گروه ادب و هنر: بیست و چهارمین جشنواره ملی و دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد تا برگ دیگری از تقویم دیواری جشنواره های متعدد سینمایی کنده شود.

این مراسم اگرچه برای تشویق فیلمسازان آماتور برپا شده بود اما حتی آنها نیز جشنواره را جدی نگرفتند و بسیاری از برندگان، نماینده فرستاده بودند.

 این موضوع باعث نشده بود که چهره های رسمی در اختتامیه این جشنواره در تالار اندیشه حوزه هنری تهران سخنرانی نکنند.

به گزارش ایسنا، محمدحسین صفارهرندی در سخنانی فیلم کوتاه را عرصه‌ای برای عرضه توانایی‌های بالفعل هنری نسلی که تکاپوی آن‌ها منجر به کارهای بزرگ خواهد شد دانست و با تأکید بر این که فیلم کوتاه را باید در جایگاه خودش به استقلال و رسمیت شناخت اظهار داشت: فیلم کوتاه فرصتی است برای تجمیع بسیاری از مسائل و ناگفته‌ها که در یک  فرصت کوتاه مطرح می‌شود.

محمدرضا جعفری جلوه هم فیلم کوتاه را دم غنیمت شمردن خواند و گفت: فیلم کوتاه یعنی فرصتی ناب و گذرا برای دو کلمه حرف حساب و عمل به حرف‌های حساب و جشنواره فیلم کوتاه فرصتی برای محک زدن حرف‌های حساب این و آن است.

وی با اشاره به افتخارآفرینی جوانان ایرانی طی 28 سال گذشته اظهار داشت: به شما جوانان باید دست‌مریزاد گفت، که چنین دوران را دقیق می‌بینید و برای بازگفتن در فرصت ناب و گذرا ثبت و سند می‌کنید.

معاون امور سینمایی خطاب به فیلمسازان جوان تأکید کرد: فرصت‌های بین امروز و فردا را با خوب دیدن و خوب گفتن و خوب ضبط و ثبت کردن دریابید.

و البته ناصر باکیده دبیر این جشنواره و مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران هم با ارائه گزارشی درباره روند برپایی جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: آنچه که در این دوره پیش روی دست‌اندرکاران قرار گرفت، استقبال بی‌نظیر در بخش ملی بود که بالغ بر 2300 فیلم متقاضی شرکت در بخش‌های مختلف بودند و 2500 فیلم نیز از 84 کشور جهان خواهان شرکت در جشنواره شدند.

اجرای مراسم 4 ساعته اختتامیه هم مانند یک عادت فراگیر به عهده امیرحسین مدرس بود تا از وزیر ارشاد و معاون سینمایی وی، مدیر عامل انجمن سینمای جوان، مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی، مدیر عامل خانه هنرمندان ایران، اعضای هیأت‌های داوری داخلی و بین‌المللی و برندگان بخواهد که به روی سن بیایند.

برندگانی که تنها 2 نام

حرفه‌ای در میان شان دیده می شد؛ پریوش نظریه برای بهترین فیلم بخش بین الملل و چند جایزه دیگر و پیروز کلانتری برای تحقیق فیلم مستند تهران چند درجه ریشتر.

شاید به همین خاطر بوده که هیات داوران ترجیح دادند در بیانیه خود خطاب به جوانان فیلم‌ساز بگویند که جشنواره‌ها به سرعت می‌آیند و می‌روند؛ اما جشنواره‌ اندیشیدن و آموختن و دوست داشتن، تعطیلی برنمی‌دارد و البته چند پیشنهاد برای بهتر شدن فیلم‌ها به آنها دادند هر چند که در پایان مراسم اهدای جوایز بخش ملی، کمال تبریزی گفت: تعبیر دوستان جوان که در بیانیه هیات داوران آمده، خطاب به فیلمسازی است که تازه فیلمسازی را شروع می‌کند وگرنه کسانی که سن و سالی ازشان گذشته استاد ما هستند.

در این مراسم از مصطفی کرمی فیلمبردار حادثه دیده سینما نیز تقدیر شد. او پس از دریافت لوح تقدیرش از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز خوشحالی از حضور در جمع خانواده سینمای جوان گفت: خبر خوشحال کننده‌ای به گوشم رسید که از این پس فیلم‌هایی که به تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوان ساخته می‌شود، همه بیمه خواهند شد.

گروه موسیقی فشیری در بخش‌های مختلف مراسم به اجرای موسیقی سنتی پرداختند ولی یکی از اعضای گروه گیوه‌هایش را روی صحنه جا گذاشت و مدرس پشت صحنه رفت تا کفش او را برگرداند.

غیر از این، مراسم حاشیه های جالب دیگری هم داشت از جمله این که کمال تبریزی داور جشنواره فیلم کوتاه گفت: در فیلم‌هایی که مورد داوری قرار گرفته، از سیگار استفاده زیادی شده و جا دارد فیلمسازان جوان کمتر به این موضوع بپردازند. داوران بخش ملی هم در بخش بهترین کارگردانی، تدوین، فیلم تجربی، فیلم داستانی هیچ فیلمی را شایسته دریافت جایزه ندانستند.

کد خبر 37008

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز