جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۸
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: علی سرابی که با بازی و صداپیشگی وارد دنیای تصویر شد، این روزها پروژه تئاتری «دی‌روز» را در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه برده است؛

پروژه‌اي شامل خوانش و اجراي ميني‌مال 5نمايشنامه موفق دهه 80كه به‌مدت 5شب با حضور 43بازيگر ادامه خواهد داشت و اجراي هر متن صرفا 10تا 15دقيقه طول مي‌كشد. سرابي درباره انتخاب و اجراي اين پروژه نمايشي به همشهري مي‌گويد: در دنيا نمايشنامه‌خواني باب نيست اما در كشور ما تبديل به يك بخش مهم شده است.

فكر كردم چطور مي‌شود اين بخش را به شكل و شيوه‌اي ديگر كار كرد تا اينكه تبديل به يك پروژه خوانش و اجرا شد. بازيگر «ماه در آب» درباره علت انتخاب متون دهه80 هم مي‌افزايد: در اين دهه دست نويسندگان به نوعي بازتر بود و آثار خوبي به نگارش درآمد كه بعدها يا اجازه كار نيافتند يا مسكوت ماندند.

سرابي با اشاره به انتخاب متن‌ها يادآور مي‌شود: براي «افرا؛ ياروز مي‌گذرد» از بهرام بيضايي مجوز گرفتيم و ايشان با روي باز پذيرفت. قرار بود نمايشنامه‌ «17دي كجا بودي؟» اميررضا كوهستاني را كار كنيم كه با توجه به سفر وي در آن زمان و نياز به بازنويسي متن فرصت فراهم نشد. براي يك كار هم از محمد رحمانيان مجوز خواستيم كه ايشان استقبال نكرد و گفت دوست ندارد اثري از وي خوانده شود. آثاري از نغمه ثميني، جلال تهراني و محمد رضايي‌راد هم بود كه خيلي دوست داشتم كار كنيم اما محدوديت داشتيم.

اين صداپيشه درباره دلايل انجام اين كار يادآور مي‌شود: اقتصاد گريبانگير تئاتر شده و كار به جايي رسيده كه برخي نويسندگان بزرگ هم سراغ اجراهاي فوري يا كمدي‌هاي سخيف مي‌روند. در دي‌روز سعي كردم تمام معيارهاي فروش بليت را در حالي درنظر بگيرم كه نفع مالي در آن برجسته نباشد. يك گروه از چهره‌هاي توانا پروژه را همراهي مي‌كنند، كار در يك سالن خوب اجرا مي‌شود، قيمت بليت متعادل است و با همين ويژگي‌ها فروشي خوب خواهيم داشت. اين نشان مي‌دهد تئاتر صرفا براي درآمد نيست و مي‌خواهيم همه بدانند تأمين سليقه فرهنگي مخاطب تئاتر هم اهميت دارد.

سرابي كه فيلم سينمايي «دلم مي‌خواد» به كارگرداني بهمن فرمان‌آرا را در كارنامه دارد، مي‌گويد: متن‌ها را با اجازه از نويسندگان انتخاب كرديم و در زمان خوانش كوشيده‌ايم صاحبان اثر حضور داشته باشند. در غيراين صورت، يادداشتي از آنها در اول هر اجرا خوانده مي‌شود. برنامه‌ريزي و انتخاب 43بازيگر كاري بسيار سخت و فشرده بود و علي مرداني كمك كرد بازيگران، با سابقه‌اي كه دارند در اين پروژه گرد هم بيايند؛ ضمن اينكه حضور فردين خلعتبري انگيزه‌اي بزرگ براي توليد پروژه بود. موسيقي زنده و تم ثابت دارد.

  • دي‌روز با هنرنمايي ستارگان امروز

پروژه «دي‌روز» پنجشنبه ۱۸خرداد با خوانش نمايشنامه «افرا؛ يا روز مي‌گذرد» بهرام بيضايي آغاز شد و روز جمعه با «كوكوي كبوتران حرم» عليرضا نادري ادامه يافت. امروز نمايشنامه «تهران زير بال فرشتگان» نادر برهاني‌مرند با حضور پريناز ايزديار، پانته‌آ بهرام، مهرداد صديقيان و... روي صحنه مي‌رود و اجراي يكشنبه 21خرداد مربوط به «در مصر برف نمي‌بارد» محمد چرمشير با حضور مهدي سلطاني، مسعود كرامتي، حامد كميلي و ستاره پسياني است.

پايان‌بخش اين پروژه هم «يك دقيقه سكوت» محمد يعقوبي با هنرنمايي امير آقايي، سارا بهرامي، نازنين بياتي و پژمان جمشيدي است. به گفته علي سرابي، اتفاق اجتماعي هر 5متن فرديت زن در جامعه است و اگر دي‌روز در جلب نظر مخاطبان موفق باشد، در آينده 5متن ديگر براي خوانش انتخاب مي‌شود. ساعت آغاز اجراها 21و بهاي بليت‌ها 30، 35و 40هزار تومان است.

کد خبر 372615

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha