همشهری آنلاین: نشست سران گروه ۷ با انتشار بیانیه‌ای پایان یافت. سران ۷ کشور صنعتی جهان در این اجلاس ۲ روزه در جنوب ایتالیا تنها در خصوص مبارزه با تروریسم به توافق رسیدند و سایر موضوعات مهم از جمله مساله تغییرات اقلیمی به بعد موکول شد.

نشست نه چندان موفق گروه ۷ پایان یافت | تفاهم در مورد مبارزه با تروریسم

به گزارش ایرنا، این نشست كه روز شنبه پايان يافت، پرچالش ترین اجلاس بشمار می‌رود، به طوري كه «انگلا مرکل» صدر اعظم آلمان با نارضایتبخش خواندن آن، از شرکت در کنفرانس مطبوعاتی خودداری کرد.

رهبران گروه 7 پس از 2 روز بحث در باره تغییرات اقلیمی، مساله مهاجرت و تجارت بین‌المللی، فقط در مورد مبارزه با تروریسم تفاهم کردند.

اعضای این گروه نتوانستند در مسئله تغییرات اقلیمی به اجماع برسند. این موضوع به هفته آینده موکول شد تا ترامپ تصمیم قطعی خود را بگیرد.

در بیانیه این نشست به مساله پناهجویان نیز اشاره و تاکید شده است، با توجه به رعایت حقوق بشر، هر کشور می تواند بنا به منافع داخلی مرزهای خود را کنترل کند.

در بیانیه گروه 7 آمده است: ما بر تعهد خود برای باز نگه داشتن بازارها و حمایت از تولیدات داخلی تاکید می کنیم و در مقابل عملیات تجاری غیر منصفانه قاطع هستیم.

پائولو جنتیلونی نخست وزیر ایتالیا در پایان چهل و سومین اجلاس سران گروه 7 گفت: در این نشست بحث واقعی‌تری نسبت به نشست های قبلی انجام شد. این اجلاس فرصتی برای شناسایی اختلافات و روشن کردن تفاوت‌ها بود.

وی افزود: در این نشست بحث‌های تندی در باره تجارت بین المللی شد و راه حل منطقی در این خصوص بدست آمد.

وی گفت: ما متعهد به یک سیستم می شویم و می خواهیم که سازمان تجارت جهانی به موفقیت برسد.

به گفته نخست وزیر ایتالیا تعهد مبارره با تروریسم بزرگترین موفقیت این اجلاس است. مقرر شد تا این مبارزه به اینترنت نیز گسترش یافته و پروایدرهای اینترنتی محتوای تروریستی را از سایت‌ها حذف کنند.

وی افزود: در این نشست در باره موضوعات ژئوپلیتیک و از بحران لیبی تا سوریه و کره شمالی نیز بحث شد.

اجلاس سران گروه 7 روز جمعه در شهر تائورمینا در جزیره سیسیل با حضور سران کشورهای ایتالیا، ژاپن، آمریکا، کانادا، آلمان، فرانسه و انگلیس و نمایندگان اتحادیه اروپا کار خود را آغاز کرد و روز شنبه در حالی به کار خود پایان داد که آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از شرکت در کنفرانس مطبوعاتی خودداری کردند.

این چهارمین اجلاس گروه 7 از زمانی بود که روسیه در آن شرکت نداشت. روسیه از سال 2014 و در پی بحران اوکراین از این گروه کنار گذاشته شد.

در این نشست پائولو جنتیلونی نخست وزیر ایتالیا، جاستین ترودو نخست وزیر کانادا ، دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا، انگلا مرکل صدراعظم آلمان، ترزا می نخست وزیر انگلیس، شینزو ابه نخست وزیر ژاپن و امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و همچنین جین کلاود جانکر رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و دونالد تاسک رئیس شورای اتحادیه اروپا حضور داشتند.

جنتیلونی، می، مکرون و ترامپ برای نخستین بار در اجلاس گروه 7 شرکت کردند.

شهر تائورمینا محل برگزاری اجلاس نیز در طول این مدت چهره‌ای کاملا امنیتی و زرهی به خود گرفته و حدود 10 هزار نیروی نظامی و انتظامی ماموریت حفظ امنیت سران کشورهای صنعتی را بر عهده داشتند.

کد خبر 371621

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha