جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۱
۰ نفر

آیا روند نزولی ناشی از هیجان ترور، امروز در بورس ادامه خواهدیافت؟ کارشناسان با گذرا خواندن این موضوع انتظار دارند سهامداران بزرگ با حمایت از بازار هیجان‌های بازار را کنترل کنند.

به گزارش همشهري، از ميانه معاملات روز چهارشنبه بسياري از فعالان بازار سرمايه تحت‌تأثير هيجان ناشي از حملات تروريستي در تهران، به فروش سهام روي آوردند، در نتيجه، ميزان عرضه افزايش يافت و شاخص بورس سقوط كرد. بازار سهام در طول يك ماه گذشته تحت‌تأثير برگزاري فصل مجامع و تغييرات جديد در كابينه دولت است.

از سوي ديگر سياست‌هاي دولت در زمينه ركود، نرخ بهره و قيمت ارز چشمان بازار را به آينده ميخكوب كرده و شرايط شكننده‌اي را در بازار ايجاد كرده است. با اين شرايط حملات تروريستي روز چهارشنبه به ريسك‌هاي قبلي بازار اضافه كرد. اكنون پرسش اين است كه آيا روند نزولي تحت‌تأثير هيجان ناشي از اين رويداد در بورس كه اين روز‌ها شكننده‌تر از قبل است، ادامه خواهد يافت يا خير؟
كارشناسان بازار سرمايه معتقدند: حمله تروريستي پايتخت اثر بلندمدت بر بورس نخواهد داشت.

به اعتقاد آنها چالش‌هاي كنوني بازار، نرخ سود بانكي، نرخ رشد اقتصادي، تك‌نرخي‌شدن ارز و ارائه گزارش‌هاي شركت‌هاست و سهامداران بايد به اين مولفه‌ها توجه كنند و تحت‌تأثير هيجان‌هاي خارج از بازار، سهام‌شان را نفروشند.
مهدي حيدرزاده، كارشناس بازار سرمايه در اين‌باره مي‌گويد: حملات تروريستي به پايتخت، تهديدي جدي براي بازار سهام نيست و تنها يك جنگ رواني كوتاه‌مدت است.

  • بازار آرام مي‌شود

با وجود اينكه كارشناسان تأكيد مي‌كنند اثرات حوادث روزچهارشنبه كوتاه‌مدت است اما پيش‌بيني مي‌شود بازار معاملات اين هفته را دست‌كم با نگراني حوادث تروريستي آغاز كند و سايه اين نگراني تا مدتي بر فراز بورس سنگيني كند.

بهنام بهزادفر، مدير امور اعضاي كانون كارگزاران در تحليل آينده بازار سرمايه مي‌گويد: در پيش‌بيني وضع بازار سرمايه در بازه زماني كوتاه‌مدت و ميان‌مدت انتظار مي‌رود دركوتاه‌مدت افت روز چهارشنبه بازار سرمايه جبران شود و در ميان‌مدت هم در فصل مجامع كه تا پايان تير‌ماه ادامه دارد، بازار با نزول سنگيني مواجه نشود.

مصطفي اميد قائمي، نخستين مديرعامل فرابورس ايران هم تأكيد مي‌كند: سرمايه‌گذاران بازار سرمايه بارها شاهد تأثير هيجاني مثبت يا منفي ريسك‌هاي سياسي، اقتصادي و يا به‌عبارتي ريسك‌هاي ذاتي بازار بوده‌اند و مي‌دانند اثر چنين اتفاق‌هايي كوتاه‌مدت است.

  • حقوقي‌ها حمايت كنند

فعالان بازار انتظار دارند سهامداران عمده كه وابسته به نهاد‌هاي انقلابي هستند، از هيجان‌هاي بازار در هفته پيش رو جلوگيري كنند و به حمايت از سهام شركت‌هايي اقدام كنند كه ممكن است نزول كنند.

مهدي طحاني، مديرعامل شركت مشاور سرمايه‌گذاري آواي آگاه هم اثرات كوتاه‌مدت حوادث تروريستي بر بازار را طبيعي مي‌داند و تأكيد مي‌كند: بعد از اين حادثه بازار منتظر واكنش قيمت دلار در بازار بود كه تا اينجاي كار معلوم شد دلار واكنش خاصي نداشته و در منطقه آرامش برقرار شده است.

او تأكيد مي‌كند: بزرگان بازار، دولتي‌ها و حقوقي‌ها بايد از بازار سرمايه حمايت كنند و از نزول قيمت‌ها كه با هيجان مردم همراه است، در روز‌هاي آينده جلو‌گيري كنند. او در تشريح اين استدلال مي‌گويد: طبيعي است بعد از فرونشستن غبارها، سرمايه‌گذاران حقيقي نيز كه سرمايه‌هاي كوچك‌تري دارند بهتر مي‌توانند بنشينند و با تعقل بيشتر از دارايي‌هاي خود محافظت كنند.

  • چالش‌هاي بازار

به اعتقاد كارشناسان، اصلي‌ترين محركي كه مي‌تواند آينده بازار را رقم بزند، محرك‌هاي اقتصادي است و ساير عوامل تأثير ريشه‌داري بر بازار سهام ندارند. در يك سال گذشته اتفاقاتي مانند كاهش و افزايش قيمت جهاني نفت، بازگشايي نماد‌ها پس از توقف طولاني‌مدت، انتخاب ترامپ به‌عنوان رئيس‌جمهور آمريكا، توقف و بازگشايي نماد بانك‌ها، ورود به فصل مجامع شركت‌ها، انتخابات رياست‌جمهوري ايران و... مواردي بودند كه كليت بازار را تحت‌تأثير قرار دادند اما به جز عامل نفت، تقريبا اكثر موارد تأثيرات هيجاني كوتاه‌مدت محسوب مي‌شوند.

علي مرتضوي، تحليلگر بازار سهام در اين‌باره توضيح مي‌دهد: اين روزها گره‌هاي اقتصادي مربوط به نرخ سود سپرده بازار سهام را درگير كرده است و بازار در انتظار تغييرات احتمالي تيم اقتصادي دولت و سياست‌هاي كنترل نقدينگي و يكسان‌سازي‌ نرخ ارز است، با وجود اين مي‌توان گفت وقوع حملات تروريستي هم به ريسك‌هاي بازار اضافه شد.

اما اميد قائمي، مديرعامل سابق فرابورس با تأكيد بر اينكه حوادث تروريستي يك ريسك براي بازار محسوب مي‌شود، مي‌گويد: همه تحولات مانند برنده‌شدن ترامپ در انتخابات آمريكا، بازگشايي نمادهاي بانك‌ها و افزايش نرخ خوراك پتروشيمي‌ها بسيار كوتاه‌مدت بودند و در مدت زمان كوتاهي بازار به شرايط عادي خود بازگشت.

علي متولي، ديگر كارشناس بازار سرمايه مي‌افزايد: افت شديد بازار ناشي از تأثير منفي سودآوري شركت‌هاست و اين حادثه تروريستي فقط در كوتاه‌مدت به بازار سيگنال منفي خواهد داد.

کد خبر 372620

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha