شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۵ - ۰۸:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند یک داروی جدید که برای درمان انزال زودرس در مردان طراحی شده، موثر و بی‌خطر است.

 به گزارش خبرگزاری‌ها، این دارو که نام آزمایشگاهی ‌آن "داپوکستین هیدروکلراید"  است در صورتی که مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا را دریافت کند، اولین درمان دارویی خاص در این زمینه خواهد بود.

داروی جدید جزو گروهی از داروهای ضدافسردگی به نام "مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین"  (SSRI) است. داروهای ‌SSRI- که داروی مشهور پروزاک یا فلوئوکستین هم جزو آنهاست- برای درمان افسردگی و سایر اختلالات روانی به کار می‌روند، اما پزشکانی که آنها را تجویز می‌کردند؛ متوجه شدند که آنها در این عارضه هم موثرند.

بنابراین پزشکان با اینکه چنین کاربردی رسما در بروشور این داروها نیامده ، آنها را برای درمان به کار می‌بردند، اما مصرف مداوم SSRI به خصوص انواع طولانی‌اثر آنها در برخی بیماران با عوارض جانبی از جمله حتی کاهش میل جنسی همراه است.

 داپوکستین که دارویی کوتاه‌اثر است و پس از یک‌ ساعت به حداکثر غلظت خود در خون می‌رسد، در صورت تایید به صورت موردی و قبل از آمیزش به مصرف خواهد رسید.

  به گفته دکتر جان ال پریور استاد اورولوژی در دانشگاه مینه‌سوتای آمریکا که سرپرست این  تحقیق بر روی داروی جدید داپوکستین بوده است: " این داروی SSRI  برای اولین بار به طور ویژه برای درمان این عارضه ساخته شده است."

انزال زودرس شایع‌ترین مشکل جنسی مردان است و تخمین  زده می‌شود که 21 تا 33 درصد مردان  به آن مبتلا باشند. علت واقعی این عارضه هنوز نامعلوم است، گرچه عوامل مختلف روانشناختی و فیزیولوژیایی در ایجاد آن دخیل دانسته شده است.

 اما دکتر جیمز برادا رئیس مرکز بهداشت جنسی در آلبانی نیویورک در مورد داپوکستین می‌گوید گرچه این دارو در اروپا وارد بازار دارویی شده است، اما باز هم برای درصدی از بیماران عوارض جانبی مانند سردرد، دل‌آشوبه، تهوع و خستگی ایجاد می‌کند.

او معتقد است که  گرچه پزشکان هنوز می‌توانند از داروهای SSRI از جمله داروی جدید داپوکستین و تکنیک‌های روان‌درمانی برای درمان این عارضه استفاده کنند، اما می‌گوید:" ما به پژوهش‌های دقیق‌تری برای درک ساز و کارهای ایجادکننده این عارضه نیاز داریم تا بتوانیم دارویی بسازیم که واقعا اختصاصی این بیماری باشد."

درمان مشکلات جنسی حوزه‌ای بحث انگیز در پزشکی است و گروه نیرومندی از صاحبنظران با گرایش " پزشکی‌کردن"  (Medicalisation) آن - توسل جستن صرف به دارو- برای حل مشکلاتی که ممکن است ریشه‌ای عاطفی و روانی داشته باشند مخالف هستند.

 یک مسئله دیگر در مورد این داروها جلوگیری از سوء مصرف آنها هنگام واردشدنشان به حوزه عمومی است. برای مثال بررسی‌ها نشان می‌دهند در حالی که این داروها که استفاده از آن‌ها باید تحت نظر پزشک باشد - چرا که با داروهای دیگر تداخل اثر دارد-  و برای مردان مبتلا به برخی بیماری‌های قلبی وچشمی خطرناک است، درحال حاضر در آمریکا به راحتی از طریق خرید ناشناس اینترنتی به طور غیرقانونی قابل تهیه است.

کد خبر 3703

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز