یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۴:۳۰
۰ نفر

معاون امور تالاب‌ها و پارک‌های ملی دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: برخی افراد بالا آمدن تراز آب دریاچه ارومیه را به بارش باران نسبت می‌دهند، درحالی‌که متوسط بارش امسال در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته ۱۵درصد و نسبت به درازمدت نیز ۴تا ۵درصد کاهش داشته است.

دریاچه ارومیه

مسعود باقرزاده كريمي در گفت‌وگو با ايرنا افزود: انتقال آب از سدها، لايروبي رودخانه‌ها براي سرعت بخشيدن به جريان آب ورودي به درياچه، ارتقاي بهره‌وري آب در كشاورزي و توسعه كشاورزي پايدار ازجمله اقداماتي است كه دولت در حوضه آبريز درياچه اروميه انجام مي‌دهد. وي اظهار كرد: مديريت منابع آب در زمينه كشاورزي يكي از اقدامات مهمي است كه در حوضه آبريز درياچه اروميه در حال انجام است و براساس آن مقدار آبي كه در 2‌سال گذشته به كشاورزان داده شده‌بود كاهش يافت اما با اين روند بهره‌وري كاهش نيافت.

باقرزاده كريمي اظهار كرد: بهره‌برداري غيرقانوني از آب رودخانه‌هاي منتهي به درياچه اروميه يكي ديگر از مشكلات اين حوزه بود كه با جلوگيري از ادامه اين روند موجب شد آب بيشتري وارد درياچه شود.

وي درخصوص تأثير بارندگي در افزايش سطح آب درياچه اروميه گفت: كم يا زياد بودن بارش‌ها اهميت دارد اما مهم‌تر اين است كه جهت‌گيري دولت براي احياي درياچه چيست؟ جهت‌گيري دولت به‌گونه‌اي است كه مي‌خواهد فشار بيش از حد توان طبيعي سرزميني را در اين منطقه كم كند تا فشار كمتري به محيط‌زيست و منابع طبيعي آن وارد شود.

  • افزايش بهره‌وري

معاون امور تالاب‌ها و پارك‌هاي ملي دفتر زيستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محيط‌زيست تأكيد كرد: در 2 تا 3 دهه اخير بي‌دليل مصرف را بالا برديم و كشاورزي را توسعه داديم درحالي‌كه بايد اين توسعه كاهش يابد تا ديگر شاهد برداشت‌هاي غيرمجاز نباشيم و با مديريت بر مصرف و بالابردن افزايش بهره‌وري اين كار ميسر است. وي تأكيد كرد: البته اين اقدامات نه فقط در حوضه آبريز درياچه اروميه بلكه در تمامي حوزه‌ها بايد اجرا شود؛ دولت در اين زمينه كارهاي وسيعي را آغاز كرده است اما درياچه اروميه به لحاظ اهميت در اولويت كارهاي دولت قرار گرفت و روند اجرايي آن تسريع شد.

باقرزاده كريمي اظهار كرد: صرف‌نظر از حجم بارش‌ها، اين كارها در دستور كار قرار داشت و بايد انجام مي‌شد، درحالي‌كه برخي افراد نتيجه اين فعاليت‌ها را به باران ربط مي‌دهند و تلاش مي‌كنند تمام مسئله را تحت‌الشعاع قرار دهند كه اين يك كار كاملا غيركارشناسي است. وي افزود: در دولت گذشته نيز اين طرح‌ها و برنامه‌ها را در مورد درياچه اروميه ارائه داده بوديم كه اجرايي نشد، اما دولت يازدهم آنها را اجرايي كرده است.

باقرزاده كريمي اظهار كرد: به هر حال نبايد انتظار معجزه داشته باشيم و لازم است با انجام يكسري كارها مانند كم‌كردن برداشت‌هاي غيرمجاز، افزايش سهم آب درياچه و به‌طور كلي مديريت صحيح منابع آبي موجود، آب را به سمت درياچه هدايت كنيم كه تمام اينها نيازمند برنامه و همكاري تمام ذينفعان است، حال چه باران بيايد و چه نيايد، مديريت دست ماست. وي گفت: اراده دولت يازدهم بر احياي درياچه اروميه قرار دارد كه اگر در آن موفق شويم، در بقيه حوزه‌ها نيز موفق خواهيم شد، بنابراين حمايت كنيم تا كار پيش برود.

به بيان معاون امور تالاب‌ها و پارك‌هاي ملي دفتر زيستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محيط‌زيست، ممكن است در كارها به لحاط فني و دانشي ايرادات و اشكالاتي داشته باشيم اما به‌خاطر اين موضوع نبايد تمام موضوع و فعاليت‌ها را زير سؤال برد.

وي همچنين به انتقال آب از سد سيلوه به درياچه اروميه اشاره كرد و گفت: سد سيلوه بخشي از پروژه‌اي بزرگ براي انتقال آب به درياچه اروميه است كه در مجموع قرار است سالانه 640ميليون مترمكعب آب را وارد درياچه اروميه كند.

کد خبر 369917

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha