شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۱
۰ نفر

شاخص کل بورس تهران در مبادلات روز گذشته برخلاف روز چهارشنبه که با افت سنگین مواجه شد بدون اعتنا به حوادث تروریستی هفته قبل، با یک چرخش کامل نزدیک به ۱۰۰ واحد رشد کرد و بار دیگر خود را به مرز ۸۰هزار واحد رساند.

به گزارش همشهري، برخلاف آنچه انتظار مي‌رفت بازار سهام ديروز بدون اينكه اسير هيجان شود با رشد مواجه شد. شايد اگر يك دهه قبل بود، شاخص كل بورس تهران مدت‌ها با افت سنگين مواجه مي‌شد اما واكنش بازار فقط به مبادلات روز چهارشنبه ختم شد و روند نزولي بورس در مبادلات ديروز تكرار نشد.

اگرچه بازار از حمايت و پشتيباني سهامداران عمده برخوردار بود اما كليت بازار سهام درمبادلات ديروز با روند مثبت همراه بود و قيمت سهام بسياري از شركت‌هاي بورس رشد كرد و در مقابل تعداد كمتري از شركت‌ها با افت قيمت سهامشان مواجه شدند. تحليلگران، اين رويه را نوعي پختگي در بورس ارزيابي مي‌كنند كه در 2 دهه گذشته كمتر در بازار سهام ايران به چشم مي‌خورد.

برخي از سرمايه‌گذاران با تكيه بر حملات تروريستي تهران و همچنين تصميم سناي آمريكا براي تحريم‌هاي ايران، منتظر ادامه كاهش قيمت‌ها و متغيرهاي اصلي بازار در روز جاري و طي اين هفته بودند اما بازار سهام نشان داد اثر اين اتفاق در بورس خنثي شده و سهامداران، رويدادهاي تلخ روز چهارشنبه را به خوبي هضم كرده‌اند.

  • رشد 100واحدي شاخص

در دادوستدهاي روز گذشته در همان يك ساعت اول مبادلات، شاخص كل بورس تهران با 122واحد رشد به 79هزارو 881واحد رسيد و در ادامه با نزول قيمت سهام برخي شركت‌ها تحت‌تأثير كاهش قيمت نفت با اندكي كاهش مواجه شد اما روند صعودي بورس تا پايان مبادلات ادامه يافت و در نهايت شاخص كل بورس تهران نزديك به 100پله صعود كرد و در محدوده 79هزار و 855واحد قرار گرفت. در مبادلات ديروز شركت‌هاي هلدينگ پتروشيمي خليج‌فارس، گروه بهمن، پتروشيمي فجر، آسان‌پرداخت، تراكتور‌سازي‌، ملي مس و مپنا با اثر 36 تا 3واحدي بيشترين نقش را در صعود شاخص بورس داشتند.

علي اسلامي‌بيدگلي، كارشناس بازار سرمايه درباره روند بازار در مبادلات ديروز گفت: آرامش امروز و بازگشت بازار از روند هيجان زده روز چهارشنبه كاملا قابل پيش‌بيني بود. او در ادامه افزود:

يكي از عناصر تأثير‌گذار در بازارها به ريسك سيستماتيك برمي‌گردد و بازار سرمايه ايران نيز نه‌تنها از اين اصل مستثني نيست بلكه سابقه تاريخي بورس ايران حاكي از اثرپذيري بيش از حد از جريانات و اتفاقات سياسي و ريسك سيستماتيك است. او دليل اين ميزان اثرپذيري را تعداد بالاي سرمايه‌گذاران حقيقي خواند و گفت: رفتار هيجاني و به دور از تحليل متعلق به سرمايه‌گذاران حقيقي است كه به‌صورت مستقيم در بورس، سرمايه‌گذاري مي‌كنند.

کد خبر 372768

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha