سري را در اختيار مسكو قرار دهد، بسيار زياد است. كارشناسان امنيتي آمريكا ابراز نگراني كرده‌اند كه روس‌ها بتوانند با سرنخي كه از دونالد ترامپ گرفته‌اند شگردهاي جاسوسي سايبري از داعش را كشف كنند.

مايك فلين، مشاور امنيت ملي سابق ترامپ به‌خاطر تماس‌هايش با سرگئي كيسلياك و گفت‌وگوي غيرمجاز با وي درباره آينده تحريم‌هاي آمريكا عليه روسيه مجبور به استعفا شد. جيمز كومي، رئيس پليس فدرال آمريكا (اف‌بي‌آي) هم در حال تحقيق درباره اتهام تماس‌هاي گذشته اطرافيان دونالد ترامپ با روسيه بود كه اخراج شد و هنوز بحث ارتباط ترامپ با مسكو در داخل آمريكا داغ و جنجالي است.

  • ناكامي نبرد سايبري آمريكا با داعش

آمريكا و رژيم صهيونيستي پيش از اين همكاري‌هاي مشترك بسياري در حملات سايبري از جمله طراحي بدافزار استاكس‌نت براي خرابكاري در تأسيسات غني‌سازي اورانيوم نطنز داشته‌اند. مقام‌هاي آمريكا و اسرائيل از زمان رياست‌جمهوري جورج بوش برنامه طراحي اين بدافزار را در پروژه‌اي با اسم رمز بازي‌هاي المپيك پيگيري مي‌كردند. آمريكا اين بدافزار را در آزمايشگاه مخفي خود، روي سانتريفيوژ‌هاي كهنه‌اي كه در سال 2003از سوي ليبي تحويل غرب داده ‌شده ‌بود، آزمايش كرد و سپس مرحله گسترش آن را در سيستم‌هاي صنعتي كليد زد.

همچنين مقام‌هاي امنيتي آمريكا مي‌گويند چندي پيش با حمله سايبري موفق شده‌اند پرتاب يك موشك كره‌شمالي را دچار اختلال كنند. با وجود اين سرمايه‌گذاري مشترك، اين جبهه موفقيت چشمگيري نداشته است؛ به‌عنوان نمونه دانشمندان هسته‌اي ايران توانستند پس از حمله سايبري بسيار سريع فعاليت سانتريفيوژها را به وضعيت عادي بازگردانند.

در مقابل داعش هم براساس گزارش نيويورك‌تايمز آمريكايي‌ها نتوانسته‌اند در فضاي سايبري موفقيت چنداني به‌دست آورند. حدود يك سال قبل مقام‌هاي آمريكا از باز شدن جبهه‌اي جديد در مقابله با داعش حرف زدند اما با استفاده داعش از اپليكيشن‌هايي كه از رمزنگاري پيشرفته استفاده مي‌كنند و همچنين تغيير تاكتيك‌ها، اين گروه هنوز هيچ موفقيت چشمگيري به‌دست نياورده است.

تنها طي يك دوره در عملياتي موسوم به «سمفوني درخشان» سازمان امنيت ملي آمريكا كنترل برخي اكانت‌هاي داعش در شبكه‌هاي اجتماعي را به‌دست گرفت. نيروهاي اين سازمان با استفاده از اين اكانت‌‌ها به حذف بخشي از محتويات و فيلم‌‌هاي منتشر شده توسط داعش در فضاي مجازي پرداختند و گروهي از اكانت‌هاي اين گروه را بستند. اما اين گروه اطلاعات خود را به سرورهاي جديد منتقل كرد و مدت كوتاهي بعد فعاليت خود را از سر گرفت.

کد خبر 373128

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha