همشهری آنلاین: عربستان سعودی، مصر، بحرین و امارات روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند. این چهار کشور با این اتهام که قطر باعث بی‌ثباتی در منطقه می‌شود روابط دیپلماتیک با این کشور را قطع کردند.

qatar outline

عربستان سعودی این خبر را از طریق آژانس سعودی پرس منتشر کرد

مصر و امارات قطع روابط با قطر را در خبرگزاری‌های دولتی خود اعلام کردند

بحرین در بیانیه وزارت خارجه خود گفت روابط با قطر را قطع می‌کند و همه دیپلمات‌های قطری باید ظرف ۴۸ ساعت بحرين را ترک کنند.

عربستان، مصر، بحرین و امارات با این اتهام به قطر که باعث بی‌ثباتی در منطقه می‌شود روابط دیپلماتیک با این کشور را قطع کرده‌اند.سایت شبکه الجزیره گزارش داد، بنا بر اعلام خبرگزاری رسمی عربستان "واس"، حریم هوایی و دریایی و زمینی عربستان به صورت دو طرفه به روی قطر طی ۲۴ ساعت مسدود شده است و ورود و عبور قطری‌ها به عربستان بنا به دلایل امنیتی پیشگیرانه ممنوع شده است.

به موجب گزارش این خبرگزاری سعودی، عربستان شهروندانش را از سفر به قطر و اقامت در این کشور یا رفت‌وآمد از طریق این کشور منع کرده است.

این کشورها قطر را به حمایت از گروه‌های تروریستی از جمله اخوان المسلمین متهم کرده‌اند.

عربستان سعودی اعلام کرده است: این حرکت برای حفاظت در برابر "تروریسم و افراط گرایی" لازم است. گفته می‌شود عربستان همه نیروهای قطری را از ائتلاف عربی در جنگ در یمن خارج کرده است.

ریاض همه کشورهای "برادر و دوست خود" را هم دعوت به چنین کاری کرده است.

خبرگزاری بحرین نیز گزارش داد، وزارت خارجه بحرین نیز به افراد هیئت دیپلماتیک قطر ۴۸ ساعت فرصت دادند خاک این کشور را ترک کنند. دولت بحرین هم حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای قطری و نیز بنادر و آب‌های منطقه‌ای‌اش را به روی قطر بسته است.

منامه همچنین به افراد مسافر و قطری‌های مقیم بحرین ۱۴ روز مهلت داده تا این کشور را ترک کنند.

این کشور که تابع عربستان است و از آن دستور می‌گیرد بلافاصله همین شیوه عربستان را اجرا کرده و به دلیل عدم اجازه ندادن به شهروندان قطری برای ورود به خاکش یا عبور از این کشور پوزش خواسته است!

بحرین همچنین شهروندانش را از سفر به قطر و اقامت در این کشور بازداشته است.

امارات نیز بیانیه عربستان و بحرین را در زمینه قطر تایید کرده است.

خبرگزاری امارات نیز گزارش داد، دولت امارات به افراد مقیم و مسافران قطری ۱۴ روز فرصت داده خاک این کشور را به بهانه تدابیر پیشگیرانه ترک کنند.

وزارت خارجه مصر نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد، مصر حریم هوایی و بنادر دریایی خود را به روی تمامی هواپیماها و کشتی‌های قطری در راستای حفظ امنیت ملی خود بسته است.

در این بیانیه آمده است، تدابیر لازم را به کشورهای دوست و برادر خود و شرکت‌های عربی و بین‌المللی ابلاغ خواهد کرد تا همین تدابیر را در مورد کشتی‌ها و وسایل نقلیه دریایی خود که رهسپار دوحه هستند، اجرا کنند.

روابط دوحه با همسایگان عربش از ۲۴ مه زمانی که رسانه‌های قطری اظهاراتی منسوب به تمیم بن حمد، امیر قطر را منتشر کردند که دربرگیرنده خطوط کلی سیاست قطر بود و هیچ هماهنگی با دیدگاه شورای همکاری خلیج فارس نداشت منتشر کردند در حالی که قطر عضو آن بوده و باید به سیاست‌های آن پایبند باشد.

امیر قطر در این اظهارات گفته بود، دوحه پایگاه آمریکایی العدید را به علت حمایتش از طمع‌ورزی‌های کشورهای همسایه‌ عربش در خود جای داده و این پایگاه تنها فرصت آمریکا برای داشتن نفوذ نظامی در منطقه است. قطر با اسرائیل در ارتباط است.

امیر قطر ایران را وزنه منطقه‌ای و اسلامی توصیف کرده بود که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و کشورش روابط قوی‌اش را با آمریکا و ایران در آن واحد حفظ خواهد کرد. درگیری با ایران به ویژه به این دلیل که ان قدرت بزرگ منطقه است مصلحت نیست.

تمیم بن حمد حزب الله لبنان را هم جنبش مقاومت خوانده بود.

اما قطر با مشاهده جنجالی که به دلیل این اظهارات بلند شد، اعلام کرد که سایت خبرگزاری رسمی این کشور هک شده است و این اظهارات را از سایت برداشته و افزود، این اظهارات به امیر قطر نسبت داده شده است.

کد خبر 372213

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha