شوک ناشی از حملات تروریستی در تهران به سقوط شاخص به زیر مرز ۸۰ هزار واحد منجرشد.

به گزارش همشهري، وقوع حملات تروريستي در تهران ديروز همه بازارها را تحت‌تأثير قرار داد و‌ شاخص كل بورس تهران را با نزول مواجه كرد و به تشكيل صف‌هاي فروش سهام منجرشد.در جريان مبادلات روز گذشته، شاخص كل بورس تهران، بلافاصله پس از انتشار اخبار وقوع حملات تروريستي، در ساعت11، با نزول مواجه شد و تا پايان مبادلات رقم افت شاخص به 535واحد رسيد.

اين نزول منحني شاخص را به 79هزارو 758واحد رساند. نزول معادل 0.67درصدي شاخص در روز چهارشنبه، سنگين‌ترين نزول بورس از ابتداي سال تاكنون تلقي مي‌شود. ديروز در عين حال شاخص كل فرابورس نيز16واحد افت كرد. در اين روز قيمت سهام اغلب شركت‌ها كاهش يافت.

حافظ عزيزي از كارشناسان بازار سرمايه در تحليل واكنش بورس به سلسله حوادث تروريستي ديروز در تهران گفت:حمله تروريستي صبح ديروز در حرم امام و مجلس بر بازار سهام اثر منفي داشت و موجب افزايش فشار فروش سهام در تالار معاملات بورس شد. اما با وجود نزول قيمت سهام اغلب شركت‌ها و افت سنگين شاخص كارشناسان معتقدند كه فضاي حاكم بر بورس در مبادلات ديروز يك فضاي هيجاني بود كه تحت‌تأثير انتشار خبر‌هاي مربوط به حملات تروريستي شكل گرفت.

كارشناسان معتقدند اين روند هيجاني ادامه نخواهد يافت و بازار سهام ثبات خود را پيدا خواهد كرد. به گفته احسان رضاپور از مشاوران سرمايه‌گذاري در بورس، در شرايط فعلي كه بازار متاثر از حملات تروريستي دچار واكنش شديدي شده است، طبيعي است پس از مدتي سهام شركت‌هايي كه دچار خريد و فروش‌هاي هيجاني شده‌اند و افت‌هاي مقطعي را تجربه كرده‌اند، دوباره با رفتار منطقي بازار به سطح قيمت‌هاي عادي خود باز گردند.

در چنين شرايطي به‌نظر مي‌رسد سهامداراني كه ديروز اقدام به فروش سهام خود كرده‌اند با كاهش ارزش دارايي‌هايشان مواجه شده‌اند. منصور كريمي، كارشناس بازار سرمايه در اين‌باره مي‌گويد: هر چند امنيت حاكم بر جامعه يكي از مواردي است كه بر تصميم‌گيري سرمايه‌گذاران براي ورود و خروج از بازار سهام مؤثر است اما هيجان‌زدگي نيزيكي از آفت‌هاي هميشگي بازار سهام بوده كه معاملات بورس را تحت‌تأثير خود قرار داده است از اين‌رو افرادي كه ديروز سهام خود را فروختند، متضرر خواهند شد.

کد خبر 372538

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha