تخریب و سرقت قندیل‌های غار چند میلیون ساله شیربند در دامغان سرانجام صدای اعتراض ابوالفضل حسن‌بیگی، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و نماینده مردم دامغان در مجلس را درآورد.

غار شیربند

 اين نماينده مجلس اعلام كرد: بازديد‌كنندگان از غار چند ميليون ساله شيربند قنديل‌هاي اين غار را از روي ناآگاهي مي‌شكنند و به‌تاراج مي‌برند.

او به ايسنا گفت كه غار شيربند يكي از شگفت‌انگيزترين غارهاي ايران در دامغان است كه متأسفانه به‌دليل عدم‌حفاظت درست، برخي افراد ناآگاه با موتورسيكلت به اين غار مي‌روند و قنديل‌هاي چندميليون‌ساله غار را به‌سرقت مي‌برند.

وي با بيان اينكه اين قنديل‌ها ارزش مادي خاصي در خارج از محوطه غار ندارند، افزود: تاراجگران غار شيربند پس از مدتي كه قنديل‌ها را به خانه مي‌برند به‌دليل استفاده‌اي كه برايشان ندارد مانند زباله به بيرون مي‌ريزند.

نايب‌رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس با اشاره به اينكه ديرينگي و قدمت قنديل‌ها و ستون‌هاي غار شيربند را به بيش از150تا 200ميليون سال نسبت مي‌دهند، تصريح كرد: اين غار از جاذبه گردشگري بالايي برخوردار است و در صورت معرفي درست و ايجاد زيرساخت‌هاي لازم و راه دسترسي مي‌تواند سالانه گردشگران زيادي را به دامغان جذب كند.

اين نماينده مجلس، ارزش اين جاذبه طبيعي را دست‌نخورده بودن و بكر ماندن آن دانست و افزود: با تاراج قنديل‌هاي غار شيربند نه‌تنها سودي به كسي نمي‌رسد، بلكه استان از ظرفيت مهم گردشگري محروم مي‌شود.

حسن‌بيگي خواستار حفاظت و مراقبت بهتر از آثاري همچون غار شيربند در دامغان شد و خاطرنشان كرد‌: همه مسئولان بايد در زمينه فرهنگسازي درخصوص حفظ ميراث فرهنگي، طبيعي و معنوي تلاش كنند. وي دامغان را شهري برخوردار از ظرفيت‌هاي متنوع در حوزه گردشگري عنوان كرد و گفت: وجود ده‌ها اثر تاريخي زيبا و مهم در اين شهر تاريخي در كنار جاذبه‌هاي طبيعي نظير غار شيربند، تپه‌هاي مريخي، چشمه‌علي و... از اين منطقه يك مقصد مهم گردشگري ساخته است.

حسن‌بيگي با بيان اينكه براي رونق گردشگري بايد زيرساخت لازم در شهرستان ايجاد شود، تصريح كرد: باوجود تلاش‌هاي خوب و تحسين‌برانگيزي كه در سال‌هاي اخير انجام شده متأسفانه زيرساخت‌ها به‌صورت كامل وجود ندارد.

غار شيربند از غارهاي طبيعي ايران است كه قنديل و ستون‌هاي زيباي آهكي در رنگ و اندازه‌هاي‌ مختلف از سقف آن آويزان است. اين غار زيبا در شمال‌شرقي شهر تاريخي دامغان واقع شده است. زمين‌شناسان قدمت اين قنديل‌ها و ستون‌هاي آن راحدود 130تا 190ميليون سال برآورد كرده‌اند.

کد خبر 370325

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha