مجموع نظرات: ۰
شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۰
۰ نفر

عباس ثابتی راد: با وجود آنکه بیش از ۲۰میلیون نفر از جمعیت کشور در بافت‌های فرسوده شهری زندگی می‌کنند، اما همچنان روند نوسازی ساختمان‌هایی که سقف لرزانشان باقی است، بسیار کند پیش می‌رود.

مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران بارها اعلام كرده‌ كه ميزان مشاركت در نوسازي بافت فرسوده در شهر تهران افزايش قابل توجهي يافته‌است، اما هم فتح‌اللهي و هم ديگر مسئولان از روند كند نوسازي در شهرهاي ديگر كشور ابراز گلايه كرده‌اند. در تازه‌ترين اظهارات، رئيس فراكسيون مديريت شهري مجلس شوراي اسلامي از تحقق 40درصدي اهداف برنامه پنجم توسعه در كشور طي سال‌هاي گذشته خبر داده است؛ برنامه‌اي كه قرار بود روند نوسازي خانه‌هاي فرسوده در شهرهاي كشور را با سرعت 10درصدي به ازاي هر سال به پيش ببرد، اما نتوانست.

تهران يك الگوي مناسب براي نوسازي بافت‌هاي فرسوده است. اين شهر با وجود تمام موانع، اما با تكيه بر سياست‌هاي تشويقي درست و كارشناسي توانسته‌است، به مرز 38درصدي رشد در نوسازي برسد؛‌يعني از مجموع 205هزار پلاك فرسوده و خانه‌هاي فرسوده شهري در اين شهر، بالغ بر 77هزار خانه فرسوده نوسازي شده است و 128 هزارخانه نيازمند نوسازي هستند. در همين ارتباط رئيس فراكسيون مديريت شهري و روستايي مجلس گفت: نوسازي بافت‌هاي فرسوده تنها با آگاهي بخشي از وجود امتيازات و تخفيف‌هاي موجود دولتي و شهري تسريع مي‌شود. مهرداد بائوج لاهوتي درخصوص نوسازي بافت‌هاي فرسوده كشور گفت: عدم‌آگاهي مردم از امكانات، تسهيلات و بسته‌هاي تشويقي نوسازي و بهسازي بافت‌هاي فرسوده مهم‌ترين مانع اجراي اين كار است. افرادي كه در پايتخت اقدام به سرمايه‌گذاري در بافت فرسوده كنند از تخفيف‌هاي خاصي برخوردار مي‌شوند به نوعي كه 50درصد عوارض را دولت پرداخت كرده و تنها 50درصد عوارض را شهرداري اخذ مي‌كند، همچنين از پرداخت انشعابات برق، آب و گاز معاف مي‌شوند. وي افزود: با وجود اين، مردم بايد از اين نوع امتيازات و تسهيلات مطلع شوند تا روند نوسازي و بهسازي بافت‌هاي فرسوده تسريع شود.

بافت‌هاي فرسوده عموما بافت‌هاي با ارزش شهري هستند بنابراين اصلاح اين مجموعه‌ها از ضرورت بالايي برخوردار است. لاهوتي يادآور شد: تا پايان سال برنامه پنجم توسعه مي‌بايست 50درصد بافت‌هاي فرسوده نوسازي شوند، اما متأسفانه تنها حدود 40درصد هدف تحقق يافت. در برنامه ششم توسعه نيز تكاليفي براي دولت و شهرداري تعيين شده كه ضمن اطلاع‌رساني به مردم و ادامه ارائه بسته‌هاي تشويقي سرعت آن افزايش خواهد يافت. لاهوتي تصريح كرد: در قانون برنامه ششم توسعه وزارت مسكن و شهرسازي و شهرداري‌ها موظف به نوسازي 10درصد از بافت‌هاي فرسوده شهري شده‌اند كه تسهيلات و بودجه مورد نياز آن در بودجه‌هاي سنواتي ديده مي‌شود. شهرهاي ايران در حدود 80هزار هكتار بافت فرسوده دارند و اين رقم براي تهران در حدود 3هزار و 200هكتار است.

  • رشد صدور پروانه در پايتخت

مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران ضمن ابراز اميدواري درخصوص استمرار روند رشد تعداد پروانه‌هاي صادره در بافت‌هاي فرسوده در سال‌جاري، اظهار داشت: در فروردين‌ماه سال گذشته تعداد 62پروانه در بافت‌هاي فرسوده صادر شده درحالي‌كه در فروردين‌ماه سال‌جاري اين تعداد به 83مورد رسيده است.

به گفته وي، آمار تعداد پروانه‌هاي صادره در محدوده‌هاي خارج از بافت‌هاي فرسوده در فروردين سال‌جاري در مقايسه با فروردين سال 95، كاهش يافته است. عبادالله فتح‌اللهي در ادامه از افزايش 69/6درصدي رشد تعداد پروانه‌هاي تجميعي صادره در بافت‌هاي فرسوده در فروردين‌ماه خبر داد و يادآور شد: تعداد پروانه‌هاي تجميعي صادره در خارج از بافت‌هاي فرسوده در سال گذشته منفي 3/15درصد بوده است.

دبير ستاد بازآفريني پايدار كلانشهر تهران تصريح كرد: رشد صدور پروانه در فروردين‌ماه سال گذشته براساس شاخص زيربناي ناخالص5/5درصد، تعداد واحد مسكوني7/8درصد و تعداد پلاك‌ها 38/2درصد بوده‌است. مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران با اشاره به اينكه توانسته‌ايم 20تا 25درصد هزينه ساخت را كاهش دهيم، گفت كه خوشبختانه هزينه انشعاب آب، برق و گاز را در بافت فرسوده رايگان اعلام كرديم كه اين اقدام براي سال 95اجرايي شده و به تمامي دستگاه‌ها اعلام‌شده است.

  • اهميت سياست‌هاي تشويقي

سياست‌هاي تشويقي كه از سوي شهرداري تهران اعلام شده‌است، باعث شد تنها در فروردين‌ماه سال‌جاري به‌رغم ركود ساخت‌و‌ساز، صدور پروانه ساختماني در حدود 34درصد رشد داشته باشد. مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران از افزايش33/9درصدي رشد پروانه‌هاي صادره در بافت‌هاي فرسوده در فروردين‌ماه خبر داد. عبادالله فتح‌اللهي با اشاره به افزايش ميزان بهره‌مندي شهروندان از تخفيفات عوارض صدور پروانه در بافت‌هاي فرسوده، خاطرنشان كرد: تعداد پروانه‌هاي صادره در اين بافت‌ها در فروردين‌ماه 96در مقايسه با همين‌ماه در سال 95، 33/9درصد (نقطه به نقطه) رشد داشته است. اين در حالي است كه درصد رشد تعداد پروانه‌هاي صادره در خارج از بافت فرسوده در همين بازه زماني 17/3- درصد بوده است.

کد خبر 371408

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha