یکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۱
۰ نفر

پس از گذشت حدود ۶‌ ماه از شروع عملیات نیروهای کرد مورد حمایت آمریکا برای آزادسازی رقه، گزارش‌هایی از توافق احتمالی میان این نیروها و تروریست‌های داعش برای عقب‌نشینی از این شهر منتشر شده است.

رسانه‌هاي روس به نقل از منابع خود در وزارت دفاع اين كشور گزارش داده‌اند كه فرماندهان گروه نيروهاي دمكراتيك سوريه (اس‌دي‌اف) به توافقي با داعش رسيده‌اند تا نيروهاي اين گروه بدون نبرد و در امنيت كامل شهر رقه را ترك كنند. رقه پايتخت خودخوانده داعش در سوريه است و عمليات آزادسازي آن جنجالي بوده و باعث تنش ميان تركيه و آمريكا شده است.

بخش اعظم اس‌دي‌اف را نيروهاي يگان‌هاي مدافع خلق (ي‌پ‌گ) تشكيل مي‌دهند كه آنكارا آن را گروه تروريستي مي‌خواند. نيروهاي كرد تمايل بسيار زيادي براي تصرف رقه دارند تا آن را مثل برخي ديگر از مناطق شمال سوريه براي هميشه تحت كنترل خود نگه دارند.
براساس گزارش منتشر شده نيروهاي دمكراتيك سوريه با داعش توافق كرده‌اند كه نيروهاي اين گروه از جنوب رقه به حمص يا پالميرا بروند.

اسپوتنيك به نقل از منابع خود در وزارت دفاع روسيه گزارش داده كه مسكو به هيچ عنوان اجازه اجرايي شدن چنين توافقي را نخواهد داد و جنگنده‌هاي روسيه جلوي خروج نيروهاي داعش از رقه به بخش جنوبي را خواهند گرفت. روز شنبه هم جنگنده‌هاي روسيه ۱۲۰نفر از نيروهاي گروه تروريستي داعش را كه سعي داشتند از شهر رقه فرار كنند هدف قرار دادند.


بخش‌هايي كه در اين توافق براي عقب‌نشيني تروريست‌هاي داعش درنظر گرفته شده دقيقا مناطق حضور ارتش سوريه و نيروهاي متحد اين كشور به‌حساب مي‌آيد. نيروهاي ارتش سوريه در حال نبردي سخت در مناطق راهبردي جنوب حمص هستند و اين احتمال وجود دارد كه نيروهاي داعش رقه را براي افزايش توان خود در جنوب حمص رها كنند.

  • تكذيب كردها

به‌دنبال انتشار اين گزارش اما نيروهاي كرد ي‌پ‌گ اين مسئله را تكذيب كردند. نوري محمود، سخنگوي ي‌پ‌گ اعلام كرده كه گزارش توافق با داعش براي زير سؤال بردن مبارزه و نبرد نيروهاي كرد در سوريه منتشر شده و چنين توافقي صورت نگرفته است.
اس‌دي‌اف اما روز گذشته بار ديگر بر ضرب‌الاجل تسليم شدن نيروهاي داعش تأكيد كرده است.

اين گروه در بيانيه‌اي اعلام كرده كه براي جلوگيري از خونريزي بيشتر، نيروهاي داعش تا پايان ماه مي فرصت دارند تسليم شوند و در امان باقي بمانند. نيروهاي دمكراتيك سوريه مورد حمايت آمريكا هستند و واشنگتن علاوه بر آموزش اين نيروها آنها را مجهز به تسليحات پيشرفته و راهبردي كرده است. روز گذشته از عمليات نيروهاي كرد تصاويري منتشر شد كه آنها را در حال استفاده از سامانه موشك‌هاي پيشرفته زمين به هواي هاوك MIM23 نشان مي‌دهد.

  • تصرف مناطق راهبردي توسط ارتش سوريه

ارتش سوريه و نيروهاي متحد اين كشور درگير نبردي مهم و گسترده در صحراي جنوب شرق حمص هستند و موفق شده‌اند بخش وسيعي از اين منطقه را آزاد كنند. نيروهاي ارتش سوريه در ادامه پيشروي‌هاي خود در حومه حمص، مناطق العليانه و تپه راهبردي الطفحه را تحت كنترل كامل خود درآوردند. تپه راهبردي الطفحه در شمال فرودگاه التيفور قرار دارد كه از وجود نيروهاي داعش پاكسازي شده است.

براساس گزارش‌هاي منتشر شده نيروهاي ارتش سوريه طي روزهاي گذشته مناطقي به اندازه نيمي از مساحت لبنان را كه در نزديكي محل درگيري قرار دارد را آزاد كرده‌اند. مناطق آزاد شده راهبردي بوده و به نيروهاي سوريه امكان مي‌دهد كه تروريست‌هاي داعش را تا ديرالزور كه يكي از آخرين پايگاه‌هاي داعش در سوريه به‌حساب مي‌آيد، تعقيب كنند.

منابع نظامي سوريه گزارش داده‌اند كه نيروهاي ارتش سوريه ۵ تا ۶ هزار كيلومترمربع از مناطق بياباني اين منطقه را تحت كنترل خود درآورده‌اند و توانسته‌اند منابع نفتي و معدني را كه داعش از آنها استفاده مي‌كرد پس بگيرند. تصرف اين مناطق، كنترل نيروهاي داعش را تا پالميرا گسترش مي‌دهد و جاده مهم ارتباطي پالميرا به دمشق را براي نيروهاي سوري امن مي‌كند.
اين مناطق طي سال‌هاي گذشته حياط خلوت داعش بود و تحركات آنها از رقه به پالميرا و ديرالزور از اين مناطق صورت مي‌گرفت.

  • نامه به سازمان ملل براي توقف حملات آمريكا

دولت سوريه طي نامه‌اي به سازمان ملل به‌صورت رسمي خواستار توقف حملات هوايي ائتلاف آمريكا در خاك اين كشور شده است. به گزارش راشاتودي اين درخواست به‌دنبال كشته شدن ۳۵غيرنظامي در حملات هوايي ائتلاف طي هفته گذشته صورت گرفته است. در اين نامه سوريه آمده است كه حملات هوايي آمريكا به تروريست‌‌ها براي حمله عليه نيروهاي سوريه كمك مي‌كند.

کد خبر 371649

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha