سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۳
۰ نفر

ترجمه نیلوفر قدیری: فرانسه این روزها شاهد بزرگترین موج اعتصاب‌های سراسری در سال‌های اخیر است.

اعتصاب‌ها از سه‌شنبه هفته گذشته و با اعتراض رانندگان قطارها و کارگران حمل‌ونقل عمومی به اصلاحات رئیس‌جمهوری شروع شد. چند روز بعد کارگران بخش انرژی،  دانش‌آموزان و وکلا در سراسر کشور هم به این اعتصاب سراسری پیوستند.

آغاز‌کننده این اعتصاب‌ها اتحادیه‌های کارگری خطوط آهن بودند. کارگران راه‌آهن و حمل‌ونقل عمومی برای دومین بار در ماه جاری است که دست به اعتصاب می‌زنند.

آنها قصد دارند جلوی تصویب اصلاحات نظام بازنشستگی فرانسه را که برای بیش از یک میلیون کارمند دولتی برنامه‌ریزی شده، بگیرند. هیچ زمانی برای پایان این اعتصاب گسترده از سوی اعتصاب‌کنندگان اعلام نشده است.

بر اساس اصلاحاتی که دولت سارکوزی قصد اجرای آن را دارد و آن را اعلام کرده، از این پس کارمندان دولتی باید به جای 5/37 سال پرداخت بیمه به صندوق بازنشستگی، 40 سال بیمه بپردازند و بعد بازنشسته شوند.

بر اساس قانون قبلی بعضی کارمندان دولتی حتی در 50 سالگی هم بازنشسته می‌شدند اما با اعمال اصلاحات جدید در نظام بازنشستگی، سن کارمندان بازنشسته افزایش خواهد یافت.

قضات و پرستاران هم بخش دیگر اعتراض و اعتصاب‌کنندگان اخیر فرانسه را تشکیل می‌دهند. قضات نگران اصلاحاتی هستند که درصورت اجرا به تعطیلی چندین دادگاه منجر می‌شود. پرستاران هم خواستار افزایش 4 درصدی حقوق خود هستند.

مجموع این درخواست‌‌ها و اعتراض‌ها اکنون سارکوزی را با چالش بزرگی در اولین سال دوران ریاست‌جمهوری خود در فرانسه روبه‌رو کرده‌است. به نوشته مطبوعات فرانسه و خبرگزاری این کشور، سارکوزی علاوه بر اصلاحات در نظام بازنشستگی قصد دارد تغییرات دیگری هم در شرایط کاری کارمندان دولتی ایجاد کند.

از جمله این تغییرات جنجالی، کاهش 20 هزار شغل تا سال آینده است. اعلام این خبر موجب شده تا کارمندان بخش‌های پست و مخابرات در روزهای اخیر سراسیمه به نشانه اعتراض به خیابان‌ها بیایند.

نشریه اشپیگل به نقل از کارشناسان اقتصادی فرانسه در گزارشی نوشت: تغییر نظام بازنشستگی موضوعی ضروری است که باید اجرا شود زیرا ادامه شرایط کنونی ممکن نیست و نظام بازنشستگی به این شکل دیگر نمی‌تواند جوابگوی کارمندان بازنشسته باشد.

سارکوزی هم در واکنش به این اعتصاب‌ها و اعتراض‌های گسترده در چند مصاحبه گفته است که برای تغییر فرانسه به این سمت انتخاب شده و مصمم است که به این راه ادامه دهد.

به گزارش روزنامه انگلیسی گاردین، اتحادیه‌های کارگری بخش‌های عمومی و دولتی فرانسه مانند بخش حمل‌ونقل در روزهای اخیر چندین نماینده برای مذاکره با دولت بر سر این اصلاحات جنجال‌برانگیز اعزام کرده‌اند اما این مذاکرات به نتیجه نرسیده است.

اتحادیه‌های کارگری، سارکوزی را متهم می‌کنند که هیچ انعطافی از خود نشان نمی‌دهد و نمی‌خواهد این مشکل را حل کند.

اعتراض‌های گسترده دانشجویان این موج اعتصاب و اعتراض سراسری در فرانسه را تشدید کرده است. دانشجویان به اصلاحاتی در قوانین آموزشی فرانسه اعتراض دارند که به دانشگاه‌های مستقل، خودمختاری بیشتری در اداره خود می‌دهد و به آنها امکان می‌دهد با شرکت‌های خصوصی همکاری بیشتری داشته باشند.

دانشجویان نگران آن هستند که با اجرای این اصلاحات، دولت بساط آموزش رایگان و عمومی را جمع کند و به‌طور کامل این بخش را خصوصی کند.

به همین دلیل دانشجویان همگام با کارمندان بخش‌های دولتی دست به اعتصاب زده و از شرکت در کلاس‌های درس و سمینارهای آموزشی خودداری می‌کنند. بعضی انجمن‌های چپگرای دانشجویی حتی به اتحادیه‌های کارگری پیوسته و در اعتصاب و اعتراض آنها حضور می‌یابند.

اکنون که یک هفته از شروع این اعتصاب سراسری می‌گذرد، نیمی از مدارس و ادارات در پاریس و شهرهای بزرگ فرانسه تعطیل شده و ترافیک هوایی کاملا در هم ریخته است. اداره‌های پست کار نمی‌کنند و دفاتر هواشناسی تعطیل شده‌اند.

مطبوعات فرانسه به خاطر این تحولات تکان دهنده، این روزها را در فرانسه « نوامبر سیاه» نامگذاری کرده‌اند. مشاوران و دستیاران سارکوزی به رسانه‌ها گفته‌اند که او قصد ندارد به شیوه تاچر اصلاحات بزرگ خود را اجرا کند بلکه می‌خواهد با گفت‌وگو این مسیر را به سرانجام برساند.

در دهه 1980 مارگارت تاچر، نخست وزیر وقت انگلیس که لقت بانوی آهنین را هنوز به‌دنبال دارد، با مجبور کردن اتحادیه‌های کارگری به پذیرش اصلاحات در قوانین کار، کار قابل توجهی انجام داد.

اکنون تحولات این روزهای فرانسه را با آن زمان در انگلیس مقایسه می‌کنند. سارکوزی که در چند ماهی که از شروع به کارش گذشته، کمتر آرام بوده و به همین دلیل یک رئیس‌جمهوری بیش‌‌فعال لقب گرفته، اکنون یک هفته است سخنرانی عمومی نداشته و به این ترتیب نشان داده که نمی‌خواهد به این جنجال دامن بزند.

اعتراض سراسری این روزهای کارمندان دولتی در فرانسه 2جنبه دارد: از یک طرف آنها به پایین بودن حقوق خود که باعث تضعیف قدرت خریدشان شده اعتراض دارند و از سوی دیگر نگران آن هستند که اصلاحات اعلام شده سارکوزی شرایط را در سال‌های آینده برای آنها سخت‌تر کند.

در فرانسه بیش از 2/5 میلیون نفر کارمند دولت هستند که این یک پنجم نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهد. سارکوزی تأکید کرده که این تعداد باید کاهش یابد تا بروکراسی اداری کم شود.

اولین گام در این مسیر استخدام نکردن یک نفر از 3 نفری است که قرار است تا سال 2008 جایگزین بازنشسته‌ها شود. اما با توجه به افزایش جمعیت فرانسه در سال‌های آینده، این روند باعث افزایش نرخ بیکاری خواهد شد.

در روزهای اخیر بیش از 4 میلیون کاغذ حاوی شعار برای اعتصابیون چاپ شده و دفاتر و مقرهای اتحادیه‌های کارگری شب و روز شاهد جلساتی است برای تعیین مسیر راهپیمایی و تجمع‌ها. در شهرهای مارسی، لیون و پاریس صف ترافیک شهری گاه به 350 کیلومتر می‌رسد.

سارکوزی هنوز میان مردم فرانسه محبوبیت دارد و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که 60 درصد مردم فرانسه هنوز از او حمایت می‌کنند. با توجه به روزهای پرآشوبی که مردم فرانسه می‌گذرانند، باید منتظر سیر نزولی این اقبال عمومی بود.

کد خبر 37114

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز