دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۶
۰ نفر

محمد باریکانی: طوفان ۲روز گذشته در ابرکوه یزد که همراه با بارندگی شدید بود شکاف سرو ۴ هزارساله ابرکوه را که قدمت آن برابر با دوره زرتشت در ایران است بیشتر کرده است.

سرو ابرکوه

مدير پايگاه ميراث فرهنگي ابركوه ديروز به همشهري اعلام كرد، نگهداري و حفاظت از سرو ابركوه برعهده سازمان حفاظت محيط‌زيست است.

  • سرو تحويل محيط زيست است

عباس قديريان مدير پايگاه ميراث فرهنگي ابركوه به همشهري مي‌گويد: محافظت از سرو با سازمان حفاظت محيط‌زيست است و هم‌اكنون اين سرو و محيط اطراف آن تحويل سازمان حفاظت محيط‌زيست است.به‌گفته او، درست است كه اين سرو ثبت ملي شده اما نگهداري و حفاظت از آن توسط سازمان حفاظت محيط‌زيست دنبال مي‌شود و آنها بايد نسبت به وضعيت اين سرو پاسخگو باشند.مهدي تيموري رئيس اداره حفاظت محيط‌زيست شهرستان مهريز اما به همشهري گفته است كه شكاف ايجاد شده در سرو ابركوه موضوع جديدي نيست.

او توضيح داد: اتفاقي براي سرو ابركوه نيفتاده و باد و باران 2روز گذشته در ابركوه تنها شاخه‌هاي اين درخت را اندكي جابه‌جا كرده و شكست در درخت ايجاد نشده است. او بيشتر شدن شكاف در سرو ابركوه را شايعه خواند و گفت: شاخه‌هاي سرو ابركوه از گذشته با سيم بكسل قوي مهار شده است. وي با اشاره به باد و باران 2روز گذشته در ابركوه و تأثير آن بر افزايش شكاف در سومين درخت پير جهان گفت: وقتي باد و باران شديد مي‌شود درخت سنگين مي‌شود و اندكي خود را مي‌اندازد. اشكالي پيش نيامده و سرو ابركوه سلامت است.

او با اعلام اينكه شكاف درخت ناشي از خود درخت است و اينگونه نيست كه سرو دچار ترك‌خوردگي شده باشد، افزود: 2شاخه اصلي از پايين سرو ابركوه حركت كرده و بالا آمده كه برخي اوقات شاخه‌ها به يكديگر مي‌رسند و گاه كه درخت سنگين مي‌شود به دو طرف مايل مي‌شوند و شكاف به‌معناي شكستگي درخت نيست.

تصويري كه دوستداران ميراث فرهنگي براي همشهري ارسال كرده‌اند اما نشانه آن است كه شاخه‌هاي سرو چندين هزارساله ابركوه بازتر شده و درصورتي‌كه اقدامي براي مهار افتادگي نشود، ممكن است اين اثر ثبت ملي شده با خطر مواجه شود.

  • مهر تأييد برشكاف سرو

مهندس مصطفي خوشنويس، عضو مؤسسه تحقيقات جنگل‌ها و مراتع كه از چندين سال پيش به‌طور مداوم هر سال به سرو ابركوه سركشي كرده است در پاسخ به همشهري درخصوص بيشتر شدن شكاف سرو ابركوه با رد اظهارات رئيس اداره حفاظت محيط‌زيست مهريز درخصوص افتادگي و باز شدن سرو ابركوه به هنگام بارندگي و طوفان گفت: اين موضوع درخصوص سرو ابركوه منتفي است و اينكه سرو در باد و باران باز شود درست نيست.

او با تأييد بيشتر شدن شكاف در سرو ابركوه در طول سال‌هاي گذشته اعلام كرد: شكاف در سرو ابركوه به سال‌هاي 90 تا 91 بازمي‌گردد و طي 5 سال كه از اين درخت بازديد كرده‌ام متوجه شدم از طوفان سال91 كه درخت شكاف برداشت و بنده نيز از مؤسسه تحقيقات جنگل‌ها براي بازديد رفتم متوجه شدم كه اين شكاف در طول اين سال‌ها هر سال 2سانتي‌متر بيشتر شده است.

او با اشاره به طوفان سال 83 كه موجب واژگوني سرو كهنسال فيروزآباد و برپايي مرثيه براي اين درخت كهنسال شد، گفت: سرو ابركوه از آن دوره نيز دچار آسيب‌هاي جزئي شد ولي تا جايي كه مقدور بود تاج سرو بسته شد تا هنگام طوفان و بارندگي شديد شكاف در سرو ابركوه بيشتر نشده و موجب گسيختگي درخت نشود.

او با اعلام اينكه آتش زدن درون تنه خالي سرو ابركوه در پيش از انقلاب توسط افراد ناآگاه موجب خسارت بسيار به اين درخت 4هزار ساله شد، گفت: آتش زدن اين درخت موجب شد لطمه زيادي به تنه آن وارد شود و برخي شاخه‌هايي كه تا بن به درخت وصل بودند دچار گسيختگي شوند و از همان زمان گسست در سرو ابركوه ايجاد شود.

کد خبر 369260

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha