مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۵
۰ نفر

دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران از افزایش ۹۱/۷ درصدی پروانه‌های تجمیعی صادره در بافت‌های فرسوده در فروردین و اردیبهشت‌ماه سال‌جاری خبر داد، آن‌هم درست زمانی که رکود در ساخت و ساز، طی ۵سال گذشته در مجموع به مرز ۶۰درصد رسیده‌است.

سال‌90 پررونق‌ترين سال در عرصه ساخت‌وساز تهران و شهرهاي مختلف كشور بود. پروانه احداث ساختمان در تهران نسبت به سال قبل يعني سال 89 با 74/9 درصد رشد همراه بود، اما ركود از سال91 آغاز شد. در سال 91 و در نخستين سال از ركود ساخت و ساز، كاهش 20درصدي در ساخت‌وساز را پايتخت تجربه كرد.

سال بعد يعني 92 باز هم كاهش 10درصدي در ساخت‌وساز رخ داد و در سال‌93 نيز براي سومين سال پياپي ركود به مرز 52درصد رسيد. اين روند در سال بعد نيز 24درصد رشد منفي را شاهد بود و در نهايت در سال 95 نيز روند كاهشي در صدور پروانه ساختماني با ثبت 20درصد رشد منفي ادامه يافت. اين درحالي است كه در 2‌ماه نخست سال‌جاري، نوسازي بافت‌ فرسوده پايتخت رشدي 91درصدي را تجربه كرده‌است.

عبادالله فتح‌اللهي، درباره تسهيلات و مشوق‌هاي ويژه ساخت‌وساز در بافت‌هاي فرسوده گفت: در صدور جواز براي عوارض، تراكم، پايان كار و تشريفات اداري هم مشوق‌هايي درنظر گرفته شده است. وي با بيان اينكه تسهيلات مالي براي نوسازي در بافت‌فرسوده درنظر گرفته شده‌است، ادامه داد: وام مربوط به تسهيلات را دولت و شهرداري تقبل مي‌كنند و هزينه مهندس ناظر هم حذف شده‌است كه 50درصد اين هزينه را شهرداري و 50درصد بقيه از طريق پروژه پرداخت مي‌شود.

دبير ستاد بازآفريني پايدار كلانشهر تهران گفت: سال گذشته 70ميليون تومان وام قرض‌الحسنه براي نوسازي بافت فرسوده در تهران مصوب شد. او ادامه داد: با اين روش حدود 30درصد هزينه ساخت به نفع مالكان كاهش يافته‌است.

اين اقدام‌ها نشانگر اين است كه همكاري مردم و مسئولان مشوقي در رشد و سازندگي است و اگر ما با اين روند پيش برويم تا پايان سال، 40درصد رشد ساخت‌وساز خواهيم داشت. با وجود اين از سال 95به بعد ساخت‌وساز 6درصد رشد پيدا كرده و اين به‌دليل هماهنگي دولت و مردم بوده است.

  • ركود همچنان باقي است

بعد از 5سال ركود جدي در ساخت‌وساز پايتخت، نوسازي بافت فرسوده تهران، موتور محرك اقتصاد مسكن پايتخت شده‌است. درست زماني كه حتي مديريت شهري از كاهش جدي درآمدهاي ناشي از ساخت‌وساز در شهرها گلايه‌مند‌ است، با نوسازي بافت‌هاي فرسوده، علاوه بر ايمن‌سازي‌ ساختمان‌ها و رفع آسيب‌هاي اجتماعي ناشي از فرسودگي بناها، ساخت‌وساز نيز رمق جدي گرفته‌است.

مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران با اشاره به‌ دستاوردهاي اجراي بسته تشويقي نوسازي، از افزايش 91/7درصدي رشد پروانه‌هاي تجميعي صادره در بافت‌هاي فرسوده در فروردين و ارديبهشت‌ماه سال‌جاري خبر داد و تصريح كرد: تعداد پروانه‌هاي صادره در بافت‌هاي فرسوده در فروردين و ارديبهشت‌ماه 96 در مقايسه با ماه‌هاي مشابه در سال‌95، 64/7درصد (نقطه به نقطه) رشد داشته است. اين در حالي است كه درصد رشد تعداد پروانه‌هاي صادره در خارج از بافت فرسوده در همين بازه زماني 1/3- درصد بوده‌است.

فتح‌اللهي گفت: طبق آمارها يك‌چهارم بافت‌هاي فرسوده درگير مسئله معبر اختصاصي است كه البته تخفيف‌هاي جديد تاحدودي گره نوسازي در بافت فرسوده را حل مي‌كند. وي ادامه داد: هم‌اكنون بيشترين مشكل بافت فرسوده تهران در قطعات زير ۱۰۰ متر است. براي حمايت از نوسازي در اين بخش هم تسهيلات و حمايت‌هايي درنظر گرفته شده‌است. دبير ستاد بازآفريني پايدار كلانشهر تهران با اشاره به اينكه در سال95 ميانگين مساحت واحدهاي مسكوني داخل بافت فرسوده از 73مترمربع به 76مترمربع افزايش يافته است، خاطرنشان كرد: ميانگين مساحت كشوري 75مترمربع است كه اين امر نشان از رشد 3درصدي متوسط مساحت واحدهاي مسكوني در بافت‌هاي فرسوده دارد.

  • يك تجربه و يك الگو

تجربه نوسازي بافت فرسوده شهري، الگويي موفق از مديريت يكپارچه شهري بود. به‌گونه‌اي كه 23دستگاه اجرايي كه براساس قانون برنامه سوم و چهارم و پنجم توسعه مي‌بايست وظايفشان در اختيار شهرداري قرار گيرد، براي نوسازي بافت‌هاي فرسوده همكاري نزديكي با مديريت شهري تهران داشتند.

دبير ستاد بازآفريني پايدار كلانشهر تهران ادامه داد: 32دستگاه در فرايند نوسازي مسئول هستند كه تنوع مسئوليت‌ها هم در روند نوسازي بافت‌هاي فرسوده تأثير دارد. نظر ما روي تخريب و نوسازي است البته مرمت و نوسازي هم اهميت دارد، البته كوچه‌ها هم بايد بازسازي شوند تا رفت‌وآمد به سهولت انجام شود.

  • براي نوسازي به كجا مراجعه كنيم؟

هم‌اكنون 49دفتر خدمات نوسازي در 149محله فرسوده تهران مستقر هستند. شهروندان ساكن در بافت‌هاي فرسوده مي‌توانند براي مشاوره و اطلاع از خدمات نوسازي به دفاتر خدمات نوسازي مستقر در محل سكونت خود مراجعه كنند. همچنين هر شهروند مي‌تواند شماره پلاك منزل خود را وارد سيستم اتوماسيون كند تا بتواند از استاندارد بودن ساختمان خود آگاهي يابد. دفاتر خدمات نوسازي در محله‌هاي مختلف در اين زمينه‌ها اطلاعات لازم را در اختيار شهروندان قرار مي‌دهند و بافت‌هاي فرسوده و نيازمند بازسازي را مشخص مي‌كنند.

کد خبر 372803

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha