یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۵
۰ نفر

با نامه وزیر جهادکشاورزی به وزیر صنعت، معدن و تجارت، واردات گندم دوروم (گندم برای مصارف صنایع و شیرینی‌پزی) به کشور نیز ممنوع شد.

گندم

رشد توليد گندم، افزايش خريد تضميني و اعلام خودكفايي توليد گندم در سال گذشته از يك‌سو و افزايش ذخاير راهبردي و توليد داخل برخي انواع گندم وارداتي براي مصارف صنعتي و شيريني‌پزي موجب شد تا اخيرا محمود حجتي وزير جهادكشاورزي طي نامه‌اي به وزير صنعت خواستار ممنوعيت انواع گندم به كشور شود.

چالش واردات يا توقف ورود گندم خارجي به كشورمان با سير صعودي توليد اين محصول در كشورمان از سال94 به محل مناقشه وزارتخانه‌هاي جهادكشاورزي و صنعت، معدن و تجارت تبديل شد درحالي‌كه محمود حجتي، وزير جهادكشاورزي با استناد به آمارهاي رشد و خودكفايي در توليد گندم و برنامه‌ريزي براي صادرات اين محصول و وسوسه‌هاي نرخ خريد تضميني بالاتر گندم توليد داخل نسبت به قيمت تمام‌شده وارداتي و احتمال سودجويي برخي افراد براي واردات گندم و فروش تضميني آن به دولت تأكيد داشت،

بخش واردات و وزارت صنعت با استناد به كيفيت پايين گندم وارداتي براي مصارف خبازي و كمبود گندم دوروم براي مصارف صنايع و شيريني‌پزي، بر تداوم واردات برخي انواع گندم اصرار داشتند. اين روند موجب شد تا سر انجام در بهمن‌ماه سال‌1394 وزير جهادكشاورزي طي نامه‌اي به وزير صنعت اعلام كند كه در سال1395 نيازي به واردات گندم نيست و بايد از ثبت و سفارش اين محصول جلوگيري شود.

با وجود اين، واردات برخي انواع گندم در سال95 مشروط به پرداخت تعرفه 10درصدي، با ارز آزاد و دريافت مجوز از اين وزارتخانه شد و كارخانه‌هاي آرد نيز به شرط صادرات آرد قادر به واردات گندم به همان ميزان شدند. اما آمارهاي گمرك ايران در سال گذشته نشان مي‌دهد كه با واردات يك‌ميليون و 429هزار تن گندم به ارزش 365ميليون و 530هزار دلار، اين محصول بازهم جزو يازدهمين كالاي وارداتي به كشور بوده است. از سوي ديگر اختلافات قيمت جهاني گندم داخلي با خارجي، وسوسه زيادي براي وارد‌كنندگان گندم ايجاد كرد به‌نحوي كه وزير جهادكشاورزي در مقطعي به واردات اين محصول به‌دليل امكان قرارگيري در خريد تضميني گندم داخلي اعتراض كرد.

در نامه جديد حجتي به نعمت‌زاده كه روابط عمومي وزارت جهادكشاورزي آن را منتشر كرده با اشاره به موضوع افزايش ذخيره گندم دوروم بيش از نياز داخلي و توليد مازاد بر نيازآن در سال‌جاري، محمود حجتي از همتاي خود در وزارت صنعت خواسته كه جلوي واردات گندم دوروم نيز گرفته شود. در اين نامه اعلام شده است، با توجه به افزايش ذخيره گندم دوروم بيش از نياز داخلي و توليد مازاد بر نياز در سال‌جاري، ثبت سفارش جديد براي واردات گندم دوروم (با كد تعرفه 10011990) نيز ممنوع اعلام مي‌شود. در ضمن واردات انواع گندم (با كدهاي تعرفه‌اي 10019900 و 10011910) نيز كماكان ممنوع است.

کد خبر 370899

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha