یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۲
۰ نفر

امانوئل ماکرون سیاستمدار ۳۹ ساله فرانسوی که تا همین چند هفته قبل بسیاری در داخل این کشور و در جهان حتی با تصویرش هم آشنا نبودند، دیروز با ورود به کاخ الیزه دوران ۵ ساله ریاست‌جمهوری‌اش را آغاز کرد.

فرانسه

او جوان‌ترين رئيس‌جمهور فرانسه است كه در يكي از دشوارترين مقاطع تاريخ اين كشور به عقيده بعضي ماموريتي غيرممكن را پيش‌رو دارد. فرانسه بعد از چندين حمله مرگبار تروريستي طي 3سال گذشته، شرايط امنيتي ويژه، بحران اقتصادي، شكاف اجتماعي و خطر كم‌سابقه ظهور افراط‌گرايان در عرصه سياست، اكنون همه اميدش به اين رئيس‌جمهور جوان است.

او با شعار احياي اقتصاد و دميدن نفس تازه به روح جامعه فرانسوي كارش را آغاز كرده‌است. اما انبوهي از مشكلات را پيش رو دارد. به همه اينها بايد چگونگي تعامل فرانسه با اتحاديه اروپا را هم اضافه كرد. ماكرون در يكي از آخرين نطق‌هايش قبل از انتخابات، گفت كه اتحاديه اروپا يا بايد اصلاح شود يا براي خروج فرانسه آماده بشود. بسياري چنين تحليل كردند كه اين موضعگيري ماكرون تلاشي است براي جذب رأي بيشتر در مرحله دوم انتخابات كه بسيار حساس شده‌بود.

او در مرحله دوم انتخابات با خانم مارين لوپن از جناح راست افراطي فرانسه رقابت داشت كه شعارش خارج كردن فرانسه از اتحاديه اروپا و احياي پول ملي اين كشور به جاي يورو بود. ماكرون و لوپن با اختلاف 2درصد از ميان 11نامزد انتخابات در دور اول، به دور دوم رسيدند. در دور دوم انتخابات كه هفته گذشته برگزار شد، ماكرون 65درصد آرا و خانم لوپن بيش از 30درصد آرا را به‌دست آوردند.

ماكرون در دولت اولاند وزيراقتصاد بود. سال گذشته او از وزارت استعفا كرد تا وارد عرصه انتخابات شود. ماكرون پيش از حضور در دولت سوسياليست اولاند، بانكدار و سرمايه‌گذار بود. زندگي خصوصي او و همسرش اين روزها در رسانه‌هاي جهان خبرساز شده‌است. همسر او كه 25سال از او مسن‌تر است، معلم تئاتر دوران دبيرستان ماكرون بوده‌است.

او در نوجواني دلباخته اين معلم تئاتر مي‌شود كه در آن زمان همسر و 3 فرزند داشت. سال‌ها براي اين دلباختگي با خانواده‌اش مبارزه مي‌كند و سرانجام در سال 2007با خانم بريژيت ازدواج مي‌كند. همسر او در سخناني در دوران تبليغات انتخابات رياست‌جمهوري گفته‌بود، مردم فرانسه بايد بدانند كسي كه چند سال براي چنين هدفي تلاش كرده و به نتيجه رسيده، فرد مناسبي براي رهبري كشور است.

  • خداحافظي در اوج نامحبوبي

فرانسوا اولاند كه ديروز كاخ اليزه را بعد از يك دوره رياست‌جمهوري ترك كرد، از خود يك ركورد در تاريخ فرانسه به جا گذاشت. او ركورددار نامحبوبي در ميان روساي جمهور فرانسه است. بعضي نظرسنجي‌ها ميزان محبوبيت و اقبال او را در ميان مردم فرانسه تك‌رقمي ثبت كرده‌اند. او در 5سال دوران رياست‌جمهوري‌اش، با يك افشاگري درباره رابطه غيراخلاقي‌اش با يك بازيگر روبه‌رو شد. افزايش نرخ بيكاري، ناامني و حملات تروريستي، از ديگر ناكامي‌هاي دوران رياست‌جمهوري اولاند بود. حزب سوسياليست فرانسه اولاند را باعث بي‌رغبتي بي‌سابقه راي‌دهندگان به اين حزب مي‌داند.

کد خبر 370044

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha