همشهری آنلاین: یکصد و پنجمین شماره آتیه نو، هفته نامه تخصصی بیمه‌های اجتماعی در ایران، ۱۳ خردادماه ۹۶ از سوی موسسه فرهنگی هنری آهنگ آتیه منتشر شد.

شماره ۱۰۵ هفته نامه آتیه نو منتشر شد

یکصد و پنجمین شماره آتیه نو، هفته‌نامه تخصصی بیمه‌های اجتماعی در ایران، با پرونده ویژه‌ای درباره راهکارهای دولت برای رفع معضل بیکاری، از تاسیس سامانه کارورزی تا پرهیز از توزیع غیرکارشناسی یارانه‌های نقدی، یکشنبه ۱۳ خردادماه ۱۳۹۶ توسط موسسه فرهنگی هنری آهنگ آتیه منتشر شد.

در اين شماره مي‌خوانيد:

صفحات ٢، ٣ و ٤ شماره اخیر آتیه نو به پرونده ویژه اختصاص دارد. پرونده این شماره آتیه نو بر مبنای گشایش سامانه کارورزی به طور خاص و سیاستگذاری‌های رفاهی دولت در راستای فقرزدایی به طور کلی، استوار است و در این میان آسیب شناسی توزیع منابع نقدی برای مبارزه با فقر هم مدنظر قرار گرفته است. پرونده ای که با دیدگاههای کارشناسی صاحبنظران و کارشناسانی چون دکتر محمود مسکوب، دکتر علاءالدین ازوجی، دکتر زهرا کریمی، مهرداد بائوج لاهوتی، ارغوان فرزین معتمد و حسن صادقی همراه است.

  • یارانه نقدی یا اشتغالزایی؟

در نخستین مطلب ویژه نامه این شماره آتیه نو می خوانیم: وعده حسن روحانی پیش از انتخابات بسیار بلندپروازانه به نظر می‌رسید، اما باید‌های وهوی انتخابات فرو می نشست تا متوجه شویم، پایه‌های این وعده با همکاری مجلس، پیش از این و در سال گذشته ریخته شده. گام اولی که دولت یازدهم در سال گذشته برداشت، سه برابر کردن یارانه افراد نیازمند تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی طبق راهبردهای برنامه ششم توسعه بود. بنا به گفته علی ربیعی، وزیر رفاه، با اجرای طرح فقرزدایی گسترده دولت، نیازمندان جامعه از کف حمایتهای اجتماعی بهره مند خواهند شد. اما گام بعدی، طبق توصیه های کارشناسان، اشتغالزایی بود. پیش از انتخابات، سامانه کارورزی دولت آغاز به کار کرد. سامانه‌ای که از حمایت بخش‌های مختلف دولت هم برخودار است. نشان به این نشان که محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس جمهور، نیز در روزهای گذشته تاکید کرده که طرح کارورزی جزء فوریتهای اجرایی ماههای پیش روی دولت است. محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه، نیز در نشستی خبری گفته که سامانه کارورزی فعال شده و این امکان برای فارغ التحصیلانی که مدرک دارند و نیازمند کارآموزی هستند، برقرار است تا در آن ثبت نام کنند.

  • سیاستهای رفاهی مهم است، نه فقیرشناسی!

محمود مسکوب، عضو هیئت علمی دانشگاه ایراسموس روتردام هلند، معتقد است یارانه های نقدی بیشتر ابزاری برای سیاستگذاری اجتماعی است تا تعدیل ساختاری در اقتصاد و مسئله ایران را در آن میداند که از ابتدا فقرمحور بودن یارانه ها را فراموش کرده است. وی با اشاره به برخی هزینه فرصتهای ازدست رفته در این قانون، به اعتبار برخی تجربه های جهانی، فرصت چهارساله دولت دوازدهم را بهترین موعدی میداند تا با برنامه ای مدون و در نظر گرفتن برخی ملاحظات و پیش نیازها، یارانه های نقدی را به مدار اصلی کارکردی خود که همان رفع فقر و محرومیت است، برگرداند. این گفتگو را در شماره اخیر آتیه نو بخوانید.

  • گامی برای اشتغال بیکاران تحصیلکرده

علاءالدین اِزوجی، مشاور وزیر و مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و آتیه نو درباره ویژگیها، سازوکار و اهداف سامانه کارورزی با وی گفت وگو کرده است. ازوجی می گوید: مشوقهای بیمه ای برای افزایش انگیزه کارفرمایان برای جذب کارورزان درنظر گرفته شده است. در واقع دولت علاوه بر پرداخت سهم بیمه حوادث کارگران که مبلغی ناچیز در حدود ١٠ هزار تومان است، ٢٣ درصد از سهم کارفرما را به طور کامل پرداخت کرده و به این طریق بنگاه را برای جذب کامل نیروهای جوان طرح کارورزی ترغیب می کند. سوابق اجرای طرح در سنوات گذشته نشان دهنده این موضوع است که حدود ٧٠ درصد دانش آموختگانی که در دوره کارورزی شرکت می کنند در همان بنگاه اقتصادی و یا بنگاه اقتصادی دیگر جذب می شوند.

  • اگر برجام نبود سود شستا صفر می شد!

سیدرضا نوروززاده را پیش از این به عنوان نماینده چند دوره مجلس می‌شناختند و سالها رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس بود. وی در خرداد ١٣٩٣ و در ابتدای دولت یازدهم با حکم محمدرضا نعمت زاده به ایدرو رفت، اما یکسال و نیم بعد، با سازمان گسترش و نوسازی خداحافظی کرد و به عنوان مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت منصوب شد. اما دوم تیر ١٣٩٥ مدیرعامل شرکت شستا شد؛ شرکتی که در دوره قبل با بحران اقتصادی و مدیریتی روبه رو شد. اما حالا به اعتقاد نوروززاده، شرایط تغییر کرده است. وی یکی از چالشهای کنونی شستا را نیروی انسانی مازاد میداند ولی اعتقاد دارد که کارآفرینی به جای اخراج نیروی کار باید در دستور کار قرار بگیرد. به گفته مدیرعامل شستا، هم اکنون مجموعه شستا سودده شده و بخشی از این موضوع را دستآورد برجام میداند. می توانید در شماره جدید آتیه نو بخشهایی از مشروح گفت وگوی روزنامه «اعتماد» با سیدرضا نوروززاده را بخوانید.

  • کاهش خطای پزشکی با پرونده الکترونیک سلامت

اگرچه عمدی در کار نیست و پزشک بدون قصد و غرض، بیماری را درست تشخیص نداده است و یا در مرحله درمان، مرتکب خطایی فاحش شده است اما مجموع این خطاها و قصور پزشکی، هرساله جان بسیاری از شهروندان را تهدید میکند. آمارهایی که اخیرا سازمان پزشکی قانونی از میزان خطاهای پزشکی منتشر کرده، چندان امیدبخش نیست و در این حوزه شاهد افزایش ٢٧ درصدی پرونده خطاهای پزشکی در سراسر کشور هستیم. براساس اعلام سازمان پزشکی قانونی، شمار پرونده های قصور پزشکی از ٥ هزار و ٦٧٠ مورد در سال ١٣٩٤ به ٧ هزار و ٢١٤ مورد در سال گذشته افزایش یافته است. همچنین براساس این گزارش از ٧ هزار و ٢١٤ پرونده قصور پزشکی که سال گذشته در کمیسیونهای سازمان پزشکی قانونی بررسی شد، ٣ هزار و ١٢٦ پرونده منجر به محکومیت و ٤ هزار و ٨٨٨ مورد نیز تبرئه شده است.

  • همه چیز درباره بیمه رانندگان

مشاور آتیه نو در این شماره هم به سوالات بیمه ای خوانندگان پاسخ داده است. پرسش و پاسخهای این شماره به بیمه رانندگان اختصاص دارد.

  • سایر مطالب شماره ١٠٥ آتیه نو:

کارورزی؛ راه حلی موقت برای اشتغالزایی
تامین ٩٥ درصد منابع تامین اجتماعی از محل حق بیمه ها
سیاستگذاری خرد؛ راه حل دولت دوازدهم برای مشکلات بنگاهها
عدالت و برابری در گفتمان امام خمینی (ره)
این تفاهمنامه به سود کارگران نانواییها تمام خواهدشد
اختصاص ٦٦ درصد هزینه های تامین اجتماعی به مستمری بازنشستگی
مصرف منطقی دارو با نسخه الکترونیک
دریافت خدمات درمانی با ارائه کد ملی
نظام ارجاع داخلی بیماران تا پایان امسال سراسری میشود
فیلم دیدن در انتهای شب
نجارها را بلند صدا بزنید!
مثل عروسک‌هایم آرزو دارم
پلاستیکها را بچه ها جمع می کنند، سودش را واسطه ها می برند
و ...

کد خبر 372289

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha