همشهری آنلاین: مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران مطالعه‌ای در خصوص بررسی اپیدمیولوژیک تأثیر آلودگی صوتی بر سلامت جسم و بهداشت روانی شهروندان را در دستور کار خود دارد.

بررسی تأثیر آلودگی صوتی بر سلامت و بهداشت روانی شهروندان

به گزارش مهر، ازدیاد روزافزون جمعیت و توسعه فزاینده فن‌آوری، محیط زیست انسان را در معرض آلودگی‌ها و عوامل مخاطره‌آمیز محیطی بسیاری قرار داده که یکی از آنها آلودگی صوتی است.

مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی خدمات شهری و محیط زیست مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران گفت: طی قرن اخیر، همگام با پیشرفت تکنولوژی و تولید اقسام مختلف وسایل حمل‌ونقل و اقلام متنوع صنعتی، میزان تولید صدای ناخواسته و آلودگی صوتی به سرعت افزایش یافته و اثرات زیانباری بر بهداشت روانی شهروندان داشته است؛ به‌طوری ‌که سازمان بهداشت جهانی (WHO) آلودگی صوتی در شهرهای بزرگ را به عنوان سومین نوع آلودگی‌های خطرناک بعد از آلودگی آب و هوا معرفی می‌کند.

وی عنوان کرد: علی‌رغم حساسیت موضوع و اهمیت پرداختن به عوارض ناشی از مواجهه با سطوح غیرمجاز صدا، فقدان یک مطالعه جامع با تأکید بر مشخص ‌نمودن اثرات جسمی و روحی ناشی از آلودگی صوتی در شهر تهران احساس می‌شود؛ و این در حالی است که ازدحام جمعیت و حجم بالای ترافیک در این شهر پرتراکم، شدت آلودگی صوتی شهر تهران را در وضعیت بحران قرار داده است.

رضا بصیری افزود: بدیهی است که این میزان از آلودگی می‌تواند موجب بروز بیماری‌های متعدد جسمی و روحی در میان شهروندان گردد و نتیجه آنکه توجه به این معضل و کنترل آن را بیش از پیش ضروری می‌سازد؛ لذا لازم است در یک مطالعه جامع و تمام‌ شمول و با تأکید بر عوارض آلودگی صوتی در شهر تهران، تأثیر آن بر سلامت جسم و بهداشت روانی شهروندان به دقت مورد بررسی قرار گرفته و پس از شناسایی ابعاد مختلف آن، با آگاهی‌رسانی صحیح به آحاد جامعه، از طریق کنترل منابع انتشار و کاهش مواجهه با این منابع، در جهت کاهش این عوارض گام برداشت.

گفتنی است مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با توجه به اهمیت موضوع، و وفق بند نهم مصوبه 2115 شورای اسلامی شهر تهران، فرایند عقد قرارداد مطالعه‌ای در خصوص بررسی اپیدمیولوژیک تأثیر آلودگی صوتی بر سلامت جسم و بهداشت روانی شهروندان را در دستور کار خود دارد. در این پژوهش میزان تأثیرات آلودگی صوتی بر سلامت جسم از جمله افزایش بیماری‌های قلبی- عروقی، دیابت، وزوز گوش، فشار خون، اختلال در مکالمه، افت شنوایی، خستگی، روند پیری، سردرد، حوادث کار و دردهای عصبی و نیز تأثیرات آلودگی صوتی بر بهداشت روحی-روانی شهروندان از جمله افزایش اختلال خواب، آزار صوتی، استرس، سلامت عمومی، خشونت و تأثیرات اجتماعی مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.

کد خبر 371559

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha