شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۴:۴۲
۰ نفر

همایش بزرگ «روز ملی دماوند» در روز جمعه اول مرداد در شهر رینه (در پای رخ جنوبی کوه دماوند) با حضور چند هزار تن از کوهنوردان و دیگر طبیعت‌دوستان برگزار شد.

در سال1383 گروه‌هاي مردمي دوستدار كوهستان، روز سيزدهم تير را كه در تقويم كهن ايراني به‌عنوان روز تيرگان خوانده شده، به‌دليل اينكه با اسطوره‌هاي مربوط به كوه و آب پيوند دارد، روز ملي دماوند ناميدند. از سال1384 نيز يك همايش و جشن مردمي در نزديك‌ترين جمعه به سيزدهم تير در شهر رينه برگزار مي‌شود.

به گزارش همشهري، امسال به‌دليل مقارن شدن تيرماه با ‌ماه مبارك رمضان، اين مراسم در اول مرداد برگزار شد. در اين مراسم كه از حدود 9صبح تا 6 بعدازظهر به‌طول انجاميد، چند برنامه به‌موازات هم اجرا شد. در غرفه‌هايي كه در محوطه‌ دانشگاه پيام نور برقرار شده بود، شماري از توليدكنندگان محصولات فرهنگي و فرآورده‌هاي محلي مازندران و تعدادي از سازمان‌هاي مردم‌نهاد به معرفي خود پرداختند. همچنين، گروه‌هاي محلي، به اجراي موسيقي ميداني پرداختند.

در يك نشست محيط‌زيستي با حضور چند تن از استادان و كنشگران محيط‌زيست و جمع بزرگي از مدافعان طبيعت، حاضران از مسئولان سازمان ميراث فرهنگي خواستند كه در آماده‌سازي پرونده‌ ثبت دماوند به‌عنوان ميراث جهاني، تسريع كنند. اين پرونده، از چند سال پيش، با پيشنهاد و پيگيري سازمان‌هاي مردم‌نهاد تا حدودي آماده شده است. موضوع ديگري كه در اين نشست مورد بحث قرار گرفت، طرح انتقال آب از حوضه خزر به استان سمنان بود كه به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفت. كارشناسان محيط‌زيست، جنگل‌داري، كشاورزي و مديران سمن‌هاي حاضر در همايش، همچنين مسئولان شبكه‌هاي محيط‌زيستي استان‌هاي سمنان و مازندران، همگي مخالفت خود را با اين طرح پرهزينه كه اثرات شديدي بر محيط‌زيست 2 استان خواهد داشت، اعلام كردند.پيشنهاد اين اشخاص، به جاي انتقال آب، كمك به كشاورزان براي ارتقاي روش‌هاي آبياري، جلوگيري از هدررفت آب در شبكه‌هاي آبرساني و اصلاح الگوهاي مصرف بود.

بعدازظهر نيز سالن ورزش دانشگاه با حضور چند هزار تن، شاهد اجراي موسيقي‌هاي محلي و سنتي، سخنراني چند چهره‌ برجسته محيط‌زيست و خواندن بيانيه‌ همايش بود. همچنين به‌رسم چند سال گذشته، لوح تقدير از «شخصيت برجسته‌ محيط‌زيست» در سال گذشته، اهدا شد. امسال، اين لوح به «گنجه پشتيبان زيست‌بوم» كه يك نهاد نيكوكاري محيط‌زيستي است و در سال گذشته نقش مؤثري در آزادسازي 2محيط‌بان از زندان داشت، داده شد. مهمان ويژه‌ جشن هم كه اسكندر فيروز، بنيانگذار سازمان حفاظت محيط‌زيست بود، مورد تشويق پرشور حاضران قرار گرفت و لوح سپاسي به‌خاطر نقش تاريخي ايشان در محيط‌زيست ايران و جهان، به او اهدا شد.

اين جشن و همايش مردمي، از سوي انجمن دوستداران دماوندكوه و با همكاري انجمن كوهنوردان ايران، دانشگاه پيام نور رينه، بخشداري لاريجان و شهرداري و شوراي شهر رينه برگزار شد.

کد خبر 340795

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha