همشهری‌آنلاین: سید محمد خاتمی در آستانه میلاد امام رضا(ع) در مشهد گفت: امام رضا(ع) مظهر عقلانیت اسلام است

به گزارش روابط عمومی بنیاد باران ،حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی که در آستانه میلاد امام رضا(ع) [زندگی و زمانه امام رضا (ع)] به دعوت مجمع روحانیون مبارز استان به مشهد سفر کرده است در سالن شهید بهشتی این شهر گفت: امام رضا(ع) مظهر عقلانیت اسلام است؛ حضرت علی‌ابن موسی الرضا(ع) دو کار عمده در حوزه اسلام انجام داد.
وی عرضه و ارائه جنبه عقلانی و معنوی دین خدا و حقیقت دین و نیز تبیین پایه‌های نظری و اجتماعی سیستم مطلوب حکومت عدل اسلامی با محوریت امام معصوم را دو اقدام مهم امام رضا(ع) دانست.

سید محمد خاتمی گفت: امام باقر(ع) و امام صادق(ع) در دوره برزخی تحول حکومت اموی و عباسی مجالی یافتند تا چهارچوب اساسی نظام حقوقی و اسلامی را از دیدگاه شیعی شکل داده و تثبیت کنند و امام رضا مظهر عقلانیت اسلام باشد.
وی با بیان اینکه دراین زمینه حوزه‌های علمیه و مجامع دینی ما کم کار کرده‌اند افزود: آنگونه که در تبیین نقش امام صادق(ع) و امام باقر(ع) در تثبیت حقوق اسلام فعالیت شده باید امروز در نقش امام رضا(ع) در تبیین عقلانیت اسلام و نشان دادن چهره مطلوب نظام سیاسی و اجتماعی اسلام تلاش شود که این امر دستاوردهای زیادی برای جامعه ما خواهد داشت.
وی در ادامه با اشاره به رد پیشنهاد خلافت از سوی امام رضا(ع) در توضیح علت این اقدام امام گفت: اگر به سیره پیامبر(ع) و امام علی(ع) رجوع کنیم می‌بینیم که‌امام‌صادق(ع) هم پیشنهاد مشابهی را در جریان سرنگونی دیکتاتوری اموی از سوی سیاه‌جامگان نپذیرفت و پیامبر(ص) هم وقتی حکومت تشکیل داد که همه مردم مدینه با او بیعت کردند و همه از او خواستند.
رییس بنیاد  باران افزود: امام رضا(ع) هم پیشنهاد خلافت مامون را نمی‌پذیرد و خطاب به او می‌فرماید "اگر خلافت حق توست نباید آن را به دیگری ببخشی و اگر حق تو نیست چرا چیزی را که از آن تو نیست می‌بخشی." وی گفت: از دیدگاه این بزرگان، حکومت اسلامی در صورتی مشروع است که مورد رضایت همه اقشار جامعه باشد.
وی افزود: از دیدگاه شیعی و اسلامی اگر گروهی به زور متوسل شده و حکومت را به دست بگیرد حتی اگر حکومت‌کنندگان انسانهای شایسته‌ای باشند آن حکومت مطلوب نیست.
خاتمی ادامه داد: اگر حکومت بدون اتکا به رای مردم از طریق تزویر به دست آمده باشد مطلوب نیست. امام رضا حکومت تضمینی مامون باشد را نه به انتخاب و رای مردم، نمی‌پذیرد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) در اوج فساد حاکم آمد و در راس یک انقلاب قرار گرفت افزود: آنچه که از دل این انقلاب اسلامی برون آمد و مردم به آن رای دادند جمهوری اسلامی بود.
رییس جمهور سابق کشورمان ادامه داد:امروز کسانی می‌گویند "رای مردم مفهوم ندارد و به هر قیمتی که هست باید بر مردم حکومت کنیم."

وی افزود: این در حالی است پیشنهاد جمهوری اسلامی در آن زمان و اینکه امام خمینی(ره) میزان را رای ملت دانستند خود ریشه‌ای مهم و اساسی است که سبب شده جنبش اسلامی مردم ایران از جنبشهای ظاهری و تو خالی دیگری که به نام اسلام است، جدا شود.
وی تصریح کرد: از دل انقلاب شما جمهوری اسلامی برخاست و اما از جنبش‌های پوچ آنان عمارت اسلامی افغانستان.
او گفت: از دل این انقلاب حکومت مظلوم برآمده نه حکومت جباران بر بردگان، حکومت مردم آزاده، متفکر و مومن خویشتن.
خاتمی گفت: در بینش اسلامی امام پاسدار عدل و محور جامعه عدل بنیاد است و خداوند هم می‌فرماید "پیامبران را فرستادیم و کتابها نازل کردیم و صاحب قیام ناس(مردم) هستند.
رییس موسسه بین المللی گفتگوی فرهنگها وتمدنها اظهار داشت: پیامبران نیامدند که چیزی را به زور بر مردم تحمیل کنند آمده‌اند آگاهی دهند، اراده‌ها را تقویت و ایمان را بالا ببرند تا خود مردم عدل را پیاده کنند و آنگاه امام معصوم پاسدار، نگهدار و نگهبان عدل باشد.
وی با بیان این حدیث که امام باید جهان را پر از عدل کند افزود: حکومت باید متکی بر آرا و نظرات مردم باشد، پیشنهاد جمهوری اسلامی یک پیشنهاد خلق‌الساعه نیست، پیشنهادی اساسی است زیرا اگر ما خواهان جمهوری هستیم، تعیین‌کننده رای ملت است.
سید محمد خاتمی ادامه داد: ما به عنوان یک مسلمان و انقلابی و انسانی که خواستار عزت و عظمت اسلام و مسلمانان است از حقوق و آرای مردم دفاع می‌کنیم.
وی در این راستا آنچه اهمیت دارد تقویت نهادهای مردمی در جمهوری اسلامی دانست و گفت: ما خواستار پیشرفت و توسعه همه جانبه کشور بر مبنای مشارکت و حضور همه جانبه مردم هستیم.
رییس بنیاد باران افزود: ما خواستار عدالت هستیم اما عدالت به معنای توزیع فقر نیست و جامعه‌ای می‌خواهیم که در آن ثروت باشد اما این ثروت عادلانه توزیع شود.
وی بزرگترین فساد در جامعه اسلامی را دروغ گفتن به مردم و بدترین فسادها را تحقیر آنان و اجازه ندادن به آنها تا رای خود را آزادانه اعلام کنند، دانست.
خاتمی گفت: "ما معتقد به دفاع از راه امام خمینی(ره) و جمهوری اسلامی هستیم و کسانی را دلبسته انقلاب نمی‌دانیم که حاصل انقلاب یعنی جمهوریت نظام اسلامی را قبول ندارد."
خاتمی در آستانه انتخابات مجلس گفت: ما خواستار حضور مردم در انتخابات و تشکیل مجلس آگاه، مومن، شجاع، دارای درک کارشناسانه و آشنا به مطالبات مردم اعم از حقوق و آزادی‌ها و نیازها، تلاشگر برای حفظ اسلام و عزت ملت، دفع توطئه‌ها از کشور، ارتقا ظرفیت و شخصیت ملت و کشور در عرصه‌های جهانی هستیم.
وی ابراز امیدواری کرد: ملت با همه وجود برای ایجاد چنین مجلسی تلاش کند و همه مسوولان و دست‌اندرکاران به دفاع از اسلام و جمهوری اسلامی و راه امام، راههای برگزاری انتخاباتی سالم و آزاد را فراهم کنند.

کد خبر 37290

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز