دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۲
۰ نفر

کاشی‌های قاجاری بناهای تاریخی کشور در صفحات اینستاگرام و تلگرام به حراج گذاشته شده‌اند اما یگان حفاظت میراث فرهنگی هنوز به این موضوع ورود نکرده است.

کاخ گلستان

ايسنا ديروز در گزارشي از كاشي‌هاي قاجاري متعلق به كاخ گلستان و نياوران خبر داده است كه در صفحات مجازي براي فروش عرضه شده‌اند. در يكي از تصاوير منتشر شده فردي كه كاشي تاريخي را براي فروش گذاشته است قيمت آن‌را يك‌ميليون تومان اعلام كرده و در ديگري يك كاشي قاجاري 420هزار تومان قيمت‌گذاري شده است. مدت‌هاست كه خبر سرقت كاشي‌هاي تاريخي از بناها و حتي مساجد تاريخي ايران در شهر‌هاي شيراز، اصفهان و تهران در رسانه‌ها منتشر شده و حالا رد آنها در صفحات مجازي خورده است كه براي فروش عرضه شده‌اند.

يحيي نقي‌زاده محجوب، مديركل حقوقي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به ايسنا گفته است كه هركس اشيا، لوازم و قطعات آثار فرهنگي و تاريخي موزه‌ها، نمايشگاه‌ها و اماكن تاريخي در اماكن تحت حفاظت دولت را سرقت كند يا با علم به مسروقه‌بودن، اشياي مذكور را بخرد يا پنهان كند درصورتي كه مشمول مجازات به حد سرقت نباشد، علاوه بر استرداد به حبس يك تا 5 سال محكوم مي‌شود. به گفته او، ممكن است به افراد فروشنده اتهام تخريب اثر تاريخي، سرقت و خريد مال مسروقه وارد شود و البته ميراث فرهنگي تلاش مي‌كند، تا در ادامه در محاكم قضايي بسته به دلايل و مستنداتي كه ارائه مي‌شود، تصميم‌گيري كنند.

مديركل حقوقي سازمان ميراث فرهنگي گفته است، امروز با سيل پرونده‌هاي مجرمان ميراث فرهنگي كه به حبس و جزاي نقدي محكوم شده‌اند روبه‌رو هستيم و آنها امروز از سازمان ميراث فرهنگي درخواست گذشت و رأفت دارند، درحالي‌كه براساس قانون مجازات و جرايم عليه ميراث فرهنگي كه در سال ۹۲ اصلاح شد، جرم آنها غيرقابل گذشت است و امكان گذشت از سوي سازمان ميراث فرهنگي وجود ندارد.

گزارشي كه از خريد وفروش كاشي‌هاي تاريخي در فضاي مجازي خبر داده است البته نظارت بر خيابان منوچهري تهران از مكان‌هاي اصلي عرضه آثار قديمي را ضروري دانسته و از يگان حفاظت ميراث فرهنگي خواسته است كه به اين خيابان مراجعه كنند.

کد خبر 372905

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha